عباس ثابتی راد: ۱۵۱ میلیارد تومان برای نوسازی ۷۷ هزار هکتار بافت‌های فرسوده شهری کشور تعیین شده‌است.

بافت فرسوده

آيا اين به‌معناي توجه دولت به نوسازي بافت‌هاي فرسوده است؟ شهرداري تهران تاكنون اعتباري بالغ بر 400ميليارد تومان براي نوسازي 3هزار هكتار بافت فرسوده شهري اختصاص داده‌است؛ رقمي كه توانسته است رشد نوسازي بافت‌هاي فرسوده در پايتخت را به رقم 36درصد برساند.

مديرعامل سازمان نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهر تهران از اعمال سياست‌هاي تشويقي در نوسازي بافت‌هاي فرسوده به‌عنوان گامي مثبت ياد كرد و گفت: علاوه بر سياست‌هاي تشويقي كه شهرداري تهران براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده اعمال كرده‌است، با هماهنگي‌هاي صورت گرفته، سياست‌ يكپارچه‌اي مبني بر افزايش توان بخش خصوصي براي نوسازي بافت فرسوده در دست اجرا داريم.

عبادالله فتح‌اللهي حذف عوارض كشوري توسط دولت و مجلس را اقدامي مهم دانست و گفت: در تلاش هستيم تا عوارضي كه ربطي به شهرداري تهران ندارد و به‌عنوان مثال از ناحيه مجلس و دولت به ساكنان بافت‌هاي فرسوده اعمال مي‌شود نيز بخشيده شود. هم‌اكنون فرايند كارشناسي براي حذف اين عوارض آغاز شده و اميدواريم به زودي اين روند اصلاح شود و كليه عوارض ساكنان بافت‌هاي فرسوده اعم از عوارض منشأ شورا و شهرداري و دولت و مجلس را حذف كنيم تا روند نوسازي بافت‌هاي فرسوده سرعت بيشتري بگيرد. ما در كميته ملي بازآفريني در تلاش هستيم تا اين عوارض را حذف كنيم.

  • 151ميليارد‌تومان براي 77هزار هكتار

اما وضعيت نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري در همه جاي كشور مانند تهران نيست. تهران طي يك دهه گذشته و به‌ويژه طي سه چهار سال اخير، گامي بزرگ در راستاي نوسازي بافت‌هاي فرسوده برداشته‌ به‌نحوي كه رشد نوسازي بافت‌هاي فرسوده‌ در پايتخت به عدد 36درصد رسيده است، اين در حالي است كه در كشور رشد نوسازي بافت‌هاي فرسوده كمتر از 8درصد است.

عضو هيأت رئيسه كميسيون عمران مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، در رابطه با اختصاص 151ميليارد تومان از سوي وزارت راه و شهرسازي براي نوسازي بافت‌هاي ناكارآمد شهري و حاشيه نشين، گفت: به‌طور قطع با استفاده از اين مبلغ مي‌توان نوسازي بافت‌هاي فرسوده را تا حدود زيادي تحقق بخشيد.

سيد هادي بهادري با بيان اينكه يك سوم جمعيت كشور در بافت‌هاي فرسوده زندگي مي‌كنند از وجود 77هزار هكتار بافت فرسوده در كشور خبر داد و گفت: با اينكه بافت‌هاي فرسوده در مواقع بحران حادثه ساز مي‌شوند اما متأسفانه احيا، بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده مورد غفلت دستگاه‌هاي ذيربط واقع شده است.

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي، با يادآوري اينكه دستگاه‌هاي متعددي متولي نوسازي بافت‌هاي فرسوده هستند، تصريح كرد: شهرداري‌ها، وزارت راه و شهرسازي و دولت متولي نوسازي هستند و در واقع بافت فرسوده متولي واحدي ندارد كه بحث نوسازي را در اولويت قرار دهد.

عضو هيأت رئيسه كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با انتقاد از اينكه به‌دليل نبود متولي واحد نوسازي بافت‌هاي فرسوده در كشور مغفول مانده است، افزود: از آنجا كه شهرداري‌ها مجري و وزارت راه و شهرسازي طراح نوسازي بافت‌هاي فرسوده هستند بايد با توجه به مسائل فني همكاري مناسب و مؤثري را براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده داشته باشند؛ البته با توجه به اختلافاتي كه ميان اين دو دستگاه وجود دارد بعيد است بتوانند همكاري لازم را با هم داشته باشند. وي با يادآوري اينكه براساس قانون برنامه ششم توسعه كل كشور، دولت مكلف به احيا و بهسازي سالانه حداقل 10درصد از بافت‌هاي فرسوده شد، ادامه داد:

يكسري پيش‌بيني‌هاي عملياتي و اجرايي به‌صورت كيفي و در قالب محله محوري صورت گرفته است اما به نظر مي‌رسد اگر دولت و شهرداري‌ها نهايت تلاش خود را در جهت بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده داشته باشند در برنامه ششم به توفيقاتي بيش از برنامه پنجم دست يابيم؛ البته در بودجه 96نيز رديفي براي بازسازي بافت‌هاي فرسوده درنظر گرفته شده‌است.

  • بافت‌هاي فرسوده تهديد‌كننده جان مردم

سخنگوي كميسيون عمران مجلس با انتقاد از همكاري ضعيف بانك‌ها در ارائه و تأمين تسهيلات نوسازي، گفت: بافت‌هاي فرسوده جان مردم را تهديد مي‌كنند. صديف بدري در رابطه با اختصاص 151ميلياردتومان از سوي وزارت راه و شهرسازي براي نوسازي بافت‌هاي ناكارآمد شهري و حاشيه نشين، با بيان اينكه بافت‌هاي فرسوده در زمان بحران براي ساكنان آنها حادثه ساز خواهند شد، گفت: اين اقدام بسيار مناسب و حائز اهميتي است زيرا در زمان بحران مشكلي براي خدمات رساني به حادثه ديدگان به وجود نمي‌آيد و ركود بازار مسكن نيز كاهش مي‌يابد.

نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي، با انتقاد از اينكه بي‌توجهي نسبت به نوسازي بافت فرسوده آسيب‌هاي زيادي را براي كشور به همراه دارد، گفت: به‌طور حتم با وقوع زلزله‌اي با ريشتر پايين بافت‌هاي فرسوده دچار مشكل شده و براي ساكنان آنها حادثه ساز خواهد شد.

وي با انتقاد از اينكه دولت در سال‌هاي گذشته به تعهداتش در زمينه نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده عمل نكرد با انتقاد از همكاري ضعيف بانك‌ها در ارائه و تأمين تسهيلات نوسازي، گفت: هر چند مقرر شد دولت 10درصد سود بانكي را تقبل كند اما متأسفانه به‌دليل مشكلات اقتصادي و كمبود بودجه نسبت به اين كار بي‌توجهي شد؛ در اين رابطه لازم است دولت و بانك‌ها تسهيلات ارزان قيمتي را در اختيار مالكان بافت‌هاي فرسوده براي نوسازي قرار دهند.

سخنگوي كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، بر لزوم همكاري هماهنگ شهرداري‌ها، وزارت راه و شهرسازي و دولت براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده تأكيد كرد و گفت: براي تحقق نوسازي بافت فرسوده دستگاه‌هاي ذيربط بايد گام‌هاي اساسي بردارند.

کد خبر 374606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha