همشهری آنلاین: ۹ تیرماه سال ۱۳۲۱ دیده به جهان گشود و تا امروز بیش از چهل سال است که در عرصه علوم ارتباطات، مدیریت، فرهنگ،شعر و ادبیات و... فعالیت می‌کند.

علی اکبر فرهنگی

به گزارش ایسنا، امروز (۹ تیرماه) سالروز ۷۵ سالگی تولد «علی‌اکبر فرهنگی» است و به همین مناسبت تلاش شده تا در اینگزارش مروری بر کارنامه حرفه‌ای این پیشکسوت و استاد ارتباطات صورت بگیرد.

دکتر علی اکبر فرهنگی در سال ۱۳۲۱ در شهر طالقان دیده به جهان گشود. او از آغاز جوانی به مطالعه و تحصیل در رشته‌های گوناگونی از دانش و ادبیات گرفته تا علوم دینی، زبان، مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد و ارتباطات علاقه‌مند بود.

دوران ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند و از برخی معلمان او می‌توان به افراد سرشناسی چون جلال آل احمد و خسرو فرشیدورد، استاد دانشکده ادبیات اشاره کرد.

او در زمینه ارتباطات، آثار «ارتباطات انسانی» و «ارتباطات غیرکلامی» را برای اولین‌بار در زبان فارسی پدید آورد که سال‌هاست متن درسی دانشگاه‌های مختلف ایران است.

لیسانس مدیریت بازرگانی مدرسه عالی بازرگانی تهران (۱۳۴۶)،  فوق لیسانس جامعه‌شناسی دانشگاه تهران(۱۳۴۸ )، دوره عالی مدیریت دانشگاه تهران (۱۳۵۱)، دکتری مدیریت از مدرسه علوم رفتاری کاربردی و رهبری آموزشی (Applied Behavioral Sciences and Educational Leadership)، دکتری ارتباطات (دکترای دوم) دانشکده ارتباطات دانشگاه اوهایو آمریکا و فوق دکتری ارتباطات سازمانی (۱۳۶۲ آمریکا) بخشی از کارنامه تحصیلی علی‌اکبر فرهنگی را  تشکیل می‌دهد.

 این استاد ارتباطات تاکنون نزدیگ به 60 کتاب در حوزهای مدیریت، ارتباطات، اقتصادی فرهنگ و ... به نگارش درآورده است که در میان آنها می‌توان به  «تکنولوژی و تکامل فرهنگی»، «ارتباطات انسانی»، «مدیریت بازار»، «ارتباطات غیر کلامی»، «تنش در محیط کار »، «تعدیل اقتصادی و نیازهای مدیریتی وزارت معادن و فلزات»، «مدیریت تغییر وزارت معادن و فلزات»، «مبانی ارتباطات سازمان سنجش آموزش کشور»، «روزنامه‌نگاری سازمان سنجش آموزش کشور»، «فرهنگ علوم اجتماعی با جمعی از نویسندگان»، «نظریه‌های ارتباطات سازمانی» ... اشاره کرد.

علی‌اکبر فرهنگی در طی سال‌ها فعالیت علمی خود، در حوزه شعر و ادبیات نیز حضور داشته است و کتاب‌های «ترجمه منتخبی از اشعار اوکتاویو پاز» و مجموعه شعر «رستم در مغاک» را منتشر کرده است.

کد خبر 374614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha