همشهری آنلاین: دانشمندان برای کنترل رشد و بازیابی اتصالات عصبی از دست رفته میان سلول‌های عصبی نانولوله‌های کربنی را با نورون‌های پیوند زدند.

عصب

براساس گزارش ساينس الرت، محققان نشان دادند مي‌توان از نانولوله‌ها را مي‌توان در نهايت ايمني مورد استفاده قرار داد و اميدوارند بتوانند عملكرد عصبي را در افرادي كه از آسيب‌هاي عصبي در رنجند احيا كنند. تلفيق نانولوله‌هاي كربني با نورون‌ها فوايد غيرمنتظره‌اي نيز به همراه دارد.

اين نانولوله‌ها از ويژگي‌هاي قابل توجهي مانند رسانايي حرارتي عالي، مقاومت مكانيكي، و رسانايي الكتريكي برخوردارند. از اين مواد براي ساخت سخت‌ترين پارچه جهان، تراشه‌هاي رايانه‌اي با سرعتي دو برابر سرعت تراشه‌هاي سيليكوني و همچنين ساخت سياه‌ترين ماده جهان استفاده شده‌است.

از آنجايي كه اين لوله‌ها بسيار باريك،‌بلند و رسانا هستند،‌بهترين گزينه براي پروتز‌هاي عصبي به شمار مي‌روند، و مي‌توانند عملكرد مسيرهاي عصبي آسيب‌ديده و سيستم‌هايي كه با بدن انسان سطح مشترك اتصال دارند را احيا كنند.

محققان مدرسه بين‌المللي مطالعات پيشرفته در ايتاليا در اين پروژه جديد سطح نانولوله‌هاي كربني را با كمك فرايند‌هاي شيمايي بهبود دادند تا اين مواد به جوهر نانولوله‌ كربني تبديل شوند. اين جوهر روي سطحي شيشه‌اي ريخته شده و 350 درجه حرارت ديد تا لايه‌اي باريك از نانولوله‌هاي كربني روي سطح شيشه ايجاد شود.

سپس نورون‌ها از هيپوكامپ موش‌هاي آزمايشگاهي برداشت شده و مستقيم روي سطح لايه كربني قرار گرفت. پس از يك دوره كشت در دماي بدن، سلول‌ها از نظر رسانايي و سازگاري با سلول‌هاي كربني مورد آزمايش قرار گرفتند. محققان اطمينان دارند به اين شيوه مي‌توان از نانولوله‌ها در نهايت ايمني استفاده كرد زيرا به گفته آنها اين آزمايش اثبات كرده كه نانولوه‌ها با تركيب چربي‌ها، به ويژه كلسترول كه سازنده غشاي نورون‌ها هستند تداخل پيدا نمي‌كند.

محققان همچنين دريافتند سلول‌هايي كه روي بستري كربني رشد پيدا مي‌كنند سريعتر از سلول‌هاي عادي به بلوغ و تكامل مي‌رسند. به نظر مي‌آيد نانولوله‌ها رشد نورون‌ها و شكل‌گيري سيناپس‌هاي جديد را تسريع مي‌كنند. همين موضوع باعث شده تا دانشمندان نسبت به امكان استفاده از اين مواد به عنوان پروتز‌هاي عصبي براي التيام نخاع  و سلول‌هاي عصبي آسيب‌ديده اميدوار شوند.

کد خبر 374635

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha