مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با تایید پاسخگو نبودن تعداد تخت‌های آی.سی.یو موجود در بیمارستان‌های یزد برای تامین نیاز تمام بیماران، از کمبود حداقل ۴۰ تخت وی‍ژه دیگر در استان خبر می‌دهد.

بیمارستان

به گزارش ایسنا، سال‌هاست شهر یزد به دلیل وجود پزشکان کاربلد و حاذق و نیز بیمارستان‌های مجهّز و کارآمد، به قطب پزشکی کشور تبدیل شده به نحوی که میزبان بیمارانی از شهرها و استان‌های همجوار به ویژه از استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان است.

شهر یزد هم‌اکنون با جمعیت 530 هزار نفر دارای 11 بیمارستان دولتی و خصوصی است که تقریباً تمام بیمارستان‌های مهم آن مانند شهید صدوقی، سیدالشهدا، مرتاض، شهدای کارگر و مجیبیان مجهز به بخش‌های مهم و ضروری مانند بخش مراقبت‌های وی‍ژه(آی.سی.یو) هستند.

البته ظرفیت تخت‌های آی.سی.یو( I.C.U ) موجود در بیمارستان‌های یزد تنها 120 تخت است که حتی کفاف جمعیت بیماران خود شهر یزد را هم نمی‌دهد.

این کمبود تخت و همچنین نوبت‌های طولانی برای بستری شدن در بخش آی.سی.یو باعث شده تا برخی بیماران در مواقع ضروری ناچار به رفتن به شهرهای اطراف مانند میبد و حتی استان‌های مجاور مانند اصفهان باشند و به نظر می‌رسد که ضرورت افزایش حدود 100 تخت آی.سی.یو دیگر در شهر یزد محسوس است.

این ضرورت زمانی بیشتر احساس می‌شود که حادثه ترافیکی با تلفات زیاد در نزدیکی شهر یزد که در محل تلاقی شریان‌های اصلی ترانزیت بار و مسافر کشور قرار گرفته، روی دهد چرا که معمولاً در چنینی سوانحی، هیچ کدام از بیمارستان‌های یزد توانایی پذیرش تعداد زیاد مجروح به وی‍ژه حادثه‌دیدگان از ناحیه ضربه مغزی را نخواهند داشت.

به همین دلیل نیز از مدیران ارشد استان به خصوص بنیادهای خیریّه و مردمی و نیز نیکوکاران یزدی که همیشه پیشگام امور ساخت بیمارستان و خرید تجهیزات پزشکی بوده‌اند، انتظار می‌رود در این مورد حیاتی و خاص، چاره ای بیندیشند.


دکتر «علی دهقان» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد با اشاره به تعداد تخت‌های موجود آی.‌سی. یو در استان، تصریح می‌کند: در حال حاضر تعداد 96 تخت فعال ویژه آی.سی.یو در بیمارستان‌های دولتی و 42 تخت فعال نیز در بیمارستان‌های خصوصی یزد آماده به کار هستند.

وی با تایید این که تعداد تخت‌های آی.سی.یو موجود پاسخگوی نیاز تمام بیماران نیست، می‌گوید: به میزان 30 درصد که تخت‌های موجود که معادل 40 تخت وی‍ژه است برای استان تخت نیاز است.

دهقان اظهار می‌کند: البته بعد از اجرای طرح تحول سلامت افزایش تعداد تخت‌های وی‍ژه در استان اتفاق افتاده است به نحوی که تعداد دو تخت وی‍ژه در بیمارستان میبد، 9 تخت در بیمارستان شهید بهشتی تفت، سه تخت در بیمارستان ولی عصر(عج) بافق و هشت تخت نیز در بیمارستان شهید صدوقی یزد بعد از اجرای طرح تحول راه‌اندازی شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان نیز خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر پیگیر ایجاد 11 تخت وی‍ژه خون و انکولوژی، C.C.U  در بیمارستان شهید صدوقی هستیم ولی برای افزایش تخت‌ها به حد استاندارد با توجه به مشکل در تامین اعتبارات دولتی نیازمند حمایت خیرین و نیکوکاران بخش سلامت استان هستیم.

یادآور می‌شود؛ واحد مراقبت‌های ویژه یا آی.سی.یو( I.C.U )، بخشی از بیمارستان است که مخصوص مراقبت از افراد دچار بیماری‌ها یا جراحات شدید یا تهدید کننده‌ی حیات است که نیاز به نظارت دقیق و مداوم و حمایت به وسیله‌ی تجهیزات و داروهای اختصاصی دارند تا کارکردهای طبیعی بدن از این طریق حفظ شود.

بخش مراقبت‌های ویژه همچنین مکانی است که بیماران عمل شده پس از ریکاوری به آنجا منتقل شده و بعد با دستور پزشک به بخش منتقل می‌شوند.

کد خبر 374730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha