«هی؛ کمی آرام‌تر! شما روزبه‌روز بدتر می‌شوید!»؛ این جمله دونالد ترامپ خطاب به خبرنگاران و عکاس‌هایی که دیروز برای پوشش خبری دیدار او با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در کاخ سفید حاضر شده بودند، به وضوح از ارتباط نه‌چندان دوستانه میان رئیس‌جمهور آمریکا و رسانه‌های این کشور حکایت دارد.

آمریکا

در ديدار ديروز دونالد ترامپ با «مون جااين»، ازدحام زياد خبرنگاران و كوچك‌بودن فضاي اتاق باعث شد تا لحظاتي كار خبرنگاران به همهمه و هل‌دادن يكديگر بكشد. همين بهانه‌اي شد تا ترامپ از فرصت استفاده كند و بار ديگر خبرنگاران را مورد سرزنش قرار دهد. او كه بسيار كلافه به‌نظر مي‌رسيد، خطاب به رئيس‌جمهور كره‌جنوبي كه گويا تمايلي به شنيدن اين سخنان ترامپ نداشت، گفت: «اين‌ اتفاقات را ناديده بگيريد؛ اين‌ خبرنگارها خيلي هم با من دوست هستند.»

شايد فضاي تنش‌آلود چند روز گذشته ميان دونالد ترامپ و رسانه‌هاي اين كشور و فشاري كه اين‌ روز‌ها به دونالد ترامپ وارد مي‌شود، باعث شده تا ماجراي انتقادهاي ناتمام او از خبرنگاران، به ديدار رسمي‌اش با رئيس‌جمهور يك كشور ديگر هم بكشد. وضعيت پرتنش ماه‌هاي اخير در كاخ سفيد هيچ‌گاه در تاريخ سياسي آمريكا سابقه نداشته است.

دعواي ميان دونالد ترامپ و رسانه‌هاي اين كشور البته محدود به اين روزها نبوده است. از حدود يك سال پيش يعني زماني كه حضور ترامپ در انتخابات جدي شد و به‌عنوان رقيب اصلي هيلاري كلينتون، نامزد دمكرات‌ها، وارد ميدان شد، موضعگيري رسانه‌هاي آمريكا هم عليه او آغاز شد. بيشتر رسانه‌ها در آمريكا خواستار پيروزي كلينتون بودند. همين موضوع هم باعث شد تا ترامپ پيروزي خودش را شكست دمكرات‌ها و البته «رسانه‌هاي دروغگوي آمريكا» بداند.

طي 5ماهي كه او وارد كاخ سفيد شده، رسانه‌ها شديدترين انتقادها را عليه رئيس‌جمهور آمريكا و تيمش داشته‌اند. ترامپ هم البته به هيچ‌وجه بيكار ننشسته و به‌خصوص از طريق توييترش بدترين و بي‌سابقه‌ترين اظهارنظرها عليه رسانه‌ها و خبرنگاران را مطرح كرده است.

در آخرين مورد كه به پنجشنبه هفته گذشته بازمي‌گردد، دونالد ترامپ در 2پست توييتري به «ميكا برژينسكي» و «جو اسكاربارو» مجريان يكي از برنامه‌هاي صبحگاهي شبكه تلويزيوني ام‌اس‌ان‌بي‌سي حمله كرد؛ اولي را «كودن» و ديگري را «روان‌پريش» خواند. آنها هم البته بارها از خجالت ترامپ درآمده‌اند و او را «رئيس‌جمهور قلابي» و «ديكتاتور» ناميده‌اند.

دعواي كلامي اين دو مجري تلويزيوني و ترامپ به همين‌جا ختم نشد. برژينسكي و اسكاربارو رئيس‌جمهور آمريكا را به دروغگويي متهم كردند و گفتند كه پيش از اين بارها از سوي كاخ سفيد مورد «تهديد» قرار گرفته‌اند. جو اسكاربارو كه با خانم برژينسكي نامزد كرده، گفت آنها پيش‌تر از سوي 3مقام كاخ سفيد تهديد شده بودند كه اگر به‌خاطر سخنان‌شان عليه ترامپ از او عذرخواهي نكنند، ممكن است به‌زودي يكي از مجلات زرد مطالبي «جنجالي» درباره آنها منتشر كند. اسكاربارو كاخ سفيد را به «باج‌گيري» متهم كرد و گفت:‌ «آنها گفتند، اگر شما به رئيس‌جمهور زنگ بزنيد و به‌علت نوع پوشش خبري‌تان نسبت به او عذرخواهي كنيد، او هم با يك تلفن مانع انتشار آن مطالب خواهد شد.»

  • از تهديد تا استيضاح

سخنان ترامپ عليه اين دو مجري و ماجراي باج‌گيري و تهديد آنها از سوي كاخ سفيد، واكنش‌ بسياري از چهره‌هاي سياسي آمريكا را به‌دنبال داشته است. نمايندگان كنگره از هر دو حزب دمكرات و جمهوريخواه سخنان ترامپ را دور از ‌شأن رئيس‌جمهور آمريكا خوانده‌اند. ليندزي گراهام، يكي از شاخص‌ترين سناتورهاي جمهوريخواه ديروز در توييتي نوشت: «آقاي رئيس‌جمهور، توييت شما دون شئونات مقام شما بود و بيشتر نمايانگر دردي است كه دنياي سياست در آمريكا دچار آن است، نه نمايانگر عظمت آمريكا.»
اما واكنش تندتر را خانم ماكسين واترز، نماينده دمكرات از ايالت كاليفرنيا داشت.

او در گفت‌وگو با يكي از رسانه‌هاي آمريكايي گفت كه باورش نمي‌شود ترامپ تا به اين حد «حقير» شده باشد. او گفت: «من بارها و بارها گفته‌ام كه ترامپ به درد رياست‌جمهوري نمي‌خورد. من هيچ احترامي براي او قائل نيستم.» واترز بار ديگر از هياهوي اخير استفاده كرد و موضوع «استيضاح» دونالد ترامپ را پيش كشيد. او گفت: «اگر تحقيق در زمينه ارتباط ترامپ با روسيه به‌درستي پيش برود، اگر اين رفتارهاي ترامپ مدنظر قرار گيرد، شكي براي ضرورت استيضاح او باقي نمي‌ماند.»

  • روند استيضاح رئيس‌جمهور آمريكا چگونه است؟

قانون اساسي آمريكا سازوكار استيضاح رئيس‌جمهور را مشخص كرده است. استيضاح رئيس‌جمهور آمريكا در دو مرحله و از طريق كنگره انجام مي‌شود. روند كار شبيه به تصويب يك قانون است. ابتدا كميته قضايي مجلس نمايندگان، شرايط را بررسي مي‌كند. اين كميته پس از تحقيقات لازم، درصورتي كه به اين نتيجه برسد كه ادله كافي براي استيضاح رئيس‌جمهور وجود دارد، درخواست استيضاح را به صحن ارائه مي‌كند. تمامي نمايندگان مجلس بايد به استيضاح رئيس‌جمهور رأي مثبت دهند. استيضاح سپس به مجلس سنا فرستاده مي‌شود. درصورت رأي مثبت دو‌سوم سناتورها به استيضاح رئيس‌جمهور، او بركنار شده و معاونش اداره امور را در دست مي‌گيرد.

کد خبر 374755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha