فردا «کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار؛ چالش‌ها و راه‌حل‌ها» با شرکت وزرا، نمایندگان و کارشناسان ۳۰کشور جهان در تهران آغاز به‌کار می‌کند تا برای معضلی که بنابه گفته گری لوئیس، نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران نه مرز می‌شناسد و نه به پرچم‌ها احترام می‌گذارد، چاره‌اندیشی شود.

به گزارش همشهري، گري لوئيس روز گذشته در نشستي كه به‌مناسبت برگزاري كنفرانس بين‌المللي مقابله با گردوغبار (12تا 14تيرماه) به ميزباني رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در پارك پرديسان برگزارشد، در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه «ما هيچ ابزاري براي الزام كشورها به مهار كانون‌هاي ريزگرد نداريم و فقط در اين كنفرانس تلاش مي‌كنيم تا آنها را مجاب به انجام راهكارهايي كنيم كه به تثبيت و مهار كانون‌هاي ريزگرد منجر مي‌شود.»

گري لوئيس در اين نشست گفت كه دراين كنفرانس بين‌المللي نمايندگاني از سراسر جهان حضور خواهند داشت زيرا ريزگردها جهان را تحت‌الشعاع قرار داده است. او گفت كه اكنون چه در تهران باشيم چه كرمانشاه و چه اهواز يا ايلام با پديده گردوغبار مواجهيم؛ پديده‌اي كه در برخي شهرها مثل اهواز روي آموزش، حمل ونقل و اقتصاد اثرات نامطلوبي برجاي گذاشته و بسياري از شهروندان در اين شهرها با ريه‌هايي مملو از گردوغبار زندگي مي‌كنند. اما اين پديده نه‌تنها ايران كه دامنگير بسياري از كشورهاي ديگر جهان هم شده است. به همين دليل جامعه جهاني به اين موضوع نگاه ويژه‌اي دارد و با همين رويكرد است كه سال گذشته 4قطعنامه بين‌المللي در سازمان ملل به تصويب رسيد و طي آن، موافقت شد كنفرانس مقابله با گردو غبار با حضور 3 نماينده سازمان ملل در تهران برگزار شود.

  • مانع بزرگ مهار ريزگردهاي عراقي حذف شد

رئيس سازمان محيط‌زيست هم در اين نشست، پيش از هر چيز از آزاد‌سازي‌ موصل و حذف داعش ابراز خرسندي كرد و گفت كه با حذف داعش فضايي مناسب براي تثبيت كانون‌هاي ريزگرد در داخل خاك عراق فراهم شده است.

معصومه ابتكار با بيان اينكه كنفرانس بين‌المللي گردوغبار(۱۲ تا ۱۴ تيرماه) به‌منظور تبادل تجربيات و بررسي سازوكارهاي حقوقي، فني و مالي برگزار مي‌شود، تصريح كرد: اين كنفرانس رخداد مهمي براي كشور ما، منطقه و بسياري از كشورهاي جهان است كه تحت‌تأثير طوفان‌هاي گردوغبار قرار دارند. آن طور كه ابتكار مي‌گويد: مهم‌ترين مسئله در كنفرانس بين‌المللي گردوغبار تبادل تجربيات و انتقال راه‌حل‌ها و بررسي چالش‌هاي مربوط به پديده گردوغبار است. علاوه براين، سازوكارهاي حقوقي، فني و مالي در كنفرانس بين‌المللي گردوغبار بررسي مي‌شود. به‌گفته وي، اين كنفرانس با صدور يك بيانيه كه براي كشورها كاربردي است و نيز يك توصيه تخصصي كه شامل نتايج فني براي مقابله با گردوغبار و مهار كانون‌ها مي‌شود به‌كار خود خاتمه مي‌دهد. وي با اشاره به راه‌اندازي كمپيني براي مقابله با سدسازي در تركيه از سوي فعالان محيط‌زيست و جمع‌آوري امضا براي ارائه به نمايندگان سازمان ملل در حاشيه برپايي كنفرانس بين‌المللي گردوغبار گفت: نهادهاي مدني در ايران بسيار فعال هستند و مطالبات زيست‌محيطي را آگاهانه دنبال مي‌كنند. سازمان حفاظت محيط‌زيست هم از تركيه يا هر كشور ديگري انتظار دارد مطالعات مربوط به ارزيابي زيست‌محيطي سدها را انجام دهد تا مشخص شود سدسازي‌ها چه اثراتي روي زيست‌بوم‌هاي پايين دست دارد. اين روندي است كه همه كشورها بايد به آن عمل كنند البته در اين زمينه با تركيه مذاكراتي صورت گرفته و اميدواريم از طريق مذاكره و رايزني بتوانيم با دستيابي به راهكارهاي عملي و مؤثر، اين مشكل را برطرف كنيم.

  • اهداف كنفرانس مقابله با گرد و غبار

گري لوئيس با اعلام اينكه دراين كنفرانس 30نماينده از كشورهايي شركت مي‌كنند كه بيشترين تأثير را در بروز طوفان‌هاي گردوغباردارند، افزود: قرار است در اين كنفرانس 3روزه راه‌حل‌هاي فني ارائه شود و اميدواريم در پايان كنفرانس به 3هدف برسيم. نخست« تهيه بيانيه تهران» كه توسط وزراي شركت‌كننده آماده خواهد شد؛ بيانيه‌اي كه راه‌حل‌ها و چگونگي مقابله با ريزگردها‌ را دربردارد. هدف دوم، تهيه گزارشي تخصصي مشتمل بر پيشنهادهايي كاربردي است كه كشورهاي درگير با اين پديده بايد در داخل انجام دهند. هدف سوم، بازديد شركت‌كنندگان در كنفرانس از شهرهاي كاشان و اهواز است تا با اقدامات اجرايي ايران در مقابله با گرد و غبار آشنا شوند. اين اهداف البته سپتامبر امسال همراه با اقدامات صورت‌گرفته در ايران در سازمان ملل بررسي مي‌شود. اين نماينده سازمان ملل در ايران گفت كه درخلال 2سال گذشته معضل ريزگرد آن اندازه براي سازمان ملل اهميت داشت كه 4قطعنامه براي آن تصويب كرد و تمامي اين قطعنامه‌ها البته به همت جمهوري اسلامي ايران به‌تصويب رسيد.

کد خبر 374780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha