همشهری آنلاین: مطالعات آب و هوایی نشان می‌دهد که عدم کنترل ماده شیمیایی موجود در پاک‌کننده‌های رنگ موجب تاخیر در ترمیم لایه ازون می‌شود.

احتمال تاخیر ۳۰ ساله در روند ترمیم لایه ازون

به گزارش ایسنا، در این بررسی آمده است در صورتی که انتشار فزاینده مواد شیمیایی به کار رفته در پاک‌کننده‌های رنگ کنترل نشود، ترمیم لایه ازون برای چند دهه به تاخیر می‌افتد.

این ماده شیمیایی که موجب تخریب لایه ازون می‌شود "دی کلرو متان" نام دارد که در برخی دیگر از حلال‌ها و محصولات شیمیایی به کار می‌رود و میزان آن در جو طی دهه اخیر دو برابر شده و مصرف آن در پروتکل مونترال محدود نشده است.

در دهه ۱۹۸۰ محققان به از بین رفتن لایه ازون پی بردند که بیش‌ترین میزان آن در قطب جنوب است.

به گفته کارشناسان محیط زیستی باید توجه داشت از بین رفتن لایه ازون پدیده جهانی است و مشکل زیست محیطی مزمنی به حساب می‌آید و مسیر ترمیم آن طولانی خواهد بود. لایه ازون انسان را در برابر سطح مضر اشعه UV حفظ می‌کند که می‌تواند برای انسان، حیوانات و گیاهان مضر باشد.

به نوشته روزنامه گاردین، در این بررسی آمده است سطح ماده دی کلرو متان در جو بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ افزایش ۸ درصدی پیدا کرده است و بنابر مدل‌های کامپیوتری در صورتی که این روند افزایشی ادامه داشته باشد ترمیم لایه ازون ۳۰ سال به تاخیر می‌افتد.

کد خبر 374846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha