یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

همشهری‌انلاین: کنگره آمریکا با موافقت کمیته قدرتمند مجلس نمایندگان از این پس باید اقدام‌های نظامی آمریکا در عراق، سوریه، افغانستان و سایر مناطق درگیر را به بحث گذاشته و تایید کند و این یعنی محدودیت اختیارهای نظامی ترامپ.

اقدام کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا در لغو مجوز سال 2001 که اختیارهاي جنگی گسترده‌ای به روسای جمهور آمریکا می‌داد، نشان می‌دهد کنگره مدت‌ها از انجام یکی از مهم‌ترین وظایف خود شانه خالی کرده است.

 طرح لغو این مجوز از طرف باربارا لی، ‌از جمهوری‌خواهان ایالت کالیفرنیا، که یک دموکرات ضد جنگ است، ارائه و تصویب شد. او تنها عضو کنگره است که با تحولات پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و صدور مجوز جنگ مخالف بود. بابارا لی و همکارانش اخیرا خواستار بحث درباره اختیارهاي جنگی جدیدی شده بودند تا مشخص شود حضور نظامی آمریکا در میادین نبرد چگونه باید تغییر کند.

به عنوان مثال، نیروهای آمریکا در حال نبرد با دشمن (داعش) در سوریه هستند که ۱۶ سال پیش در هیچ کشوری از جمله سوریه وجود خارجی نداشت و آمریکا نیز انتظار نداشت در آنجا وارد جنگ شود. در همین راستا این نگرانی وجود دارد که آمریکا بیش از پیش به سمت مناطق درگیری جدید کشیده شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه 5 تير هشدار داد، اگر سوریه "یک حمله شیمیایی دیگر" انجام دهد باید "بهای سنگینی" بپردازد.

ترامپ ماه آوریل دستور شلیک ده‌ها موشک تام‌هاوک به یک پایگاه هوایی در سوریه را صادر کرد که اولین حمله مستقیم آمریکا علیه نیروهای بشار اسد، ‌رئیس‌جمهور سوریه از زمان آغاز جنگ شش ساله در این کشور محسوب می‌شد.

ارتش آمریکا اوایل همین ماه هم یک جنگنده نیروی هوایی سوریه را ساقط کرد و ائتلاف تحت امر آمریکا که با داعش می‌جنگد نیروهای حامی دولت در سوریه را با حمله‌هاي هوایی هدف قرار داد. دولت ترامپ همچنین در حال اعزام حدود ۴۰۰۰ نیروی آمریکایی دیگر به افغانستان هستند که طولانی‌ترین جنگ آمریکا شناخته می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس،‌اعضای کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا پنج‌شنبه گذشته به اتفاق آراء موافقت کردند تا اصلاحیه باربارا لی به نسخه بودجه نظامی سال ۲۰۱۸ افزوده شود. طرح او اختیارات سال ۲۰۰۱ را ۲۴۰ روز پس از اجرایی شدن لایحه بودجه ملغی خواهد کرد؛ تیم دونالد ترامپ و اسلاف او از آن به عنوان مجوز عملیات‌های نظامی فراتر از آنچه در آن زمان پیش‌بینی شده بود، تفسیر می‌کردند.

به گفته باربارا لی،‌ زمان آن فرا رسیده است که گنگره نهایتا به وظایفش طبق قانون اساسی عمل کند و هرگونه استفاده از نیروی نظامی را به بحث بگذارد.

"مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست‌ها" که به عنوان قطعنامه مشترک ۲۳ از سوی کنگره ایالات متحده آمریکا در ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۱ تصویب شد، اجازه استفاده از نیروهای نظامی آمریکا علیه مسببین حملات ۱۱ سپتامبر و هر "نیروی مرتبط" را می‌دهد. این اجازه به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه استفاده از هر نیروی ضروری و مناسب را علیه کسانی می‌دهد که او تعیین کند حملات ۱۱ سپتامبر را "مرتکب شده‌اند و یا طرح‌ریزی و کمک‌رسانی کرده باشند" و یا به چنین افراد یا گروه‌هایی پناه داده باشند.

جورج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا این مجوز را در ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۱ امضا کرد. تا دسامبر ۲۰۱۵، این اجازه به عنوان مجوز کنگره برای استفاده از نیروها علیه داعش و دیگر گروه‌های افراطی به کار گرفته شد. ۲۹ ژوئن ۲۰۱۷(8 تير) کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا به ابطال مجوز سال ۲۰۰۱ رای مثبت داد. طبق این اصلاحیه، مجوز سال ۲۰۰۱ برای استفاده از نیروی نظامی باید ظرف ۲۴۰ روز ملغی شود.

کد خبر 374847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha