یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نقاشان بزرگی مانند کلود مونه یا پابلو پیکاسو گاه و بیگاه در جهان ظهور پیدا می‌کنند و جهان هنر را سرپا نگه می‌دارند، سبک‌های زیبایی‌شناسانه جدید ابداع می‌کنند و جنبش‌هایی مانند امپرسیونیسم با آبستره را از خود به جا می‌گذارند، اما شاید میراث این هنرمندان در آینده به دست ماشین‌ها بیافتد.

نقاشی

براساس گزارش نيوساينتيست، محققان كالج چارلستون در كاروليناي جنوبي سيستم هوش مصنوعي ابداع كرده‌اند كه مي‌تواند تصاويري در سبك‌هاي غيرمتعارف خلق كند،‌تصاويري كه مورد استقبال عموم قرار گرفته‌است.

به گفته ماريان مازون تاريخ‌شناس هنري در كالج چارلستون،‌هدف ايجاد هنري است كه جديد است، اما نه چندان جديد. محققان براي ايجاد اين سيستم نوعي الگوريتم مشهور به شبكه GAN را دچار تغييراتي ساختند تا در آن دو شبكه عصبي در برابر يكديگر به رقابت بپردازند تا هريك نتيجه‌اي بهتر از ديگري ارائه دهد. يكي از شبكه‌ها نتيجه‌اي را ارئه مي‌دهد و شبكه ديگر آن را قضاوت مي‌كند و اين روند ادامه پيدا مي‌كند تا بهترين نتيجه به دست آيد.

در اين پروژه،‌ يكي از نقش‌ها توسط شبكه‌اي خلق كننده و نقش ديگر توسط شبكه‌اي تفكيك كننده ايفا مي‌شود. اين شبكه از روي 81500 نقاشي آموزش ديده تا بتواند تفاوت‌هاي ميان تصاويري كه هنر ناميده مي‌شوند را با تصاويري كه هنر نام ندارند، تشخيص دهد. اين شبكه همچنين توانايي تشخيص ميان سبك‌هاي هنري را نيز دارد.

چالش پروزه اين است كه شبكه خالق تمامي تلاش و هوش خود را به كار مي‌بندد تا اثري خلق كند كه شبكه تفكيك‌كننده آن را هنر شناسايي كند،‌اما هنري كه در دسته هيچ يك از سبك‌هاي موجود نمي‌گنجد.

تصاوير ايجاد شده به صورت آنلاين و حضوري مورد نظرسنجي قرار گرفتند درحالي كه داوطلبان هيچ اطلاعي از هويت هنرمند و چگونگي خلق آثار نداشتند. داوطلبان به پرسش‌هايي درباره پيچيدگي يا جديد بودن اثر هنري پاسخ دادند و محققان در نهايت شگفتي مشاهده كردند آثار هوش مصنوعي تا حد كمي بالاتر از آثار نقاشي انساني رتبه بندي شده‌است.

کد خبر 374854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha