یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

«قاچاق لوازم خانگی در سال ۹۵بالغ بر ۱۶۱درصد نسبت به سال ۹۴رشد داشته است.» این گزاره، بخشی از سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش سالانه قوه قضاییه است.

علي لاريجاني مي‌گويد: آمار تحليلي نيروي انتظامي كه به تازگي در اختيارش قرار گرفته حاكي از اين است كه قاچاق لوازم خانگي در سال 95نسبت به سال قبل از آن 161درصد رشديافته و از ۱۱ميليون دستگاه به 30ميليون دستگاه رسيده است. براساس اين آمارها و با توجه به اينكه حدود 24.2ميليون خانوار در ايران زندگي مي‌كنند، مي‌توان استنباط كرد كه در سال 95به ازاي هر خانوار ايراني بيش از 1.2دستگاه لوازم خانگي قاچاق به كشور وارد شده آن‌هم درحالي‌كه بازار فروش لوازم خانگي چند سالي است رونق سابق را از دست داده و چنين تقاضاي بزرگي در آن وجود ندارد.

عباس هاشمي، مديركل دفتر صنايع فلزي و لوازم خانگي وزارت صنعت نيز معتقد است اين آمار نمي‌تواند درست باشد. او مي‌گويد: شايد اين عدد (رشد 161درصدي قاچاق لوازم خانگي) براساس فرمولي استخراج شده باشد اما برآوردهاي حاصل از نيازسنجي بازار اين آمار را نفي مي‌كند؛ ضمن اينكه «دستگاه» نيز نمي‌تواند معيار مناسبي براي اعلام كاهش يا افزايش ميزان قاچاق باشد. به گفته هاشمي، متولي اصلي ارائه آمار حجم قاچاق، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز است كه البته اين ستاد نيز پس از اعلام ميزان كالاي قاچاق مكشوفه به كمك چند فرمول‌ و همچنين نيازسنجي بازار، برآوردي از كل حجم قاچاق ارائه مي‌دهد كه الزاما دقيق نيست و تا حدي مي‌تواند كمتر يا بيشتر باشد.

هاشمي با بيان اينكه هم‌اكنون، قاچاق كالا تا حدي از حالت خرده‌پا خارج شده و به‌صورت سازمان يافته انجام مي‌شود، بر لازمه برخورد با قاچاق سازمان‌يافته تأكيد مي‌كند و مي‌افزايد: براساس آماري كه به ما داده‌اند ميزان قاچاق كالا در سال 95و به‌ويژه از سه‌ماهه پاياني 95كاهشي بوده است.

  • تأمين 60 تا 70 درصد نياز بازار از توليد داخل

او ‌مي‌گويد: از اواخر سال گذشته با قانونمندشدن يك سري از ابزارهاي كنترلي، اجراي ماده 4قانون حمايت مصرف‌كنندگان در رابطه با الزام گرفتن نمايندگي رسمي از طرف خارجي و داشتن مراكز خدمات پس از فروش از اعمال نظر سليقه‌اي در حوزه ورود كالاي خارجي به كشور و فروش در بازار ممانعت شد و از سوي ديگر با اجراي كد شناسه كالا و همچنين اجراي قريب‌الوقوع كدرهگيري، آمار واردات قاچاق به كشور محدود شده و در ادامه بسيار كاهش مي‌يابد.

طبق اظهارنظر مديركل دفتر صنايع فلزي و لوازم خانگي وزارت صنعت، در 8ماه سال گذشته حدود ۵.۵ميليون دستگاه لوازم خانگي در كشور توليد و برآورد شد كه حدود 30تا 40درصد بازار لوازم خانگي در اختيار برندهاي خارجي باشد اما امكان ارائه برآورد دقيقي از ميزان قاچاق در اين حوزه وجود نداشت و هنوز نيز اين امكان وجود ندارد.

محمد طحان‌پور، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي نيز اظهار مي‌كند كه آمار دقيقي از ميزان واردات لوازم خانگي به كشور اعم از واردات رسمي و قاچاق وجود ندارد اما پيش‌بيني‌ها به اين صورت است كه حدود 30درصد از نياز بازار ايران از طريق واردات رسمي و غيررسمي برطرف ‌شود.

کد خبر 374909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha