دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۸
۰ نفر

اسدالله افلاکی: معضل ریزگردها یک معضل ملی و منطقه‌ای است که بسیاری از استان‌های کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است.

«مهار ریزگردها مهم‌ترین مطالبه زیست‌محیطی است.» دکتر رضا ارجمندی، مدیر گروه مدیریت محیط‌زیست دانشکده محیط‌زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات با بیان این مطلب به همشهری گفت: معضل ریزگردها یک معضل ملی و منطقه‌ای است که بسیاری از استان‌های کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است. 

 اين پديده نه‌تنها فعاليت‌هاي اقتصادي، حمل‌ونقل و آموزش را در مواردي مختل كرده كه سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است. خوشبختانه اجلاس بين‌المللي مقابله با گردوغبار با شركت نمايندگاني از 30كشور جهان و با حضور رئيس‌جمهور امروز در تهران در حال برگزاري است و انتظار مي‌رود برگزاري اين اجلاس به همكاري كشورهاي شركت‌كننده براي مقابله با ريزگردها منجر شود.

اين استاد دانشگاه افزود: ما تا پيش از بروز پديده ريزگردها شاهد طوفان گردوخاك در مناطق بياباني و كويري ناشي از حركت شن‌هاي روان بوديم اما از سال 45تاكنون اقدامات متعددي براي مهار و تثبيت شن‌هاي روان صورت گرفت و بخشي از شن‌هاي روان تثبيت شد. ولي مسئله ريزگردها متفاوت است زيرا بخش قابل توجهي از آن از كشورهاي ديگر ازجمله عربستان و عراق نشأت مي‌گيرد و در نتيجه مهار اين پديده را با دشواري‌هايي مواجه كرده است.

ارجمندي با اشاره به گرماي بي‌سابقه خوزستان در روزهاي اخير گفت: خوزستان طي چند سال اخير با ريزگرد دست به گريبان بوده اما آنچه اكنون مايه نگراني است افزايش دما در خوزستان و تلفيق آن با ريزگرد است كه مي‌تواند مشكلات جدي براي مردم خوزستان و كشور ايجاد كند. وي مقابله با معضل كم‌آبي را از ديگر مطالبات زيست‌محيطي عنوان كرد و افزود: پايان نامه‌هاي متعددي مرتبط با آب در حوزه خوزستان در مقطع دكتري تدوين شده كه طي آن، وضعيت بحراني حقابه زيست‌محيطي در استان بررسي شده، اين بررسي‌ها نشان مي‌دهد نسبت به تأمين حقابه زيست‌محيطي در اين استان بي‌توجه بوده‌ايم؛ همچنان‌كه در ساير استان‌ها هم طي سال‌هاي اخير، متوليان مديريت كلان منابع آب كشور اولويتي براي تأمين حقابه زيست‌محيطي قائل نشده‌اند و همين بي‌توجهي منجر به بروز مشكلات فعلي شده است. البته در مواردي معضل تأمين نشدن حقابه، برون‌مرزي است كه نمونه بارز آن، عدم‌تأمين حقابه از سوي افغان‌هاست كه با احداث سدهاي متعدد مانع از ورود حقابه زيست‌محيطي به هامون شده‌اند و درنتيجه اين تالاب كه نقشي كارساز در تلطيف هوا دارد به كانون ريزگرد تبديل شده است؛ ضمن آنكه با خشك شدن هامون، معيشت هزاران خانوار حاشيه نشين اين تالاب نابود شده و مردمان اين منطقه را ناگزير به مهاجرت كرده است.

اين استاد دانشگاه كه از او به‌عنوان يكي از گزينه‌هاي تصدي وزارت جهادكشاورزي نام‌برده مي‌شود، در بخشي ازسخنان خود گريزي به سدسازي در تركيه زد و هشدار داد: بحران جديدي كه در راه است سدسازي‌هاي بي‌ضابطه درتركيه روي دجله وفرات است كه بدون شك تأثير منفي روي زيست‌بوم‌هاي آبي عراق ازجمله هورالعظيم و ساير تالاب‌هاي اين كشور دارد و طبيعي است با خشك شدن تالاب‌هاي عراق و شكل‌گيري كانون‌هاي جديد ريزگرد، ايران هم از اين ريزگردها متأثر خواهد شد؛ كما اينكه منشأ بخش قابل توجهي از ريزگردهايي كه سلامت شهروندان ما را با خطر مواجه كرده در عراق است.

ارجمندي در پايان، اولويت قائل شدن براي محيط‌زيست را ضروري دانست و گفت: متأسفانه ما طي ساليان اخير از منابع كشور اعم از جنگل، مرتع، سفره‌هاي آب‌زيرزميني، تالاب، دريا و حتي بيابان درست استفاده نكرديم و در نتيجه با معضلات موجود مواجه شديم. مقابله با اين معضلات هم تنها با عزم جدي و همكاري و هماهنگي ميان دانشگاهيان و مسئولان اجرايي امكان‌پذير است و بديهي است كه در اين ميان، مشاركت مردم بسيار كارساز است. اين درحالي است كه نقش مردم در اين عرصه‌ها بسيار كمرنگ است و برهمين اساس انتظار مي‌رود رسانه‌ها با اطلاع‌رساني دقيق، زمينه مشاركت مردم را براي مقابله با اين معضلات فراهم كنند.

  • پرداخت خسارات پلنگ در سال ۹۶

معاون اداره كل حفاظت و مديريت شكار و صيد سازمان حفاظت محيط‌زيست اعلام كرد: آخرين مرحله خسارت پلنگ مربوط به سال ۹۵ تا پايان‌ماه جاري به زيان‌ديدگان پرداخت مي‌شود. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست مهدي حسيني افزود: با توجه به تمديد بيمه‌نامه پلنگ ايراني در سال ۹۶ و صدور شيوه‌نامه جديد نحوه تكميل مدارك، پرداخت خسارات پلنگ وارد فاز اجرايي شد.

کد خبر 374914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha