همشهری آنلاین: بهای معاملات نفت دوشنبه ۱۲ تیرماه تحت تاثیر نخستین کاهش فعالیت حفاری آمریکا در چند ماه گذشته، افزایش یافت اما گزارش‌هایی مبنی بر افزایش تولید اوپک در ژوئن، رشد قیمت‌ها را محدود کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت ۱۶ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۴۸.۹۳ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات این بازار هفته گذشته ۵.۲ درصد رشد کرد که نخستین رشد هفتگی در شش هفته گذشته بود.

نفت وست تگزاس اینترميدیت آمریکا ۲۴ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش یافت و در ۴۶.۲۸ دلار در هر بشکه ایستاد و به رشد هفت درصدی در معاملات هفته گذشته افزود.

کاهش فعالیت حفاری در آمریکا که نخستین کاهش از ماه ژانویه بود، از قیمت‌ها حمایت کرده است. طبق آماری که روز جمعه از سوی بیکرهیوز منتشر شد، شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا دو حلقه در هفته گذشته کاهش یافت و به ۷۵۶ حلقه رسید که دومین کاهش هفتگی این آمار در سال جاری بود. شمار دکل‌های حفاری برای بیست و سه هفته متوالی روند صعودی داشت.

شرکت کارگزاری معاملات آتی اکسی تریدر روز دوشنبه در یادداشتی اعلام کرد که این نخستین شکاف در عزم صنعت نفت شیل آمریکا برای ادامه‌ افزایش تولید بدون توجه به کاهش چشم‌گیر قیمت‌ها در سال جاری بوده است.

بهای نفت خام آمریکا در سه ماهه دوم سال میلادی جاری ۹ درصد کاهش یافت در حالی که بهای معاملات آتی برنت ۹.۳ درصد کاهش داشت و به کاهشی که در سه ماهه اول ثبت کرده بود، اضافه کرد.

طبق گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، با وجود کاهش فعالیت حفاری آمریکا، مجموع دکل‌های حفاری همچنان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته و به ۳۴۱ حلقه رسیده است.

همچنین با افزایش تولید اعضای اوپک به رغم توافق کاهش تولید، بازارهای جهانی همچنان با اشباع عرضه مواجه هستند. طبق نظرسنجی رویترز با وجود تعهد اوپک برای محدود کردن عرضه و کمک به کاهش مازاد عرضه تولید این سازمان در ژوئن به میزان ۲۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۳۲.۷۲ میلیون بشکه در روز رسید.

کد خبر 374961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha