دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

ما به ایران بازگشتیم و این بار برای ۲۰ سال. این را پاتریک پویانه، مدیرعامل شرکت بزرگ نفتی توتال فرانسه هنگام امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی اعلام و تأکید کرد:

امضای قرارداد میلیاردی با توتال

كنسرسيومي به رهبري توتال و مشاركت شركت سي‌ان‌پي‌سي چين و پتروپارس ايران اين قرارداد را اجرايي مي‌كند. او با بيان اينكه قطعا باز هم به ايران مي‌آيم، افزود: اين قرارداد آغاز راه همكاري با ايران است. به گزارش همشهري، قرارداد 4.8ميليارد دلاري براي توسعه فاز 11پارس‌جنوبي در 2فاز جداگانه هر يك به ارزش 2.4ميليارد دلار روز گذشته در حالي با حضور وزير نفت ايران و سفراي چين و فرانسه به امضاي مديران عامل شركت‌هاي ملي نفت ايران

، پتروپارس و توتال فرانسه و سي‌ان‌پي‌سي چين رسيد كه به گفته علي كاردر، مديرعامل شركت ملي نفت ايران، براساس محاسبه قيمت نفت براي هر بشكه 50دلار، ارزش مجموع توليدات فاز 11پارس‌جنوبي در مدت اجراي قرارداد و پس از آن به 84ميليارد دلار خواهد رسيد.

وزير نفت در اين مراسم با بيان اينكه تمام مجوزهاي قانوني لازم از مراجع ذيربط براي امضاي اين قرارداد اخذ شده است، تأكيد كرد: هم‌اكنون در مورد قراردادهاي جديد نفت اجماع ملي وجود دارد و امضاي اين قرارداد از دستاوردهاي برجام و انتخابات رياست‌جمهوري است. وي با بيان اينكه ما راهي طولاني و فرساينده را طي كرده‌ايم، اظهار كرد: اميدوارم با امضاي اين قرارداد مرحله جديدي در صنعت نفت ايران رقم بخورد.

  • پيام دوستي و همكاري ايران و اروپا

پاتريك پويانه، مديرعامل توتال هم در واكنش به سؤال خبرنگاري اظهار كرد: توتال يك شركت خصوصي است. ما به مقامات سياسي اطلاع داديم كه براي امضاي قرارداد به ايران مي‌آييم اما منتظر اجازه كسي نمي‌مانيم و پيام سياسي اين قرارداد دوستي عميق فرانسه و ايران و اروپا با ايران است.

بيژن زنگنه هم در واكنش به سؤالي درباره تأثير اين قرارداد بر اراده ديگر شركت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در ايران اظهار كرد: فكر مي‌كنم با امضاي اين قرارداد شك و ترديدهاي شركت‌هاي خارجي براي حضور در ايران برطرف مي‌شود و اين شركت‌ها بازگشتي دوباره براي سرمايه‌گذاري در ايران نه‌تنها در بخش نفت بلكه در همه بخش‌ها خواهند داشت. امضاي اين قرارداد علامت بزرگي براي جامعه اقتصادي اروپا و آسيا براي بازگشت به ايران محسوب مي‌شود.

جدول

کد خبر 375040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha