سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۵
۰ نفر

روزگذشته نمایندگانی از ۴۳کشور جهان همراه با نمایندگانی از سازمان ملل در سالن اجلاس سران تهران گردهم آمدند تا دریک کنفرانس سه روزه با تبادل نظر راهکارهای مقابله با گردوغبار را که اکنون به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی قرن تبدیل شده بررسی و تبیین کنند.

بزرگ‌ترین گردهمایی کشورهای جهان برای مقابله با گرد و غبار طی ۳روز در تهران در حال برگزاری است.

 اين كنفرانس بين‌المللي پس از 2سال تلاش ايران براي مقابله با گردوغبار و تصويب 4قطعنامه براي مقابله با گردوغبار از سوي سازمان ملل در حال برگزاري است.

رئيس‌جمهور در مراسم افتتاحيه اين كنفرانس با اعلام اينكه مقابله با گردوغبار نيازمند همكاري منطقه‌اي و بين‌المللي است، گفت: براي آنكه بتوانيم با اين معضل به خوبي مواجه شده و خطرات آن را مهار كنيم، به برنامه‌ريزي، سرمايه‌گذاري و همكاري‌هاي گسترده منطقه‌اي و بين‌المللي نيازمنديم.

دكتر حسن روحاني با ابراز اميدواري نسبت به نتايج مفيد اين همايش براي مقابله با گردوغبار با تأكيد براينكه يكي از اولويت‌هاي دولت يازدهم مسئله محيط‌زيست است، تصريح كرد: نخستين تصميم دولت يازدهم تصميمي زيست‌محيطي و نخستين مصوبه در دولت در رابطه با احياي درياچه اروميه بود.

رئيس‌جمهور افزود: اگر اقدام دولت در راستاي احياي درياچه اروميه نبود، امروز در غرب كشور نه‌تنها با طوفان گردوغبار و شن بلكه با طوفان ريزگردهاي نمكي مواجه بوديم و حدود 14ميليون نفر از مردم ايران كه در استان‌هاي غربي كشور زندگي مي‌كنند، ناچار به مهاجرت از اين مناطق بودند. روحاني گفت: دولت يازدهم در راستاي حفاظت از محيط‌زيست اقدامات گسترده ديگري نيز انجام داده كه از آن جمله احياي تالاب هورالعظيم بوده است و امروز به واسطه اين اقدامات بيش از 80درصد سطح اين تالاب را آب فرا گرفته است. روحاني با اعلام اينكه منشأ 20درصد گردوغبار كشورمان داخلي و منشأ 80درصد آن خارجي است، افزود: كشورهاي عراق، اردن، كويت، سوريه، عربستان، پاكستان، افغانستان و تركمنستان جزو كشورهايي هستند كه در منطقه ما منشأ گردوغبار هستند .

اين گردوغبار به داخل ايران سرازير مي‌شود و گاهي در طول 24ساعت، 8ميليون مترمكعب خاك با طوفان گردوغبار جابه‌جا مي‌شود و زندگي، ‌سلامت، كشاورزي و باغات مردم و محيط‌زيست كشور ما را تهديد مي‌كند.

رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: اگر درياچه هامون با ظرفيت 15ميليارد مترمكعب آب مي‌توانست بادهاي 130روزه سيستان و بلوچستان را مهار كند، امروز خشك شدن اين درياچه مي‌تواند به معضل بزرگي براي مردم تبديل شود.
دكتر روحاني گفت: در مسائل محيط‌زيستي هم بايد از سياست برد - برد استفاده كنيم و دنبال اقداماتي باشيم كه هم ايران، هم تركيه و هم عراق سود ببرند و نمي‌توان به‌گونه‌اي حركت كرد كه تنها يك كشور از سرچشمه‌هاي آب، منتفع شود و تصور كند كه مي‌تواند با اقدامات خود، آينده مطمئني را براي مردم كشورش تأمين كند.

رئيس‌جمهور با تأكيد براينكه ما امروز راهي نداريم جز اينكه همديگر را ياري كنيم، خاطرنشان كرد: در جمهوري اسلامي ايران در بيش از 7.5 ميليون هكتار از بيابان‌ها، عمليات بيابان‌زدايي انجام شده، اما همچنان بيش از 2ميليون هكتار ديگر كه منشأ گردوغبار محسوب مي‌شوند، براي ما و بسياري از سرزمين‌هايي كه در كشورهاي همسايه و حاشيه ما قرار دارند، خطرناك است.

  • خطر مهاجرت 50 ميليون نفر

دستيار دبيركل سازمان ملل در اين كنفرانس با تأكيد بر اينكه مقابله با معضل گردوغبار همكاري‌هاي جهاني را مي‌طلبد، گفت: مسئله گرد و غبار تا ده‌ها سال آينده ٥٠ ميليون مهاجر به وجود مى‌آورد. وي با اشاره به شدت گرفتن گردوغبار ⁣ در خاورميانه گفت كه اين معضل مانع رسيدن كشورها به اهداف توسعه پایدار مي شود.⁣

  • پافشاري تركيه بر سدسازي

نماينده تركيه در حاشيه كنفرانس بين‌المللي مقابله با گردوغبار ضمن دفاع از احداث پروژه سدسازي در جنوب شرقي اين كشور به ايسنا گفت: تا هنگامي كه براساس آمار و نتايج علمي منشأ گردوغبارهاي منطقه‌اي مشخص نشود، اعتقاد ما راسخ و تغييرناپذير است.

  • كشورهاي منطقه و سازمان‌هاي بين‌المللي مسئوليت دارند

دكتر روحاني با اشاره به اينكه سدسازي بدون درنظر گرفتن آثار زيست‌محيطي، براي آينده منطقه خطرناك است و بايد احداث سد بدون مطالعات زيست‌محيطي متوقف شود، گفت: اينكه در كشور همسايه ما طرح 22سد بزرگ در جريان است، مي‌تواند تأثيرات مخربي در فرات و دجله بگذارد و در سايه آن عراق، ايران و ساير كشورها را تحت‌تأثير قرار دهد. روحاني گفت: هم كشورهاي منطقه و هم سازمان‌هاي بين‌المللي در اين زمينه مسئوليت دارند و نمي‌توانيم در برابر آنچه محيط‌زيست ما را تخريب مي‌كند بي‌تفاوت باشيم. همچنان‌كه نمي‌توانيم نسبت به احداث سدهاي متعدد در افغانستان و بندهايي مثل سد كجكي، كمال خان و سلما كه بر استان خراسان و سيستان و بلوچستان تأثير‌گذار است، بي‌تفاوت باشيم.

کد خبر 375052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha