معاون دادستان مشهد گفت: تمامی معادن غیرمجاز در حریم تاریخی طوس تا ۱۹تیرماه تعطیل می‌شوند و اکنون نیز باتوجه به حجم زیاد این معادن، بخشی از آنها در حال تعطیلی هستند.

مشهد-حریم طوس

قاضي بخشي‌محبي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: سند راهبردي نجات حريم طوس تدوين شده و تا 19تير‌ماه اجرايي مي‌شود. همچنين شوراي حفظ حقوق بيت‌المال موضوع احياي طوس را در دستور كار خود قرار داده است.

وي گفت: حريم تاريخي طوس داراي 3هزار و 400متر مساحت است؛ لذا فعاليت‌ها و ترددها در اين حريم نبايد به‌گونه‌اي باشد كه چهره اين منطقه را نازيبا جلوه دهد. با توجه به تردد كاميون‌ها و وسايل نقليه سنگين به‌دنبال برداشت شن و وجود معادن شن‌شويي، معادن غيرمجاز اين منطقه در حال تعطيلي هستند.

معاون دادستان مشهد تصريح كرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولي معادن به اين موضوع ورود پيدا و تقاضا كرد تا دادستاني مجوز تعطيلي اين معادن را صادر كند. همچنين نيروي انتظامي و شوراي ترافيك مشهد درخصوص تردد وسايل نقليه سنگين به اين حريم تاريخي ورود پيدا كرده‌اند و تردد وسايل حمل‌ونقلي كه به بافت تاريخي اين منطقه آسيب مي‌زند، ممنوع اعلام شد. به گفته وي، كميته نجات طوس در زمينه حفظ اين منطقه تاريخي ماموريت يافت و به‌صورت جدي جلسات مرتبط با نجات اين منطقه تاريخي را برگزار و اين مسئله را پيگيري مي‌كند. شهرداري منطقه 12مشهد نيز به‌عنوان رئيس كميته نجات طوس پيگير معضلات اين منطقه ازجمله بحث حاشيه‌نشيني، زمين‌خواري و مشكلات بهداشتي و معضلات توريستي اين منطقه است.

بخشي‌محبي افزود: يكي از اين آسيب‌ها موضوع معادن غيرمجاز در حريم اين منطقه تاريخي است. برخي از اين معادن داراي 25سال قدمت و مدعي حقوقي هستند كه با بررسي‌هاي صورت گرفته مشخص شد اين معادن مجوزهايي را از سوي فرمانداري و استانداري طي سال‌هاي قبل اخذ كردند. اما با توجه به نظارت‌هايي كه بر اين معادن صورت نمي‌گرفته حفره‌ها و تخريب‌هاي زيادي را انجام دادند و موجب تخريب فضاي تاريخي اين حريم شدند.

کد خبر 375057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha