سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

همشهری دو - بهاره جلالوند: کمتر کسی را در دنیای امروز می‌توان پیدا کرد که کارش به کامپیوتر یا موبایل وابسته نباشد.

صدا را با کیفیت بخرید!

اگر كامپيوتر يا موبايل تجهيزات خوبي نداشته باشند، قابليت‌هاي آنها تا حدود زيادي كم خواهد شد. بسياري از افراد تمايل دارند كه با كامپيوتر، لپ‌تاپ يا حتي موبايل خود فيلم ببينند يا موسيقي گوش بدهند، براي اين منظور خريدن يك اسپيكر (بلندگو) خوب، ضروري به‌نظر مي‌رسد. انواع و اقسام اسپيكر، در بازار به فروش مي‌رسند كه با بودجه‌هاي مختلف، مي‌توان يكي از آنها را خريداري كرد. قبل از خريد اسپيكر، بهتر است برخي نكات را بدانيد.

  • قابل حمل‌هاي سيم‌دار

اسپيكرهاي قابل حمل، الزاما بدون‌سيم نيستند. برخي از پخش‌كننده‌هاي موسيقي، فاقد اسپيكر هستند به همين دليل براي استفاده از آنها بايد حتما از هدفون يا اسپيكر كمك گرفت. گاهي اين دسته از پخش‌كننده‌هاي موسيقي، بلوتوث ندارند و در چنين شرايطي نبايد از اسپيكرهايي كه با بلوتوث كار مي‌كنند، استفاده كنيد؛ چون برخي از پخش‌كننده‌هاي موسيقي با چنين اسپيكرهايي اصلا كار نمي‌كنند. اگر هم پخش‌كننده موسيقي شما با برخي از انواع اين دسته از اسپيكرها كه خروجي براي اتصال به پخش‌كننده موسيقي شما دارند، كار كنند، باز هم لزومي به خريد اين دسته از اسپيكرها نيست. چون اين دسته از اسپيكرها به نسبت اسپيكرهاي قابل حملي كه با سيم هستند، گران‌تر به فروش مي‌رسند.

  • اسپيكرهاي مستقل

برخي از اسپيكرها براي اينكه يك فايل صوتي را پخش كنند، حتما نياز به كامپيوتر يا لپ تاپ ندارند. اين دسته از اسپيكرها علاوه بر داشتن رابط اصلي، به درگاه يو.اس.بي ‌(USB) و شيار كارت حافظه نيز مجهز هستند و همين مسئله مي‌تواند اين دسته از اسپيكرها را به يك كالاي پرطرفدار تبديل كند. برخي از اين اسپيكرها قابل حمل هستند و احتياجي به برق مستقيم هم ندارند و مي‌توان از آنها در هر جايي استفاده كرد.

  • داراي دكمه سكوت

يكي از مواردي كه مي‌تواند در زمان خريد اسپيكر كامپيوتر اهميت داشته باشد، داشتن دكمه سكوت (‌Mute) است. چنانچه اسپيكري دكمه سكوت نداشته باشد، نمي‌توانيد درصورت نياز صدا را به سرعت قطع كنيد. برخي از اسپيكرها آنقدر پيشرفته هستند كه قابليت كار‌كردن با كنترل از راه دور را نيز دارند. اين دسته از اسپيكرها به نسبت اسپيكرهاي معمولي، گران‌تر هستند.

  • كمي تخصصي‌‌تر

موارد ديگري در خريد اسپيكر وجود دارند كه بايد به آنها دقت كنيد. البته اين موارد كمي تخصصي هستند ولي در خريد يك اسپيكر خوب به شما كمك خواهند كرد. روي هر اسپيكر، اطلاعات زيادي نوشته شده است كه هر كدام از اين اطلاعات، معنا و مفهوم خاصي دارند. روي بيشتر اسپيكرها كلمه هرتز نوشته شده كه عدد يكي از هرتزها بزرگ‌تر از عدد ديگر است. توجه به هرتز كوچك، روي كيفيت صدا (ايجاد باس) اثر مي‌گذارد پس توجه داشته باشيد كه هرتز كوچك‌تر عددي كمتر از 50داشته باشد. حساسيت اسپيكر، نكته مهم ديگري است كه بايد به آن توجه كافي داشته باشيد چون اين مسئله به نوعي تعيين‌كننده كيفيت اسپيكر محسوب مي‌شود. دسي بل (‌db) نشان‌دهنده اين مسئله است و حداقل بايد 90 باشد و معمولا در هدفون‌ها اين عدد به حدود 120دسي‌بل مي‌رسد. يك اسپيكر خوب، حتما بايد كنترل‌كننده بيس و تريبل داشته باشد و اين مسئله را در زمان خريد، بايد از فروشنده بپرسيد.

  • ورودي مجزا

اسپيكر بايد ورودي مجزا (AUX) داشته باشد، پس در زمان خريد، به اين نكته نيز دقت كنيد. داشتن پورت يو.اس.‌بي‌(USB)، به شما اين امكان را مي‌دهد كه بتوانيد برخي از نرم‌افزارهاي صوتي را به وسيله دكمه‌هاي روي اسپيكر، كنترل كنيد.

  • بدون سيم يا با سيم؟

برخي از اسپيكر‌هايي كه در بازار وجود دارند، بدون سيم هستند و با بلوتوث كار مي‌كنند. اين دسته از اسپيكرها بيشتر مناسب افرادي است كه مي‌خواهند مدام جاي اسپيكر خود را عوض كنند. علاوه بر اين، اسپيكرهاي بي‌سيم كه با بلوتوث كار مي‌كنند، قابل حمل نيز هستند. بسياري از اين اسپيكرها، قابليت كار با موبايل را هم دارند و حتما نيازي نيست كه در كنار كامپيوتر يا لپ‌تاپ باشند. اين دسته از اسپيكرها شارژي هستند و تا چند ساعت نياز به شارژ ندارند. اسپيكرهايي كه با بلوتوث كار مي‌كنند، معمولا مي‌توانند تا فاصله حدود 10متر، به راحتي كار كنند.

  • رابطه اسپيكر با واي فاي

اسپيكرهاي قابل حمل، به اسپيكرهايي كه با بلوتوث كار مي‌كنند، محدود نمي‌شوند و نوع ديگري از اسپيكرهاي قابل حمل وجود دارند كه با اتصال به واي‌فاي (‌Wi-fi) كار مي‌كنند. اين دسته از اسپيكرها نسبت به اسپيكرهايي كه با بلوتوث كار مي‌كنند، يك مزيت مهم دارند كه آن صداي بالاتر و باكيفيت‌تر است. يكي از معايب اسپيكرهايي كه با واي‌فاي كار مي‌كنند، عدم‌دسترسي به واي‌فاي به‌صورت دائمي است؛ به همين دليل افرادي كه مي‌خواهند هميشه اسپيكرهاي خود را همراه داشته باشند، سراغ اسپيكرهايي بروند كه با بلوتوث كار مي‌كنند.

هنگام خريد اسپيكرهاي قابل‌حمل، بايد به برخي از نكات توجه كرد. يكي از مهم‌ترين نكاتي كه در زمان خريد اسپيكر قابل حمل بايد به آن توجه كافي داشت، مقاومت بدنه اسپيكر است. اسپيكرهاي فانتزي كه با ظرافت ساخته ‌شده‌اند گزينه چندان خوبي براي حمل در سفر نيستند. علاوه بر اين اسپيكرهاي قابل حمل بايد در برابر نفوذ خاك و آب، مقاومت داشته باشند. ميزان مقاومت اسپيكر در برابر اين عوامل با يك واحد استاندارد مشخص مي‌شود كه معمولا رقم اول مقاومت در برابر نفوذ ذرات خارجي مثل خاك و رقم دوم ميزان مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و مايعات را نشان مي‌دهد. چنانچه اين مسئله براي اسپيكر مشخص نشده‌ باشد، روي اسپيكر حرف ايكس(X) درج خواهد شد.

  • اسپيكرهاي دو كاره

برخي از اسپيكرها علاوه بر پخش صدا، مي‌توانند براي شارژ گوشي، مودم همراه، دوربين، تبلت و... نيز استفاده شوند. اين دسته از اسپيكرها در واقع يك‌نوع پاوربانك نيز محسوب مي‌شوند و به‌دليل قابل حمل‌بودن، مي‌توانند وسيله مناسبي براي آن دسته از افرادي باشند كه دائما در سفر هستند يا شارژ تلفن همراه‌شان دائما تمام مي‌شود.

  • باتري چقدر عمر مي‌كند؟

اسپيكرهايي كه قابل حمل هستند با باتري‌هاي شارژي كار مي‌كنند به همين دليل در زمان خريد اين دسته از اسپيكرها بايد به باتري آنها توجه كافي داشت و ميزان ظرفيت باتري و شارژدهي مسئله مهمي است كه در رابطه با اين دسته از اسپيكرها نبايد از نظر دور بماند.

  • كارگروهي اسپيكرها

برخي ديگر از اسپيكرها در بازار وجود دارند كه مي‌توانند با چند اسپيكر مشابه ديگر، به‌صورت هماهنگ كار كنند. اين دسته از اسپيكرها مي‌توانند فضاي بيشتري را تحت پوشش قرار بدهند و علاوه بر اين، يكي از ويژگي‌هاي مهم اين دسته از اسپيكرها، پخش صدا به‌صورت باكيفيت و يكدست است.

  • حتما ميكروفون داشته باشد

اگر قصد داريد اسپيكري خريداري كنيد كه با تلفن همراه كار كند، حتما به اين مسئله توجه كنيد كه اسپيكر حتما ميكروفون داخلي داشته باشد چون در شرايطي كه اسپيكر ميكروفون داخلي نداشته باشد؛ در زماني كه تلفن همراه زنگ بخورد، امكان برقراري تماس و مكالمه بسيار سخت خواهد شد.

  • قيمت‌

اسپيكرها بسيار متنوع هستند و با توجه به كيفيت پخش صدا و قابليت‌هايشان مي‌توانند با قيمت‌هاي متفاوتي به فروش برسند.
اسپيكر بي‌سيم كامپيوتر (بلوتوث): حدود 240هزارتومان
اسپيكر بي‌سيم قابل حمل (با شيار كارت حافظه و بلوتوث): حدود 86هزار تومان
اسپيكر با قابليت پاوربانك: حدود 150هزارتومان
اسپيكر واي فاي: حدود 160هزار تومان

کد خبر 375079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha