سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس‌ جمهور فرانسه‌ در یک سخنرانی ضمن درخواست برای تغییرهای سیاسی، تغییر سیستم انتخاباتی در فرانسه و کاهش شمار نمایندگان مجلس و سنا را خواستار شد.

 امانوئل ماکرون ‌دو ماه پس از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور جدید فرانسه در برابر نمایندگان مجمع ملی و سناتورهای دو مجلس فرانسه "راه جدیدی" را در سیاست فرانسه وعده داد.

مکرون‌ خواستار تغییر قانون انتخابات در فرانسه و از این راه تسهیل ورود احزاب کوچک‌تر به پارلمان این کشور شد.

در انتخابات مجمع ملی فرانسه که بر مبنای نظام اکثریتی دومرحله‌ای استوار است، بخت احزاب کوچک برای پیروزی و ورود به این مجمع به شدت کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آلمان،مکرون همچنین خواستار آن شد که شمار نمایندگان پارلمان مجمع ملی و سنای فرانسه تا یک سوم اعضای کنونی کاهش یابد. او بر این نظر است که کاهش شمار نمایندگان می‌تواند پیامدهای مثبتی بر کیفیت عملکرد پارلمان داشته باشد.

امانوئل مکرون‌ در ادامه گفت برای تحقق چنین اقدامی می‌توان از همه‌پرسی استفاده کرد.

در صورتی که پیشنهاد رئیس جمهور جدید فرانسه پذیرفته شود، شمار کرسی‌های مجمع ملی از ۵۷۷ به ۳۸۵ کرسی، و شمار کرسی‌های مجلس سنای این کشور از ۳۴۸ به ۲۳۲ کرسی کاهش خواهد یافت.

مکرون‌همچنین اعلام کرد که شرایط فوق‌العاده برقرار شده در کشور پس از رویدادهای تروریستی ماه نوامبر ۲۰۱۵ در پائیز سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید.

او در این‌باره گفت: «من با پایان دادن شرایط فوق‌العاده در پائیز، آزادی شهروندان فرانسوی را بار دیگر به آنها برمی‌گردانم.»

کد خبر 375085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha