همشهری آنلاین: سخنگوی پزشکی قانونی از ناگفته‌‌های پرونده‌های پلاسکو، کیارستمی و ثبت اطلاعات ژنتیکی سخن گفت.

دکتر احمد شجاعی

به گزارش ایسنا، دکتر احمد شجاعی در نشست خبری که در سازمان پزشکی قانونی کشور برگزار شد، گفت: از سال قبل حدود 10 هزار پروفایل ژنتیکی متهمان و مجرمان استخراج و اطلاعات‌شان در بانک اطلاعات ژنتیک ثبت شده است. وی ادامه داد: امسال نیز در صورت تامین اعتبارات اطلاعات 30 هزار مجرم را وارد این بانک خواهیم کرد.

به گفته شجاعی، مشاغل پرخطری همچون، خلبانی، خدمه پروازی، آتش‌نشانی، خبرنگاری و ... نیز جزو گروهی هستند که نمونه برداری ژنتیکی از آنان در اولویت است.

  • ناگفته‌هایی از شناسایی اجساد پلاسکو

شجاعی درباره سرانجام بررسی‌های پزشکی قانونی درباره حادثه پلاسکو اظهار کرد: فایل ژنتیکی برای تمامی اجساد و جان باختگان حادثه پلاسکو استخراج شده و هویت تمامی آتش نشانان نیز شناسایی شد. اما در مورد افراد عادی که در زیر آوار مانده بودند بررسی‌ها ادامه داشته و تکه‌های مختلفی از بدن‌ها به آزمایشگاه پزشکی قانونی منتقل و از تک تک آنها نمونه برداری انجام شد.

وی با بیان اینکه آخرین جانباخته حادثه پلاسکو جوانی به نام کامبیز باقری بود که هویتش شناسایی شد، گفت: درباره تعداد جان باختگان ممکن است در روزهای نخست آمار مختلفی اعلام شود اما ما تمامی تکه‌های مختلف از اجساد را به پزشکی قانونی منتقل و اقدام به نمونه برداری کردیم.

شجاعی با بیان اینکه یک تکه دست آخرین قسمت پیدا شده از اجساد حادثه پلاسکو بود گفت: با انجام آزمایش ژنتیکی و نمونه برداری هیچ قطعه و نمونه‌ای در آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی باقی نمانده که با خانواده‌هایشان تطبیق داده نشود. به عبارت دیگر اجساد کشف شده در پلاسکو همان تعدادی است که در رسانه‌ها اعلام شد و می‌توان گفت که تمامی این افراد شناسایی شدند.

وی با اشاره به سختی‌های کار شناسایی در حادثه پلاسکو، افزود: در مورد یکی از آتش نشانان با توجه به فشار و حرارت بالایی که بر بدنش وارد شده بود ما نمونه برداری را تنها از تکه‌های کوچکی که بر روی لباسش باقی مانده بود انجام دادیم اما خوشبختانه توانستیم به درستی به وظایف خود عمل کنیم.

قدیرزاده مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی نيز درباره علت مرگ افرادی که گفته می‌شود در موتورخانه پلاسکو حضور داشتند گفت: تمام اجسادی که سالم بوده و به پزشکی قانونی ارجاع شدند تحت کالبد گشایی قرار گرفتند. در مورد این افراد هیچ آثاری از سوختگی یا دودگرفتگی در ریه‌هایشان وجود نداشت. این موضوع نشان می‌دهد که مرگ آنان به دلیل آتش سوزی یا خفگی نبوده و احتمالا به دلیل ریزش آوار یا ضربه جان خود را از دست داده بودند. قدیرزاده در مورد زمان مرگ این افراد نیز گفت: نمی‌توان ساعت دقیق مرگ را تشخیص داد.

در ادامه اين نشست، رئیس سازمان پزشکی قانونی سال 95 را سالی سخت برای این سازمان توصیف کرد و گفت: حادثه تروریستی حله، حادثه قطار و حادثه پلاسکو عملیات‌های سنگینی بودند که همکاران من در پزشکی قانونی در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به شناسایی آنها اقدام کردند. در حادثه حله تعداد زیادی جسد غیر قابل شناسایی و حدود 90 قطعه مختلف از بدن را به ما دادند که جز با انجام آزمایش DNA انجام پذیر نبود. در حادثه قطار نیز اجساد سوخته غیر قابل شناسایی بودند که ما به وسیله آزمایش DNA آنان را شناسایی کردیم.

شجاعی درباره طرح دادپزشک گفت: این طرح در راستای رفاه حال خانواده متوفیان بوده و در اکثر استان‌های کشور آغاز شده و امیدواریم گسترش یابد. در سال گذشته، 38 هزار 776 مورد معاینه جسد در طرح دادپزشکی انجام شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آمار حوادث رانندگی نوع خودرویی که منجر به مرگ شده را نیز پزشکی قانونی در اختیار دارد یا خیر؟ گفت: ما یک سال گفتیم که پراید بیشترین خودرو در اين مورد است که بعدها روابط عمومی آن شرکت خودروسازی گفت که باید فراوانی این خودرو را هم در نظر بگیریم. ما هم موافقیم که باید فراوانی خودرو در نظر گرفته شود اما در آمارهای ما نوع خودرو تغییری نسبت به آن سال نکرده است.

وی درباره سرعت رسیدگی به پرونده‌های پزشکی قانونی نیز گفت: سرعت رسیدگی در پزشکی قانونی بالاتر از نرم جهانی است. البته این را هم باید مد نظر داشته باشیم که چه تعداد پرونده و شکایت وارد محاکم ما می‌شود و در بعضی از کشورها این آمارها چقدر است؟

  • نمی‌توان علت مرگ را آلودگی هوا اعلام کرد

شجاعی در پاسخ به سوالی دیگر درباره این تعداد جان باختگان ناشی از آلودگی هوا چند نفر است، گفت: نمی‌توان علت مرگ به دلیل آلودگی هوا را مشخص کنیم چرا که آلودگی هوا فوت آنی ندارد اما به هر حال طبیعی است که آلودگی در سلامت تاثیر دارد اما اینکه بگوییم چه تعداد در پی آن فوت شده است عملی نیست؟

رئیس سازمان پزشکی قانونی در پاسخ به سوالی درباره سرانجام پرونده پزشکی کیارستمی گفت: پزشکی قانونی یک سازمان کارشناسی است و نسبت به هیچ پرونده‌ای اظهار نظر غیرکارشناسی نداشته‌ایم. ما قسم جلاله می‌خوریم که هیچ پرونده‌ای نبوده که فلان کس بگوید طور دیگری درباره‌اش نظر بدهیم و سفارشی درباره آن بکند.

وی با اشاره به پرونده مرحوم کیارستمی افزود: در مورد ایشان متاسفانه به ما اجازه ندادند که جسد برای بررسی بیشتر به پزشکی قانونی ارجاع شود، بنابراین بدون انجام نمونه برداری و آزمایشات لازم پیکر ایشان دفن شد اما مدتی بعد پرونده را برای ما فرستاده و خواستند در مورد علت مرگ اظهار نظر کنیم. اگر ما نمونه برداری و آزمایشات خود را انجام داده بودیم آن وقت می‌توانستیم بگوییم در روند درمان مرحوم کیارستمی قصوری شده یا خیر؟

شجاعی با بیان اینکه در این شرایط نمی‌توان علت را دقیقا شناسایی و مقصر را اعلام کرد، گفت: به همین دلیل هم پزشکی قانونی هیچ نظریه رسمی را در خصوص مرگ مرحوم کیارستمی اعلام نکرده، از ما خواسته شده بود تا بر اساس مستندات پرونده پزشکی در این زمینه اظهار نظر کنیم.

دکتر کامران سلطانی مدیرکل امور کمیسیون‌های پزشکی قانونی نیز در توضیح بیشتر پرونده مرحوم کیارستمی گفت: بعد از فوت مرحوم کیارستمی و قبل از اینکه خانواده‌اش شکایتی را مطرح کنند موضوع در نظام پزشکی مورد بررسی قرار گرفته و قصور پزشکی در آنجا تشخیص داده شد که این موضوع منجر به صدور رای انتظامی از هیات نظام پزشکی شد.

وی با بیان اینکه خانواده کیارستمی در دادسرای عمومی شکایت خود را ثبت کردند ادامه داد: دادسرا برای بررسی موضوع قصور در فوت موضوع را به پزشکی قانونی ارجاع کرد و در آنجا تا کنون ما سه سری کار کارشناسی تخصصی انجام داده‌ایم و این طور نیست که در این مورد هیچ اظهار نظری نکرده باشیم.

سلطانی با تاکید بر اینکه کمیسیون‌ها و کارشناسان پزشکی قانونی موظف به پاسخگویی به سوالات دادگاه هستند گفت: ما به افراد پاسخ نمی‌دهیم اما در بررسی‌هایمان متوجه شدیم که در مراحل درمانی قصور اتفاق افتاده اما با توجه به اینکه کالبدشکافی انجام نشده بود، اظهار نظر در مورد علت مرگ مشخص نبود.

  • فرانسه پرونده بالینی کیارستمی را نداد

مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی با اشاره به عدم همکاری کشور فرانسه با سازمان پزشکی قانونی افزود: متاسفانه کشور فرانسه پرونده بالینی مرحوم کیارستمی را به ما نداد و حداقل این است که این پرونده نه به پزشکی قانونی و نه به نظام پزشکی نرسیده است. تنها چیزی که به ما داده شد دستخط پزشک معالج مرحوم کیارستمی بود نه پرونده بالینی وی.

شجاعی همچنین در خصوص افتتاح بانک چشم که گفته شده بود چندی پیش از سوی وزیر بهداشت در مشهد افتتاح شده است اظهار کرد: تنها دو بانک چشم یکی در شیراز و دو بانک در تهران وجود دارد و در مشهد بانک چشم نیز نداریم و مجوز قانونی از سوی پزشکی قانونی برای آن صادر نشده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی درباره شناسایی ژنتیکی جان باختگان نیز گفت: این بانک در حال تکمیل شدن است و همانطور که گفتم اطلاعات 10 هزار مجرم در سال گذشته در آن به ثبت رسیده و اطلاعات گروه دیگر نیز در آن ثبت خواهد شد ضمن آنکه مشاغلی چون آتش نشانی، خبرنگاری و ... نیز با توجه به اینکه مشاغل حساسی محسوب می‌شود باید اطلاعاتشان در این بانک ثبت شود.

کد خبر 375133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha