همشهری آنلاین: رعایت نکات بهداشتی مانع از بروز بیماری‏‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

بیماری های مشترک انسان و حیوان

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم، با اشاره به 13 تیرماه روز ملی مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان گفت: عامل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان در اصل از گروه باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها هستند.

فاطمه عابدي آستانه ادامه داد: از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان که در کشور ما دیده می‌شود، می‌توان به تب مالت، سالک، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتیک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد که از طرفی، خطر ورود بیماری‌های دیگر مانند جنون‌گاوی، تب دره ریفت، آنفلوانزای پرندگان را نباید نادیده گرفت.

وی افزود:  در ایران خطر بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان با وجود کشورهای آلوده در همسایگی که برخی از آنها از ثبات سیاسی لازم برای برخورداری از نظام سلامت مناسب محرومند، بیشتر است.

این کارشناس پیشگیری بیان کرد: جدا از وضعیت عمومی سلامت در همسایگان ایران، قاچاق دام از مرزهای کشورهای همسایه نیز موجب افزایش بیماری‌هایی نظیر سیاه زخم در برخی مناطق مرزی کشور شده است.

وی گفت: برای مقابله با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، واکسیناسیون و آزمایش حیوانات صورت می‌گیرد و در مواردی که لازم باشد حیوانات آلوده، کشتار یا معدوم می‌شوند و برای کشتار برخی از آنها به دامداران غرامت پرداخت می‌شود.

عابدی آستانه عنوان کرد: نام این دسته از بیماری‌ها نمایانگر مسوولیت مشترک و خطیری است که به طور مشترک به عهده سازمان‌های ذیربط در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان این گونه بیماری‌هاست.

وی تصریح کرد:یکی از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌باشد که باید نکات مهمی را در پیشگیری از این بیماری مورد توجه قرار داد.

عابدی آستانه متذکر شد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان می‌باشد.
وی افزود:انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گزش یا له کردن کنه‌ها و یا تماس انسان با گوشت، خون، بافت دام آلوده و ترشحات حیوان و یا انسان آلوده صورت می‌گیرد.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم عنوان کرد:علائم ابتلا به بیماری به صورت تب ناگهانی، ضعف، سردرد شدید به خصوص در ناحیه پشت و کمر، کوفتگی و بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، خونریزی زیر جلدی، خونریزی از لثه، بینی، ریه ، رحم و روده ظاهر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:سلاخان، قصابان و دامپروران، بیشترین گروه مبتلایان به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را تشکیل می‌دهند.

عابدی آستانه یادآور شد:عدم نگهداری دام در محیط زندگی، محافظت از گزش کنه، جلوگیری از ذبح دام در معابر و خودداری از ذبح دام با دستان زخمی، نگهداری گوشت تازه به مدت 24 ساعت در یخچال و رعایت بهداشت فردی و عمومی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری داشته باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان قم نیز در ادامه این گفت و گو، با اشاره به این روز بیان کرد: در جهت پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال، آموزش حرف نخست را می‌زند که در این زمینه باید سطح آگاهی مردم را ارتقاء بخشید.

دکتر محمد مهدی رفیعی یادآور شد: رعایت نکات بهداشتی مانع از بروز بیماری‏‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است در این زمینه در جهت نگهداری از دام و همچنین ذبح دام باید به نکات بهداشتی توجه شود به خصوص کشتارهای غیر مجاز خارج از کشتارگاه نقش مهمی در گسترش بیماری‌های قابل انتقال از جمله تب کریمه کنگو دارد.

وی اظهار داشت:حیوانات سهم زیادی در انتقال بیماری‌ها به انسان دارند بر این اساس در سال 1383 با توجه به اهمیت زیاد مبارزه با این قبیل بیماری‌ها، با تصویب دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، سیزدهم تیرماه هر سال به عنوان «روز ملی مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان» نامگذاری شد.

مدیر کل دامپزشکی استان قم یادآور شد:طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، هر بیماری‌ یا عفونتی که به طور طبیعی بین حیوانات مهره‌دار و انسان انتقال می ‌یابد، بیماری‌ قابل انتقال بین انسان و حیوان نام دارد.

وی تصریح کرد:بیماری‌هایی همانند جنون گاوی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، سارس، مرس، سالک و لشمانیوز، تب مالت، هاریو تب کریمه-کنگو، همگی در زمره بیماری‌های مهلکی هستند که قابل سرایت است.

رفیعی بیان کرد:برای مقابله با این بیماری‌ها باید تعامل خوبی میان دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها و دامداران و مردم باشد تا بتوان از انتقال این بیماری‌ها به طور جدی پیشگیری کرد.

وی متذکر شد:یکی از بیماری‌های جدی تب کریمه کنگو می‌باشد که باید در جهت پیشگیری از این بیماری به نکات بهداشتی در خرید گوشت مهر دار سازمان دامپزشکی توجه شود.

مدیر کل دامپزشکی استان قم خاطرنشان کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک میان دام و انسان است که علائم بیماری آن در انسان کاملا مشخص می‌باشد و علائم اولیه آن شبیه آنفولانزا شامل تب و سردرد می‌باشد.

کد خبر 375163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha