سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

در جلسه غیرعلنی دیروز نمایندگان مجلس با مسئولان مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر شد تا لایحه‌ ارائه شده دولت برای رفع برخی کاستی‌های و ابهامات مقابله با قاچاق، تکمیل و در دستور کار مجلس قرار گیرد.

ارائه آمارهاي متفاوت از ميزان و چگونگي ورود كالاهاي قاچاق به كشور، كاستي‌هاي قانوني و اجرايي مبارزه با اين پديده شوم اقتصادي، سهم 80درصدي 160گمرك رسمي كشور از حجم حداقل 12ميليارد دلاري قاچاق كالا و... موجب شد تا ديروز نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نشستي غيرعلني با حضور متوليان مبارزه با قاچاق كالا و ارز به بررسي ابهامات و كاستي‌هاي مقابله با قاچاق كالا بپردازند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سير نزولي قاچاق كالا در كشور اعلام كرد، دولت لايحه‌اي براي رفع برخي كاستي‌ها مطرح كرده و ابهاماتي در رابطه با مبارزه با قاچاق در جلسه ديروز مشخص شد كه قرار است بر اين اساس لايحه دولت تكميل شده و در دستور كار مجلس قرار گيرد. علي لاريجاني با بيان اينكه در حوزه قاچاق بايد برخي نظارت‌ها بيشتر مورد توجه قرار گيرد و براساس قانون عمل شود، افزود:

گزارش‌ها نشان مي‌دهد سير قاچاق نزولي بوده، اما بايد سخت گيرانه‌تر عمل شود تا اين عارضه از كشور رخت ببندد، چرا كه قاچاق تأثير مستقيمي بر توليد كشور دارد و دستگاه‌هاي ذيربط بايد به‌طور جدي موضوع را پيگيري كنند. مجلس هم اين مسئله را تا حل آن دنبال خواهد كرد.

  • 700ورودي كالاي قاچاق

سخنگوي هيأت رئيسه مجلس نيز با بيان اينكه در اين نشست مبارزه با قاچاق كالا و ارز با حضور رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و معاونت اقتصادي وزارت اطلاعات مورد بررسي قرار گرفت، گفت: اكنون با 700ورودي قاچاق كالا مواجه هستيم كه بايد در لايحه دولت راهكاري براي بسته شدن اين ورودي‌ها درنظر گرفته شود. به گفته بهروز نعمتي، متأسفانه در گذشته شاهد مبلغي بالغ بر 25ميليارد دلار قاچاق كالا و ارز در كشور بوديم كه اين مبلغ به 10ميليارد دلار كاهش پيدا كرده اما مسئولان مبارزه با قاچاق كالا اين آمار را راضي‌كننده نمي‌دانند كه اميدواريم با ارائه لايحه دولت بتوانيم ايرادات كار در زمينه مبارزه با قاچاق كالا را در مجلس بر طرف كنيم.

حسن حسيني شاهرودي نماينده مردم شاهرود در مجلس نيز با بيان اينكه براساس آمارهايي كه در توضيحات رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ارائه شد، قاچاق كالا و ارز سير كاهشي داشته است، افزود: آيين‌نامه‌هاي قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز در دولت آماده شده و در مرحله اجرايي قرار دارد.

  • ادعاي سهم صفر قاچاق از مبادي رسمي

رئيس‌كل گمرك ايران نيز با اشاره به آمار واردات كالاهاي خارجي به كشور تحت عنوان ته‌لنجي، مسافري و كوله‌بري، گفت: سال گذشته رقمي در حدود ۳ميليارد دلار كالاي مسافري به كشور وارد شده است.مسعود كرباسيان درنشست غيرعلني مجلس افزود: با توجه به آمار ارائه شده از سوي سازمان مبارزه با قاچاق كالا و ارز درخصوص ميزان قاچاق طي سال گذشته، حجم قاچاق به‌صورت ته‌لنجي و كوله بري نيز در حدود 4.2ميليارد دلار بوده است. به گفته وي، اكنون بيشترين تعداد دستگاه ايكس‌ري در ميان كشورهاي آسيايي را داريم و با اطمينان مي‌توان گفت كه قاچاق كالا از مبادي رسمي غيرممكن است از اين‌رو براي كاهش زمان معطلي محموله‌هاي ترانزيتي بايد روند بازرسي كالاها را تسريع كنيم.

  • 80 درصد قاچاق از مبادي رسمي

با وجود ديدگاه رئيس‌كل گمرك ايران بر سهم صفر مبادي رسمي از كالاهاي قاچاق، عضو مجلس شوراي اسلامي دوشنبه در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد، براساس آمارها 80درصد كالاهاي قاچاق از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شود و فساد اداري عامل اصلي قاچاق كالا به كشور است. محمد دهقان با بيان اينكه تعدد گمرك خود مبدا فساد است حال سؤال اين است كه چرا حداقل جلوي آن گرفته نمي‌شود؟ افزود: وضعيت قاچاق پوشاك به كشور اسف بار است زيرا اين حجم بالاي قاچاق پوشاك به كشور عملا توليدكنندگان اين صنف را با خطر ورشكستگي و بيكاري مواجه كرده است.

وي، افزود: وجود بيش از 160واحد گمركي در كشور چه لزومي دارد؟ برخي از آنها خود رسما وارد‌كننده كالاي قاچاق به كشور هستند و برخي هم با قاچاقچيان هم دست شده‌اند. همچنين ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در اين مدت سه سال و نيم دستگاه ايكس‌ري را نصب نكرد، شناسه كالا و كد رهگيري هم كه ناقص ماند، حداقل تعداد گمركي‌ها را كم كرده، ساماندهي مي‌كرد.

وي افزود: ستاد مبارزه با قاچاق كالا زيرنظر مستقيم نهاد رياست‌جمهوري اداره مي‌شود و اين نهاد بايد ساير دستگاه‌هاي ذيربط را به خط و به عملكرد دستگاه‌هاي تابع رسيدگي مي‌كرد تا موانع موجود در راه مبارزه با قاچاق كالا و ارز رفع و رجوع مي‌شد. اما متأسفانه بين دستگاه‌هاي ذيربط اختلافاتي وجود دارد كه مجلس آمادگي خود را براي رفع ايرادات احتمالي در قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز اعلام مي‌كند.

کد خبر 375180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha