رئیس مرکز مدیریت محیط‌زیست شهرداری تهران گفت: موضوع مدیریت مصرف کیسه‌های پلاستیکی در نانوایی‌ها بسیار حائز اهمیت است و نباید کیسه پلاستیکی جزء لاینفک خرید نان شود.

نان

روز گذشته محمدمهدي گلمكاني با رئيس اتحاديه‌ نانوايي‌هاي تهران ديدار كرد و از عرضه كيسه‌هاي پلاستيكي براي حمل نان در نانوايي‌هاي تهران ابراز گلايه‌كرد. گلمكاني از رئيس اتحاديه نانوايي‌هاي تهران خواست تا علاوه بر كاهش عرضه كيسه‌هاي پلاستيكي، جايگزيني مناسب براي حمل نان در اختيار مردم قرار دهند.

محمدمهدي گلمكاني با اشاره به اينكه رسيدن به‌روز بدون پلاستيك يك آرمان است، گفت: در دنياي امروز استراتژي‌هاي مديريتي در حوزه محيط‌زيست بيشتر به سوي اصلاح الگوي مصرف كيسه‌هاي پلاستيكي است. وي ادامه داد: لازم است در اين زمينه با همكاري و مشاركت تمامي سازمان‌ها و نهادها در زمينه تغيير رفتار شهروندان اقدامات مؤثري برداشته شود و الگوي مناسبي جايگزين شود.

رئيس مركز مديريت محيط‌زيست با اشاره به اينكه هر خانواده ايراني به‌طور متوسط روزانه 3 كيسه پلاستيكي وارد چرخه محيط‌زيست مي‌كند، گفت: متأسفانه در نانوايي‌ها با توجه به ميزان تقاضا در بازار، كيسه‌هاي پلاستيكي مصرف مي‌شود كه قرارگيري نان در آنها باعث آزاد شدن مونومرها و تركيبات خطرناك شده كه زمينه‌ساز بروز چندين بيماري هستند.

وي همچنين با بيان اينكه با هر بار مصرف نكردن يك كيسه پلاستيكي در هفته و در هر خانواده از مصرف حدود يك ميليارد كيسه پلاستيكي در سال جلوگيري مي‌شود، گفت: مي‌توان با اطلاع‌رساني مناسب در نانوايي‌ها، مردم را از عواقب مصرف كيسه‌هاي پلاستيكي براي حمل نان داغ آگاهي داد.

گلمكاني با تأكيد بر مشكلات و معضلات اقتصادي، اجتماعي و بهداشتي ناشي از استفاده كيسه‌هاي پلاستيكي، خاطرنشان كرد: موضوع مديريت مصرف كيسه‌هاي پلاستيكي در نانوايي‌ها بسيار حائز اهميت است و نبايد كيسه پلاستيكي جزء لاينفك خريد نان باشد.

وي در پايان با يادآوري هدف اصلي روز بدون كيسه پلاستيكي (21تيرماه) كه آگاهسازي در راستاي ضرورت كاهش استفاده از ظروف و كيسه‌هاي پلاستيكي و استفاده از روش‌هاي جايگزين است، گفت: بايد در اين مسير به جايي برسيم كه تهران الگوي ساير شهرها و كلانشهرها قرارگيرد.

لازم به ذكر است، در 21تيرماه روز بدون كيسه پلاستيكي برنامه‌هاي آموزشي- فرهنگي مانند برگزاري جشنواره‌ها و ويژه برنامه‌هاي آموزشي، آموزش چهره به چهره موضوع مذكور در ميادين ميوه و تره بار، فروشگاه‌هاي شهروند و... با مشاركت مناطق 22گانه برگزار مي‌شود.

کد خبر 375184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha