مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۰
۰ نفر

پ‍ژوهش‌ها نشان می‌دهد که ۷۰ تا ۸۰درصد ایرانیان با کمبود ویتامینD مواجه هستند که می‌تواند باعث درد و ضعف در ناحیه ماهیچه‌ها، پوکی استخوان، ریزش مو، سردرد و سرگیجه، عفونت‌های مکرر، مشکلات گوارشی و حتی مشکلات روحی و افسردگی شود

شیر پاستوریزه

اما مشكلي كه وجود دارد اين است كه ويتامينD به سختي از منابع غذايي معمولي به‌دست مي‌آيد و براي تأمين اندازه مورد نياز بدن، بايد از فرآورده‌هايي مثل شير يا غلاتي كه با اين ويتامين غني شده‌اند، استفاده كرد. اگر بدن شما اين ويتامين را به مقدار كافي دريافت نكند، با طيف وسيعي از مشكلات سلامتي، مواجه خواهد شد.

چند سالي است كه طرحي تحت عنوان غني‌سازي شير با ويتامينD مورد بررسي قرار گرفته و دولت قصد دارد با استفاده از عرضه شير غني شده در بازار، كمبود ويتامينD ايراني‌ها را جبران كند. از اين دست برنامه‌ها قبلا نيز با موفقيت انجام شده كه طرح غني‌كردن نمك طعام با يد و يا افزودن سبوس به آرد نان را مي‌توان در همين راستا قلمداد كرد. در همين رابطه مديركل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، از تأييد طرح غني‌سازي‌ اجباري شير با ويتامينD در هيأت دولت خبر داد.

دكتر زهرا عبداللهي به خبرگزاري دولتي ايرنا گفت: طرح غني‌سازي‌ شير با ويتامينD از حدود 10سال پيش و از سال88 مطرح شد و به برخي كارخانه‌هاي توليد شير مجوز غني‌سازي‌ با ويتامينD داده شد، پايلوت‌سازي‌ آن انجام شد و تعدادي از كارخانه‌ها شير غني‌شده با ويتامينD را توليد كردند.

وي با بيان اينكه اكنون تكنولوژي و امكان غني‌سازي‌ شير با ويتامينD در كشور وجود دارد اما چون قيمت تمام‌شده شير گران مي‌شود، مردم از شيرهاي غني‌شده استقبال نكردند، گفت: بنابراين تا زماني كه دولت در قالب يارانه به شير از غني‌سازي‌ شير با ويتامينD حمايت نكند، اين طرح به موفقيت نمي‌رسد.

مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت افزود: همين الان قيمت شير براي بسياري از مردم بالاست و به همين علت سرانه مصرف شير در كشور بسيار پايين است. اگر قرار باشد شيرغني شده با ويتامينD با قيمت 200 يا 300تومان گران‌تر وارد بازار شود، قطعا تعداد زيادي از مردم قادر به خريد آن نخواهند بود.

عبداللهي افزود: طرحي كه هم‌اكنون در وزارت بهداشت دنبال مي‌شود، اين است كه كاري كنيم كه دولت يارانه‌اي را براي غني‌سازي‌ شير با ويتامينD اختصاص دهد و از غني‌سازي‌ شير با اين ويتامين حمايت كند و با حمايت دولت غني‌سازي‌ شير با ويتامينD اجباري شود.

وي ادامه داد: البته غني‌سازي‌ با ويتامينD مي‌تواند براي مواد غذايي ديگري مثل روغن و آرد نيز انجام شود اما نمي‌توانيم براي اين مواد غذايي، غني‌سازي‌ با ويتامينD را اجباري كنيم.

کد خبر 375202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha