مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

خودروهای فرسوده باری گران بر گرده شهرهای کشور هستند. وجود ۱.۳میلیون خودروی فرسوده در کشور و نیم میلیون خودروی فرسوده در تهران موجب بروز مشکلات حادی در عرصه محیط‌زیست و ترددهای درون شهری شده است.

 آلودگي هوايي و بصري و كاهش امنيت تردد در معابر عمومي از مشكلاتي است كه اين وسايل تاريخ گذشته در شهرها به‌وجود مي‌آورند.

به تازگي تعدادي از نمايندگان مجلس با انتقاد از تردد خودروهاي فرسوده در كشور، نوسازي فرسوده‌ها را نيازمند همكاري بين‌بخشي و همكاري تمامي دستگاه‌هاي مسئول دانستند. آنان سهم خودروهاي فرسوده را در آلودگي هواي پايتخت قابل توجه دانستند. براساس لايحه برنامه ششم، دولت و دستگاه‌هاي مسئول مكلف هستند از سال دوم برنامه سالانه 20درصد از خودروهاي فرسوده را جايگزين كنند.

  • وجود 1/3 ميليون فرسوده

بنابر آمار ستاد مصرف سوخت كشور، هم‌اكنون يك ميليون و 300هزار خودروي سواري فرسوده در كشور وجود دارد كه طبق اظهارات رئيس اين نهاد از اين ميزان بايد 400هزار دستگاه در سال 96خارج و همچنين ظرف 3تا 4سال آينده تمامي اين خودروها از رده خارج شوند.

سيد هادي بهادري، عضو كميسيون عمران مجلس در اين‌باره با تأكيد بر لزوم از رده خارج كردن هر چه سريع‌تر اين خودروها، گفت: صاحبان خودروهاي فرسوده توان اقتصادي لازم براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده خود را نداشته و بايد دستگاه‌هاي متولي در اين رابطه همكاري لازم را داشته باشند و در اين رابطه ضروري است طرح تعويض و خروج خودروهاي فرسوده براساس توانايي اقتصادي مالكان تدوين شده و به وضعيت اقتصادي اين افراد توجه داشت زيرا ارائه طرح‌هاي ناپخته و عجولانه هيچ تأثيري در نوسازي و خروج خودروهاي فرسوده ندارد.

  • هيچ‌گونه انسجامي وجود ندارد

مهرداد بائوج لاهوتي، رئيس فراكسيون مديريت شهري و روستايي مجلس نيز با انتقاد از اينكه هيچ‌گونه انسجامي در جهت از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده وجود ندارد، گفت: واقعيت آن است كه هيچ‌گونه اقدام مؤثري در اين رابطه انجام نشده و در حقيقت برنامه منسجم و منظمي براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده وجود نداشته و روند خروج اين خودروها به كندي پيش مي‌رود. لاهوتي با يادآوري تكليف برنامه ششم توسعه براي خودروهاي فرسوده، با بيان اينكه در اين لايحه نمايندگان، دولت را مكلف كردند از سال دوم لايحه برنامه ششم توسعه سالانه ۲۰درصد از خودروهاي فرسوده را جايگزين كند، افزود: البته نوسازي خودروهاي فرسوده تنها با تدوين و تصويب لايحه و قانون محقق نمي‌شود و بايد دستگاه‌ها را ملزم به اجراي طرح‌ها و قوانين نوسازي كرد. اين نماينده مردم در مجلس دهم، با تأكيد بر لزوم جلوگيري از تردد خودروهاي آلاينده، گفت: سازمان حفاظت محيط‌زيست بايد با قاطعيت از تردد اين خودروها در پايتخت جلوگيري كند زيرا تردد اين خودروها سلامت شهروندان را در معرض تهديد قرار مي‌دهد. رئيس فراكسيون مديريت شهري و روستايي مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه موضوع نوسازي خودروهاي فرسوده به‌دليل نبود متولي واحد در كشور مغفول مانده است، تصريح كرد: واقعيت آن است كه وجود متوليان متعدد روند نوسازي را كند كرده است.

  • اثر فرسوده‌ها بر هواي پايتخت

محمدرضا نجفي، نايب‌رئيس مجمع نمايندگان استان تهران نيز در رابطه با اظهارات رئيس شوراي شهر تهران مبني بر بحران كمبود اتوبوس و واگن گفت: شوراي شهر و متوليان شهري در چنين شرايطي كه منابع مالي دولت كفاف ورود به حوزه حمل ونقل عمومي را نمي‌دهد بايد تلاش كنند با مديريت بهينه سرمايه‌ها، دارايي‌ها و نقدينگي منابع تحت اختيار را با اولويت‌بندي ضرورت‌ها و الزاماتي كه بايد در توسعه ظرفيت‌هاي شهري، زيربناها و زيرساخت‌ها، تجهيزات و المان‌هاي شهري به‌كار گيرند، حال براساس نگاه استراتژيك، كارشناسي و بلندمدت بايد منابع را تخصيص داد و هزينه كرد بنابراين اگر مسئولان شهري در اين راستا حركت كنند به‌طور قطع تمامي كمبودهاي حوزه حمل ونقل عمومي تهران رفع خواهد شد.

  • برخورد با خودروهاي فرسوده؛ كليد كاهش آلودگي هواي تهران

پروانه سلحشوري، عضو مجمع نمايندگان استان تهران نيز با تأكيد بر لزوم توجه به نوسازي خودروهاي فرسوده و همچنين اسقاط آنها، گفت: اتوبوس‌هاي فرسوده به‌ويژه ميني بوس‌ها آلايندگي زيادي توليد و ايجاد مي‌كنند بنابراين توسعه و خريد اتوبوس‌ها و ميني بوس‌هاي جديد بايد در دستور كار دستگاه‌هاي ذيربط قرار گيرد و در جهت توجه به خريد خودروهاي پاك هيبريدي و برقي اقدام شود. سلحشوري افزود: اميدواريم خودروهاي هيبريدي و برقي به‌خودروهاي تهران اضافه شود تا از اين طريق ميزان آلودگي هواي تهران به‌تدريج كاهش يابد و زمينه‌هاي لازم براي ترويج و استفاده از خودروهاي هيبريدي فراهم شود.

کد خبر 375205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha