چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

همشهری دو : مباشرت که خسته‌کننده و غیرموفق باشد، حتما معنی‌اش این نیست که حرف مسائل جسمی در میان است.

زودرنجی

گاهي همين كه همسري زودرنج و نازك‌دل باشد مي‌تواند همه دلبربودنش را نقش برآب كند. پس واقعا مهم است كه در روابط خصوصي، زودرنجي را درمان يا از آن پيشگيري كنيم.

  • ميدان خطر

همسران در زمان مباشرتشان ممكن است كه بيشتر به حريم فكري و احساسي هم نزديك شوند؛ مثلا يك شوخي، يك انتقاد، يك بي‌توجهي كافي است تا همسر زودرنج روي كل قضيه مباشرتش خط بطلان بكشد. عواطف اين همسر رقيق است و اين باعث مي‌شود در برابر مشكل و ناراحتي بسيار زود ناراحت شود. او نمي‌تواند از خود به‌خوبي دفاع كند؛ مثلا بگويد كه فلان نحوه مباشرت به بدن من آسيب مي‌زند و تو بايد مراقب من باشي. اگر در اين رابطه اين شماييد كه زودرنجيد كافي است بدانيد همسرتان عاشق شماست و خرده‌رفتارهاي آزاردهنده‌اش عمدي نيست و قصد ندارد كنايه‌اي به شما بزند يا نسبت به شما بي‌اهميت باشد. اما اگر شما با يك همسر زودرنج طرف هستيد ولي مي‌خواهيد به او انتقادي درباره رابطه خصوصي‌تان داشته باشيد، از اين راه‌ها كمك بگيريد:

محبت‌تان را شرطي نكنيد. اگر انتقادتان بوي دلزدگي بدهد و همسرتان فكر كند خوبي‌هاي او را نمي‌بينيد يا دوستش نداريد، هيچ اميدي به اثر مثبت اين انتقاد نداشته باشيد. براي حل اين مشكل در زماني غيراز لحظه ارتباطتان و در فضاي بدون كدورت و شاد، سر حرف را باز كنيد. جمله هايتان را كوتاه، بدون حالت دستوري و با لحن اميدوارانه بيان كنيد؛ مثلا به جاي «چرا خودت را براي باهم بودنمان خوشبو و آراسته نمي‌كني»، اين جمله بهتر است: «وقت‌هايي كه تنت خوشبو و آراسته است من را خيلي شاد مي‌كني».

احساس تحقير يا مقايسه‌شدن، سدي براي تغيير مثبت است. حتي اگر قبلا ازدواج كرده‌ايد و رابطه خصوصي موفقي با همسر گذشته‌تان داشته‌ايد، تجربه فردي را از آن ماجرا كنار بگذاريد و بدون ذكري از رابطه قبلي‌تان، تمايلات‌تان را به همسرتان گوشزد كنيد. هرچه خوبي‌ها و جذابيت‌هاي همسر قبلي‌تان را به رخش بكشيد، قدرت ساختن رابطه بهتر را از همسرتان مي‌گيريد.

  • رنج را كم كنيد

اگر زودرنجي بارها باعث شده است كه وسط مباشرت‌تان همه‌‌چيز به هم بريزد، حتي تا چند روز با هم قهر باشيد و يا برعكس به‌خاطر زودرنجي نتوانيد تا چند روز پيشقدم رابطه با همسرتان باشيد، وقت آن است كه اين عادت‌تان را به اميد كيفيت بهتر روابط همسرانه‌تان ترك كنيد. اين راهكارها را امتحان كنيد:

1- در نخستين قدم بايد اعتماد به نفس‌تان را تقويت كنيد و هركاري از دست‌تان برمي‌آيد- مانند خودگويي‌هاي مثبت- براي تقويت اعتماد به‌نفس انجام دهيد. همچنين خوب است براي تقويت اعتماد به نفس، به‌ خودآگاهي رسيده و شناخت دقيقي از نقاط ضعف و قوت‌تان پيدا كنيد.

2- اگر دلخور كه هستيد، توان حرف‌زدن و پيشنهاد مباشرت با همسرتان را نداريد كاري كنيد كه او از رفتار و يا مثلا از نوع پوشش شما احساس شما را درك كند.

3- راهكار جذاب‌بودن شما صرفا در مجبور‌كردن همسرتان به مراقبت از شما نيست. همين‌كه تلاش كنيد دوست‌داشتني باشيد و اخلاق جذاب داشته باشيد او بيشتر به شما مايل مي‌شود، پس دائم از او كناره نگيريد كه دفعات دلخوري‌تان كم شود.

کد خبر 375217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha