چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهش جدیدی که در زمینه چگونگی درک زنبورها از رنگ انجام گرفته می‌تواند در زمینه بهبود کیفیت دوربین‌های دیجیتال به کار گرفته شود، به این معنی که عکس‌های ثبت شده توسط دوربین‌ها و پهپاد‌ها جلوه‌ای طبیعی‌تر خواهند داشت.

زنبور

براساس گزارش ساينس الرت، زنبورها با اتكا بر ويژگي به نام ثبات رنگ است كه مي‌توانند تحت هر شرايط نوري رنگ را به درستي تشخيص دهند، مشكلي كه دوربين‌هاي عكاسي امروزه با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند.

محققان دريافتند كه زنبورها در چشم ساده خود، سه چشم اضافي كه روي سر زنبور قرار دارد، از دو گيرنده رنگ برخوردارند كه رنگ نور زمينه را تشخيص مي‌دهد و آن را با اطلاعات دو چشم تركيبي كه رنگ گل‌ها را مستقيم تشخيص مي‌دهند تركيب مي‌كند. به گفته محققان RMIT در استراليا حس رنگ نور توسط چشم ساده به مغز امكان مي‌دهد از ميزان رنگ نور كه مي‌تواند بر درك رنگ حقيقي اجسام اثربگذارد، بكاهد.

براساس مطالعه جديد مغز زنبورها پردازش رنگ را در منطقه كليدي پردازش رنگ انجام مي‌دهد: سه چشم ساده روي سر نور تابيده شده از آسمان را محاسبه كرده و تنظيمات لازم را متناسب با آن انجام مي‌دهند و رنگ گل‌ها را به درستي تشخيص مي‌دهند، ويژگي كه براي يافتن گرده براي زنبورها بسيار حياتي است.

كارايي چشم ساده تا به امروز چندان شناخته شده نبود، و برخي احتمال مي‌دادند اين اندام‌ها به حفظ تعادل زنبور در آسمان كمك مي‌كند.

دانشمندان با ايجاد معادلات رياضي براساس تركيب اطلاعات چشم سوم و چشمهاي تركيبي در زنبورها، به اصولي دست يافتند كه به تدريج مي‌توان از آن براي برنامه‌نويسي كارايي مشابه در دوربين گوشي‌هاي موبايل استفاده كرد.

اين مدل جديد با رفتارهاي عادي زنبورها،‌مثلا ناتواني زنبورها در يافتن گل‌ مناسب تحت نور مصنوعي مطابقت دارد و مي‌تواند در آينده به روبات‌ها در مسيريابي دقيق تحت هر شرايط نوري كمك كند.

کد خبر 375237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha