چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با بیان این که یک سوم اصفهان مناطق بیابانی است، اقدامات مقابله با بیابان‌زایی و مهار کانون‌های گرد و غبار در این استان را برشمرد.

۱۷ میلیون هکتار مناطق بیابانی در اصفهان

به گزارش ایسنا، شاملی در بازدید متخصصان و نمایندگان حاضر در اجلاس بین‌المللی گرد و غبار از اکوکمپ کویری متین‌آباد اظهار کرد: ۴۰ سال پیش مردم استان اصفهان به خاطر طوفان‌های شن دچار مشکلات بسیار شدند. قنات‌ها بر اثر طوفان‌ها پر شد. اگر این وضعیت ادامه می‌یافت یک سوم اصفهان بدون سکنه می‌شد و مردم دست به مهاجرت می‌زدند چون شرایط زندگی برای آنها ممکن نبود.

وی افزود: از همان زمان، کنترل مناطق بیابانی در استان اصفهان آغاز شد. طی چند عملیات یک میلیون هکتار زمین بذرکاری و ۳۰۰ هزار هکتار نهال‌کاری شد همچنین در تپه‌های شنی، مالچ‌پاشی و ایجاد بادشکن غیر زنده صورت گرفت. مناطق بیابانی استان اصفهان شناسایی شد که به ۱۷ میلیون هکتار می‌رسید و برای کاشت بذر و نهال از گونه‌های خاصی انتخاب شد.

شاملی با تاکید بر این که در حال حاضر اقدامات بیابان‌زدایی در استان اصفهان نتایج خوبی داشته است، اظهار کرد: ۸۰۰ کیلومتر جاده شهری در اصفهان در معرض طوفان بود که در حال حاضر بر اثر اقدامات بیابان‌زدایی از طوفان‌ها در امان هستند. همچنین ۲۲۰ کیلومتر راه‌آهن اصفهان به تهران در معرض طوفان‌های شن بود و هر روز باید شن‌ها را از راه‌آهن تخلیه می‌کردند که این مشکل برطرف شده است.

وی افزود: ۲۰ میلیون نفر در اطراف منطقه بیابانی اصفهان زندگی می‌کردند که در معرض طوفان‌های گرد و غبار بودند. ولی الان زندگی آنها امن شده است. افزون بر این ۳۸ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغات پسته در معرض طوفان بود که در حال حاضر به خاطر اقدامات بیابان‌زدایی مشکلی ندارد. ۲۰۰ روستا نیز از طوفان شن در امان هستند.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان تاکید کرد: امروز دیگر مدفون شدن قنوات، زراعت‌ها و روستاها را نداریم حتی در بخش‌های جنگل‌کاری شده،حیات وحش به منطقه بازگشته و شرایط خوبی حاکم است.

شاملی با اشاره به این که ۱۰ کمپ اکوتوریسم در سطح استان اصفهان راه‌اندازی شده است، گفت: همین تعداد هم درخواست راه‌اندازی کمپ اکوتوریسم داده‌اند. شترسواری، رصد ستاره‌ها و اقامت در این اکوکمپ‌ها صورت می‌گیرد همچنین گردشگران می‌توانند از طبیعت کویر لذت ببرند.

شاملی در پایان اظهار کرد: با رونق اکوتوریسم در منطقه مردم محلی می‌توانند صنایع دستی و غذاهای تولیدی خود را به فروش برسانند.

در دومین روز برگزاری کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار تعدادی از نمایندگان و متخصصان خارجی از پروژه‌های اجرایی مقابله با بیابان‌زایی در شهرستان آران و بیدگل بازدید کردند همچنین در ادامه این متخصصان از کمپ کویری متین‌آباد در استان اصفهان بازدید کردند. اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار تا ۱۴ تیرماه ادامه دارد. ۴۳ کشور دنیا در نخستین اجلاس بین‌المللی گرد و غبار حضور دارند.

کد خبر 375245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha