مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: شمارش معکوس برای بهره‌برداری کامل از مجموعه تفریحی و گردشگری باغ پرندگان تهران آغاز شده است و به‌زودی در آن به روی گردشگران گشوده می‌شود.

باغ پرندگان

شهردار منطقه4 تهران با اعلام اين خبر گفت: عمليات نصب كابل و توري در محدوده دشتچر باغ پرندگان كه از ابتداي سال‌جاري آغاز شده، هم‌اكنون با پيشرفت بسيار خوبي در حال انجام است و پيش‌بيني مي‌شود تا يك‌ماه آينده به بهره‌برداري برسد.

سيداميرعباس بهاري با اشاره به بازديد شهردار تهران از فاز نهايي اين مجموعه تفريحي گفت: با توجه به تأكيد دكتر قاليباف مبني بر اجراي كيفي اين پروژه و تسريع در اجراي آن جهت بهره‌مندي شهروندان و گردشگران در ايام تابستان، سرعت اجراي فاز نهايي باغ پرندگان در دستور كار قرار گرفت.

وي با اشاره به ويژگي‌هاي فاز يك و دو باغ پرندگان تهران گفت: در فاز نخست اين مجموعه تفريحي و گردشگري كه مساحت آن 16هكتار است و محدوده آبچر نام دارد، بيش از 7هزار قطعه پرنده جمع‌آوري شده‌است. فاز دوم اين پروژه نيز كه در حدود 7هكتار وسعت دارد، محدوده دشتچر نام دارد و پرندگاني با محدوديت پرواز به اين مجموعه بي‌نظير اضافه خواهند شد.

بهاري افزود: در فاز دوم اين پروژه كه مربوط به ستون، كابل و تورها براي سقف فضاي پرندگان است، فضاي مربوط به پرندگان دشتچر با فنس و توري با ارتفاعي حدود 50متر پوشيده مي‌شود و پرندگان به‌صورت آزاد در اين محدوده پرواز مي‌كنند. وي اضافه كرد: در ساخت اين پروژه از محصولات داخل كشور استفاده شده‌است و ارتفاع سازه‌هاي مقاوم داخلي به‌كار رفته در اين پروژه ملي، 35 تا 50 متر است و با 12ستون اصلي به يكديگر متصل مي‌شوند.

شهردار منطقه4 گفت: با توجه به نياز گردشگران به مكان‌هاي فرهنگي و مذهبي، احداث مسجد در فضايي به مساحت 200مترمربع در اين مجموعه در دستور كار قرار گرفت و آماده بهره‌برداري است.بهاري خاطرنشان كرد: احداث باغ گل و گياه و كاشت 200هزار اصله از 80 گونه گياهي در فضايي به مساحت 40هزار مترمربع از ديگر اقدامات قابل توجه در اين پروژه ملي است.

در فاز 2 اين مجموعه 7هكتاري و در محدوده دشتچر باغ پرندگان تهران، 14 آبريز با حجمي در حدود 400مترمكعب احداث شده‌است.
همچنين در فاز نهايي باغ پرندگان، آبشار شرقي با حجم 235مترمكعب و ارتفاع 8متر، آبشار غربي با ارتفاع 19متر و آبشار شمال غربي با ارتفاع 21متر از ديگر ويژگي‌هاي اين مجموعه تفريحي است.

  • خدمات ويژه براي بازديدكنندگان

بيش از 360نيمكت و آلاچيق به همراه 44چشمه سرويس بهداشتي در مجموعه 7هكتاري فاز دوم باغ پرندگان ساخته شده‌است.
به‌منظور رفاه حال افراد سالخورده و افراد كم‌توان جسمي، بهسازي و مناسب‌سازي محدوده 16هزار مترمربعي فاز2 باغ پرندگان اجرا شد و به پايان رسيد. بيش از 2هزار مترمربع جدول‌گذاري و 7هكتار از محوطه باغ كابل و توري در مسير پروازي پرندگان نصب شده‌است.
همچنين بيش از 1000مترمربع آلاچيق و سايه‌بان چوبي در فاز2 باغ پرندگان ساخته شده‌است.

  • باغ جهان‌نما و گل و گياه در فاز2

باغ پرندگان تهران به‌عنوان يكي از پروژه‌هاي شاخص كلانشهر تهران در كنار داشتن سازه‌هاي كابلي عظيم، مجموعه‌هاي ديگري را همچون باغ جهان‌نما، باغ گل و گياه، نورپردازي و محوطه‌سازي‌ بركه‌ها و همچنين بزرگ‌ترين آبشار پايتخت را در خود جاي داده ‌است.

باغ جهان‌نما: اين باغ ازجمله فضاهاي تفريحي و گردشگري است كه در محدوده فاز دوم باغ پرندگان طراحي و اجرا و براي نخستين‌بار در كشور ساخته شده‌ است. نصب ماكت برج‌ها و اماكن مشهور دنيا ازجمله برج ايفل، برج پيزا، اهرام مصر، تاج محل، برج آزادي، ديوار چين و... در فاز2 باغ پرندگان به‌اجرا درآمده است. باغ جهان‌نما در واقع بخشي از فاز دوم باغ پرندگان است و به‌منظور آشنايي شهروندان با نمادهاي شهرهاي مختلف جهان طراحي و ساخته شده‌است.

باغ گل و گياه: باغ گل و گياه از ديگر فضاهايي است كه در محدوده باغ پرندگان طراحي و ساخته شده‌است. در اين محدوده بيش از 200هزار اصله از 80گونه گياهي در فضايي به مساحت 40هزار مترمربع كاشته شده و هم‌اكنون آماده بهره‌برداري است. با بهره‌برداري از فاز دوم باغ پرندگان، باغ گل و گياه نيز به روي شهروندان گشوده خواهد شد.

بزرگ‌ترين آبشار پايتخت: يكي از زيباترين و بزرگ‌ترين آبشارهاي پايتخت به ارتفاع 210متر در باغ پرندگان طراحي و ساخته شده‌است. در كنار اين آبشار بزرگ در فاز2 باغ پرندگان تهران، بركه‌هاي بسيار زيبا نيز طراحي و ساخته شده‌است. 9بركه به همراه 2منظرگاه بسيار زيبا براي تماشاي گردشگران ساخته شده كه از جاذبه‌هاي تفريحي اين پروژه تفريحي است.

  • ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد

باغ پرندگان تهران مساحتي در حدود 23هكتار دارد. اين مجموعه بزرگ در شمال شرق تهران و جنوب بزرگراه بابايي قرار گرفته و بخشي از بوستان جنگلي لويزان با وسعت 84 هكتار است. هنگامي كه براي نخستين‌بار در سال90 طرح ساخت باغ پرندگان مورد توجه قرار گرفت، محدوده شرقي جنگل‌هاي لويزان، فضايي براي شكل‌گيري آسيب‌هاي اجتماعي بود.

اما با مطالعات گسترده طرح ساخت بزرگ‌ترين باغ پرندگان كشور در دستور كار قرار گرفت. باغ پرندگان شامل بخش‌هاي مختلفي است كه در 2فاز مورد بهره‌برداري قرار گرفته؛ در فاز اول، محوطه پرندگان آبچر به مساحت كلي 6هكتار، محوطه پرندگان و گياهان گرمسيري به مساحت 2هكتار و محوطه پرندگان شكاري به مساحت 8هكتار طراحي و ساخته‌شده‌است. براي ساخت فاز دوم باغ پرندگان سازه‌هاي عظيم فولادي طراحي شده و به اجرا درآمده كه در اين پروژه به‌عنوان طرح برتر سازه فولادي كشور در سال95 معرفي‌شده ‌است.

کد خبر 375294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha