چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ساتیار امامی، عکاس قدیمی مطبوعات، مستند شرح یک عکس را با محوریت عماد مقابل دوربین برده است.

اگر این عکس گرفته نمی‌شد؟

به گزارش همشهري‌آنلاين، در حادثه تروريستي تهران كه توسط گروه داعش در مجلس شوراي اسلامي رخ داد، يك تصوير، مهم‌ترين عكس اين حادثه در رسانه‌هاي داخلي و خارجي شد و سوژه آن، عماد پسربچه‌اي بود كه به همراه مادرش در همان روز براي ديدار با نماينده شهرشان به مجلس آماده بودند.

اين تصوير درست ساعتي بعد از حادثه تروريستي تهران منتشر شد تا همه نگاه‌ها به سمت عماد باشد.

ساتيار امامي كه از فعالان قديمي عكاسي رسانه‌اي است، مدتي قبل ساخت اين مستند را در پيش گرفت و اين روزها درحال تصويربرداري است.

مستند شرح يك عكس با محوريت عماد و مرور اتفاق‌هاي آن روز و روند درمانش، به اهميت جايگاه عكس در رسانه نيز مي‌پردازد.

ساتیار امامی درباره ساخت فیلم مستندش که به حادثه تروریستی اخیر در مجلس مربوط می‌شود، در گفت‌و گويي با ايسنا گفت: از فردای آن روز که این حادثه تروریستی اتفاق افتاد و رسانه‌ها عکس عماد را کار کردند، این پروژه کلید خورد.

این عکاس خبری درباره‌ علت ساختن فیلم مستندی درباره‌ پسر بچه‌ای که در عکس‌ها از پنجره‌ی مجلس آویزان است گفت: من همیشه دغدغه عکاسی دارم و اینکه عکاسان‌مان در چه شرایطی کار می‌کنند. هم خودم درگیر این مساله بودم و هم اینکه بقیه همکارانم و شرایط کاری‌شان را می‌بینم. وقتی که این حادثه رخ داد، عکس عماد من را مجاب کرد که هم پیگیر این ماجرا شوم و هم اینکه قصه عماد را بیان کنم.

ساتیار امامی، عکاس قدیمی مطبوعات

امامی با تاکید بر اینکه ما قبل از ثبت این عکس توسط امید وهاب‌زاده عماد و خانواده‌اش را نمی‌شناختیم افزود: این عکس باعث شد که ما به شناخت برسیم و در واقع بعد از انتشار این عکس، رسانه‌ها دوباره به آن پرداختند و رمزگشایی شد. فهمیدیم که بچه‌ای که از پنجره آویزان بوده است و نیروهای امنیتی او را نجات دادند که بوده است، چرا آن بچه آنجا بوده و مشکل‌اش چه بوده است؟! تا حدودی انتشار این عکس باعث شد که دردهای این بچه و خانواده‌اش نشان داده شود و حالا وزیر بهداشت و مسئولین در حال کمک به او هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم مستندش انتقادی است؟ گفت: فیلم من انتقاد به شرایط بیماری عماد نیست چون این اولین و آخرین عماد نخواهد بود که در این شرایط هست و مسئولان باید توجه کنند و البته نمی‌توانم بگویم که عماد بهانه‌ای است تا بخواهم قدرت رسانه عکاسی را به نمایش بگذارم، بحث من این است که اگر این عکس، در آن روز گرفته نمی‌شد آیا عماد شناخته می‌شد؟

ساتیار امامی در خصوص علت نام‌گذاری مستندش به نام «شرح یک عکس» بیان کرد: چون شرح یک عکسی است که یک عکاس خبری در شرایط سخت آن را جاودانه کرد و شرح شرایطی است که سوژه‌ای را به مسئولین نشان داد و اینکه نیاز به کمک دارد.

وی با بیان اینکه این فیلم مستندی است که حادثه تروریستی را از دیدگاه عکاسان بازتاب می‌دهد گفت: بحث دیگری که من دنبال می‌کنم، شرایط عکاسی است و به این شیوه شاید زوایای پنهانی از حضور رسانه‌ها و مشکلاتشان را در بحران‌های پیش‌رو نشان بدهم. این حادثه فقط به شیوه‌ی خبری رسانه‌ای شد و من می‌خواهم از دید عکاسان نیز آن را بیان کنم.

امامی در ادامه افزود: نگاه من در این مستند، رسانه‌ای است و مثل یک عکاس آن را دنبال می‌کنم. این فیلم عواملی حرفه‌ای ندارد و فقط من به جای عکاسی، فیلمبرداری می‌کنم و کسانی که دعوت می‌شوند تا جلوی دوربینم قرار بگیرند، این افراد عموما آدم‌های واقعی داستان هستند مثل عکاس عکس عماد، خانواده‌ی عماد و دیگران.

کد خبر 375308

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha