پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از دستاوردهای اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار، جهانی شدن موضوع ملی گرد و غبار است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، معصومه ابتکار عصر چهارشنبه 14 تیر ماه در مراسم اختتامیه اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار، چالش‌ها و راه حل ها گفت: این اجلاس با تلاش های زیاد در سطح ملی و بین المللی از سال گذشته شکل گرفت و به مدت سه روز (12 تا 14 تیرماه) در تهران برگزار شد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به حضور دکتر روحانی در مراسم افتتاحیه و روشن کردن خط مشی این اجلاس، افزود: سخنان رئیس جمهوری دارای ابعاد بسیار مهم ملی و بین المللی در حوزه محیط زیست و در راستای مقابله با گرد و غبار بود که در بعد منطقه ای و بین المللی انعکاس بسیار خوبی داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: حضور پر رنگ کشورهای جهان مسئله مهم دیگری بود که در این اجلاس مورد توجه قرار گرفت و سازمان ملل نیز به آن اشاره داشت.

وی افزود: گرد و غبار یک مسئله نسبتا خاص و تخصصی است و طبیعتا برای تمام کشورهای دنیا مسئله مهمی نیست اما با این وجود تعداد زیادی از کشورها هم در مراسم افتتاحیه و هم سه روز برگزاری اجلاس حضور داشتند.

ابتکار با اشاره به اینکه دو نشست وزرا و تخصصی و فنی در سه روز اجلاس، برگزار شد، گفت: نتیجه این دو نشست، صدور 2 بیانیه سیاسی وزار و فنی و تکنیکی بود که در نوع خود بی نظیر است و مواضع و انتظارات کشورها هم در همکاری های دو جانبه و هم منطقه ای را مشخص کرد و همچنین بر هم پیمانی هایی که سازمان ملل و آژانس های مختلف باید برای کمک انجام دهند را مورد تاکید قرار داد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: سازمان ملل برای حمایت کامل از قطعنامه های وزرا و تخصصی و فنی اعلام آمادگی و از تلاش ایران برای میزبانی این کنفذرانس تشکر و قدردانی کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به بازدید اریک سولهایم معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل در روز دوم اجلاس از خوزستان اشاره کرد و گفت: وی در این بازدید با اقدامات انجام گرفته برای احیاء تالاب هورالعظیم و مراحل کاشت نهال در بخش جنوب شرقی اهواز آشنا شد و از اقدامات ایران در این زمینه تشکر و قدردانی کرد.
وی با اشاره به سخنان سولهایم بعد از بازدید از خوزستان مبنی بر اینکه تا وقتی منطقه را از نزدیک ندیده بودم، ابعاد موضوع برای من روشن نبود ولی شرایط کنونی، نشان دهنده تلاش های ایران برای مقابله با کانون های گرد و غبار است، گفت: تقدیر رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل از تلاش های ایران نشان دهنده مسیر درستی است که برای مقابله با گرد و غبار انتخاب کرده ایم.

  • توصیه‌های فنی اجلاس می تواند راهگشا باشد

این مقام مسئول افزود: یکی دیگر از نکات بسیار مهم این اجلاس، توصیه های فنی و تکنیکی بود که روز آخر نهایی شد و این بدان معنا است که اجلاس علاوه بر توصیه های سیاسی، توصیه های فنی هم دارد که می تواند در زمینه کنترل و مقابله با گرد و غبار برای کشورها راهگشا باشد.

ابتکار ادامه داد: کشورها برای اینکه بتوانند مشکلات خود را با استفاده از راه حل‌‌ های فنی و انتقال تجارب بر طرف کنند، می توانند از توصیه های مطرح شده در بیانیه فنی بهره گیرند.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به اختلاف نظر کشورهای حاضر در اجلاس، اظهار کرد: گرچه کشورها در نشست ها نظرات خود را اعلام کردند اما به رغم وجود اختلاف نظرها به یک اجماع رسیدیم و این از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا با وجود تمام تفاوت دیدگاه ها و اختلاف نظرها به جمع بندی قابل قبولی دست یافتیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مواضع ترکیه در این اجلاس، گفت: نماینده ترکیه پیشنهاد داد که قید شود این سند تعهدآور نیست که در جواب گفتیم این سند تعهدآور نیست و از اول هم قرار بود یک سند توصیه‌ای و فنی باشد.

وی همچنین از ارسال متن 2 بیانیه و گزارش جامعی از اجلاس بین المللی مقابله با گرد و غبار توسط دولت ایران به عنوان میزبان این اجلاس به مجمع عمومی سازمان ملل و مجمع وزیران محیط زیست جهان برای قرار گرفتن در دستور کار این مجمع ها خبر داد.

این مقام مسئول ادامه داد: به ویژه با توجه به تاکیداتی که در بیانیه وزیران بر ضرورت عزم جهانی برای مقابله با گرد و غبار صورت گرفته، این اقدام می تواند به تهیه ساز و کارها و چارچوب هایی از سوی سازمان ملل و آژانس های مختلف آن برای حل و فصل موضوع در ابعاد بین المللی و منطقه ای، همچنین افزایش همکاری ها میان کشورها منجر شود.

ابتکار در خصوص تشکیل دفتر منطقه ای گرد و غبار در منطقه خاورمیانه، گفت: به رغم اشاره به این موضوع در یکی از بندهای بیانیه، باید نحوه شکل گیری این دفاتر مورد بررسی قرار گیرد اما اکنون برای صحبت در این مورد خیلی زود است هر چند پیگیری هایی در این زمینه خواهیم داشت.

معاون رئیس جمهوری در خصوص الزام آور بودن بیانیه‌ها، تاکید کرد: کشورها حتی برای اجرای مفاد کنوانسیون‌ها و مقررات بین المللی هم باید به قوانین ملی خود پایبند باشند و الزامی در این زمینه ندارند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تحت هیچ شرایطی نمی توان کشورها را ملزم به انجام کاری کرد اما می توانیم زمینه را برای همکاری، همفکری، مذاکرات و همراهی با جامعه جهانی ایجاد کنیم. کاری که ایران در اجلاس بین المللی مقابله با گرد و غبار انجام داد و مسئله ملی خود را به موضوعی جهانی تبدیل کرد.

وی ادامه داد: در واقع مطالبه مردم ایران به مطالبه جهانی تبدیل شد و اقدامات ایران منجر شد تا تمامی کشورها برای رفع معضل گرد و غبار پای کار بیایند و دیگر هیچ کشوری نمی تواند در این زمینه اعلام بی تفاوتی کند.
ابتکار تاکید کرد: فضای ایجاد شده بسیار مهم تر از الزام آور بودن بیانیه ها است زیرا با جبر و زور نمی شود هیچ کشوری را ملزم به انجام کاری کرد اما با ایجاد فضای مثبت، همکاری، تبادل نظر و تجربیات می توان به این هدف دست یافت.

این مقام مسئول مطالبه و فضای ایجاد شده در جامعه جهانی برای مقابله با گرد و غبار را بسیار مهم دانست و افزود: موضوعی که آنچنان مورد توجه نبود را در سطح بین المللی مطرح کردیم و بعد از این سازمان های مردم نهاد و رسانه ها باید برای جریان سازی در این زمینه اقدام کنند.

معاون رئیس جمهوری در خصوص میزان برآورده شدن انتظارات ایران از اجلاس بین المللی گرد و غبار، گفت: با مشارکت کشورها، انتظارات کاملا برآورده شد و حتی از نظر بسیاری از ناظران بین المللی، دستاوردهای این اجلاس بیش از انتظار بود. شاید فکر نمی کردیم استقبال کشورها و حضور آن ها تا این حد قوی و پر رنگ باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص هزینه این اجلاس بین المللی، اظهار کرد: هزینه‌ها از سوی سازمان ملل پرداخت شده است و البته حتی اگر دولت ایران هم هزینه های اجلاس را تقبل می کرد با در نظر گرفتن خروجی این اجلاس و اهمیت موضوع، این هزینه کرد، ارزشمند بود.

  • نفس کودک ایرانی ارزشمندتر از هزینه برگزاری اجلاس است

وی خاطرنشان کرد: هر نفس کودک خوزستانی، هر نفس کودک سیستان و بلوچستانی و هر نفس کودک ایرانی بسیار ارزشمند‌تر از هزینه‌هایی این چنینی است که منجر به رهیافتی برای حل معضلات و چالش‌های موثر بر سلامت مردم می‌شود.

ابتکار با اشاره به حضور پر رنگ کشورهای همسایه ایران در اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار همچون عراق، قطر، افغانستان، ترکیه و عمان، گفت: این حضور نشان می دهد به رغم تمام اختلاف نظرهای سیاسی، فضای خوبی برای همکاری در زمینه محیط زیست و مقابله با طوفان‌های گرد و غبار ایجاد شده است و این مهم خواسته ما بود.
این مقام مسئول تاکید کرد: شاید نتوانیم در کوتاه مدت برای مقابله با طوفان‌های گرد و غبار اقدام منتج به نتیجه ملموس داشته باشیم، اما از طریق افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌‌المللی می توانیم افق بلند مدت روشنی برای کنترل و مقابله با این پدیده ترسیم کنیم.

اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار؛ چالش‌ها و راهکارها 12 تیرماه با حضور 43 کشور آغاز با تصویب 2 بیانیه امروز 14 تیرماه به کار خود پایان داد.

کد خبر 375324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha