سید محمد فخار : در هفته‌های پیش رو، ۶۶ واگن جدید و بازسازی‌ شده (اورهال) با حضور شهردار تهران به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران افزوده می‌شود.

مترو

با زيرساخت‌هاي فعلي و ورود 1600 واگن جديد مي‌توان ميزان سفر را 2.5برابر افزايش داد. اگر تعداد واگن‌ها افزايش يابد به‌دليل حجم جابه‌جايي، متروي تهران جزو 5متروي برتر دنيا قرار مي‌گيرد و مي‌توان با آن روزانه حدود 10ميليون مسافر را جابه‌جا كرد.

در شركت واگن‌سازي‌ مترو در باقر شهر تهران، روزانه يك واگن به‌دست ايراني‌ها توليد مي‌شود و صرفه جويي ارزي قابل توجهي با اين اقدام صورت مي‌گيرد. قيمت هر واگن مترو ١.٣ميليون يورو است. همچنين در بخش اورهال همه ظرفيت‌ها توسط مهندسان ايراني به‌كارگيري شده تا هرگونه نياز در اين زمينه نيز به‌صورت بومي تأمين شود. عمر هر رام قطار هم 30سال است كه طي اين مدت به 4بار اورهال نياز دارد.

  • توسعه شركت واگن‌سازي

در آينده نزديك با افزايش ظرفيت واگن‌سازي‌ تهران ظرفيت بومي‌سازي‌ واگن‌هاي توليد داخلي مترو به مرز ۸۵ درصد مي‌رسد. هم‌اكنون 2هزار شركت توليد‌كننده قطعات واگن در كشور فعاليت مي‌كنند و با استفاده از اين ظرفيت مي‌توان ۸۵ درصد از واگن‌هاي توليدي را بومي‌سازي كرد. در اين راستا طرح افزايش ظرفيت شركت واگن‌سازي‌ مترو در دست اجراست و قرار است تا ۴۰ هكتار از زمين‌هاي متعلق به شركت مترو در اختيار اين كارخانه براي افزايش خطوط توليد قرار گيرد.

مجموعه واگن‌سازي يكي از تخصصي‌ترين مجموعه‌هاي شركت متروست كه مي‌تواند با اتكا به ظرفيت اين كارخانه توليداتي داشته باشد كه با محصولات روز دنيا كيفيتش برابري مي‌كند. در بحث محصولات و تكنسين، صددرصد نيروهاي اين شركت هم ايراني هستند.

هابيل درويشي مديرعامل شركت مترو در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: واگن‌سازي‌ مترو يكي از فعال‌ترين شركت‌هاي توليد‌كننده واگن در كشور است كه بايد ظرفيت‌هاي آن به خوبي معرفي شود. وي ادامه داد: تلاش‌هاي زيادي براي توسعه صنعت مترو در كشور شده است و ما در تهران به سمت بومي‌سازي‌ كامل اين صنعت در كشور مي‌رويم.

درويشي با بيان اينكه هم‌اكنون ظرفيت ساخت ۱۰۰ درصدي واگن‌هاي مترو در داخل كشور وجود دارد، بيان كرد: كارخانه‌هاي زيادي در سال‌هاي اخير در كشور در زمينه ساخت واگن راه‌اندازي شده كه بيشتر آنها تعطيل شده‌اند و در پرداخت حقوق كارگران با مشكل روبه‌رو هستند اما شركت واگن‌سازي تهران تنها شركتي است كه همچنان فعال است. درويشي با بيان اينكه امكان افزايش ظرفيت توليد واگن در اين شركت تا 3برابر وجود دارد، گفت: كلانشهرهاي كشور نيز به جاي ورود واگن از خارج از كشور مي‌توانند با هزينه كمتر واگن‌هاي مورد نياز خود را از اين شركت تهيه كنند.

  • رفع نيازهاي ملي

هم‌اكنون 2رام قطار مترو براي كلانشهر كرج و ۲۰ رام قطار مترو براي خط ۲ متروي مشهد توسط شركت واگن‌سازي‌ تهران تهيه شده است و شهرداري اهواز نيز براي تأمين واگن‌هاي مورد نياز خود با شركت واگن‌سازي‌ تهران وارد مذاكره شده است. درويشي با اشاره به نگاه سياسي دولت‌هاي پيشين و كنوني به مجموعه مديريت شهري تهران تأكيد كرد: ما هنوز نتوانسته‌ايم مسئولان دولتي را متوجه اين مسئله كنيم كه شركت واگن‌سازي تهران جزو منابع ملي است و مي‌تواند تمام نيازهاي كشور را رفع كند.

  • وعده دولت

دولت يازدهم به مردم تهران قول داده كه 1600واگن جديد مترو براي تهران تأمين كند و شهرداري تهران ظرفيت و آمادگي آن را دارد كه در كارخانه واگن‌سازي آنها را توليد كند. شركت واگن‌سازي شهرداري تهران هم‌اكنون در 2شيفت فعال است و با افزايش شيفت آماده است كه واگن‌هاي متعهدي دولت را در كمتر از 3سال به‌طور صددرصد ساخته و تحويل دهد. براساس قانون دولت بايد 50درصد هزينه‌هاي زيرساخت و توسعه متروي تهران را تأمين كند كه هنوز سهم سال 95و ريالي از سهم سال 96به شهرداري تهران نرسيده است.

از سويي بنابر گفته مازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران، شهرداري در سال 95يك ميليارد و 900ميليون تومان بابت ساخت واگن سرمايه‌گذاري كرده است و توانسته 327واگن براي تردد در خطوط مترو ايجاد كند. اين فارغ از هزينه توسعه‌اي است كه در بخش ساخت خطوط 6و 7كرده كه در آن بخش‌ها نيز سهم دولت هنوز پرداخت‌نشده‌است.

  • اورهال يعني چه؟

به‌زودي 66واگن به متروي تهران افزوده مي‌شود كه براي برخي از آنها عمليات بازسازي (اورهال) انجام شده است. از اين تعداد، 2رام قطار نوسازي شده كه از آبگرفتگي متروي تهران باقي مانده بود، 2رام قطار كه به‌طور كامل اورهال شده و همچنين 2قطار دوطبقه و يك دستگاه لكوموتيو وارد چرخه حمل‌ونقل مي‌شوند.

يكي از گام‌هاي اساسي براي نگهداري مجموعه متروي تهران و انجام ميليون‌ها سفر روزانه با مترو، بخش اورهال است كه نياز هر واگن مترو پس از چند سال كار و فعاليت در خطوط است. در بخش اورهال، تعمير كلي و صددرصدي يك قطار انجام مي‌شود و همه قطعات قطار به غيراز بدنه واگن‌ها تغيير مي‌كند. عمر مفيد قطارها 30 سال است و هم‌اكنون قطارهاي متروي تهران 16سال سن دارند. با يك نگهداري درست مي‌توان بيش از 30سال نيز از قطارها استفاده كرد.

کد خبر 375407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha