گزارش اقدامات حفاظتی ایران در ۲محوطه ثبت جهانی شده میدان نقش‌جهان اصفهان و شهر باستانی شوش در نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که در شهر کراکف لهستان در حال برگزاری است، مورد تأیید قرار گرفت.

میدان نقش جهان

كميته ميراث جهاني يونسكو با اعلام رضايت از تلاش‌هاي ايران براي صيانت و حفاظت از اين دو اثر ثبت جهاني، از هيأت ايراني حاضر در اجلاس ميراث جهاني يونسكو خواست تا گزارش ادواري ديگري در سال‌هاي ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ درخصوص حفاظت از اين 2اثر به يونسكو ارسال كند.

به گزارش روابط عمومي معاونت ميراث فرهنگي، وضعيت حفاظتي پرونده‌هاي ثبت جهاني كشورهاي مختلف ازجمله شوش و ميدان نقش جهان اصفهان روز گذشته در چهل و يكمين اجلاس ميراث جهاني يونسكو در لهستان بررسي شد و مركز كميته ميراث جهاني يونسكو از گزارش جامع ايران درخصوص اقدامات حفاظتي از اين 2 اثر ثبت جهاني در بيانيه‌اي تقدير كرد.

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور با بيان اين مطلب گفت: وضعيت حفاظت از شوش و ميدان نقش جهان در چهل و يكمين اجلاس ميراث جهاني يونسكو در لهستان بررسي شد و مركز كميته ميراث جهاني يونسكو از گزارش جامع ايران درخصوص اقدامات حفاظتي از اين دو اثر جهاني در بيانيه‌اي تقدير كرد.

وي افزود: كميته ميراث جهاني يونسكو همچنين از اقدامات مرمتي ايران در ميدان نقش جهان اصفهان و همچنين انتقال خط۲ متروي اصفهان به بيرون از عرصه ميدان نقش‌جهان ابراز رضايت كرد. به گفته طالبيان، كميته ميراث جهاني يونسكو از ايران تقاضا كرده است كه ميراث جهاني اصفهان به‌طور مداوم پايش شود و تا پيش از فوريه ۲۰۱۸ گزارش ادواري حفاظت از نقش جهان براي يونسكو ارسال شود.

معاون ميراث فرهنگي كه در اجلاس يونسكو حضور دارد، تأكيد كرد كه تلاش‌هاي حفاظتي در محوطه باستاني شوش نيز كه گزارش آن در اجلاس يونسكو مطرح شد، نشان از اقدامات با اهميت ايران براساس دستورالعمل ميراث جهاني يونسكو داشت كه كميته ميراث جهاني با تأييد اين اقدامات از ايران تقاضا كرد تا پيش از فوريه ۲۰۱۹ گزارش ادواري و وضعيت حفاظتي محوطه جهاني شوش توسط ايران به يونسكو ارائه شود.

او همچنين با اعلام اينكه گزارش وضعيت عرصه و حريم و اقدامات مرمتي گذشته و آينده اين دو محوطه جهاني پيش‌تر به يونسكو ارسال شده بود، گفت: بخشي از اين گزارش پذيرفته شد و براي بخشي ديگر از موضوعات نيز پيشنهادهاي ويژه‌اي از سوي يونسكو مطرح شد.

طالبيان در توضيح نتيجه گزارش ميدان نقش جهان گفت: با توجه به اينكه دولت ايران براي عبور نكردن خط ۲ مترو از زير ميدان نقش جهان كمك قابل‌توجهي كرده است، جاي خوشحالي داشت اما درباره اينكه اين تلاش‌ها چطور پايش ‌شود و سازمان ميراث فرهنگي كنترل كند تا اين موضوع اثرات منفي روي مجموعه‌ جهاني نقش جهان نگذارد، پيشنهادهاي يونسكو ارائه شد.

به گفته وي، همچنين پيشنهاد شد تا يك گروه چند رشته‌اي درباره اين موضوع يك گزارش بسيار دقيق را در فواصل منظم براي ميدان نقش جهان ارائه كند و تا پيش از اول فوريه ۲۰۱۸ اين گزارش براي يونسكو برود. او گفت: پيشنهادها و گزارش‌هاي ايران و پيشنهادهاي مركز ميراث جهاني مورد موافقت انحصار كميته ميراث جهاني قرار گرفت تا اجرايي شوند.

«طالبيان» درباره ارائه گزارش محوطه جهاني شوش نيز گفت: درباره بحث منظر فرهنگي شوش يك گزارش از ثبت اين محوطه تا امروز و اتفاقات و كارهاي انجام شده و برنامه‌هاي پژوهشي، مرمتي و معرفي كه بايد انجام شود به يونسكو ارائه شد و يونسكو نيز با توجه به اينكه ثبت جهاني شوش متاخر بود، گزارش را بررسي و پيشنهادهاي خود ارائه كرد كه گزارش حفاظتي و ادواري نيز تا پيش از فوريه ۲۰۱۹ براي كميته ميراث جهاني ارسال مي‌شود.

کد خبر 375426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha