مهدیه تقوی راد: آمارهای غیررسمی از وجود ۷۰۰هزار بیمار روان‌پریش در کشور خبر می‌دهند؛ افرادی که دچار اختلالات روانی هستند و اگر تحت روان درمانی قرار نگیرند، اختلالات رفتاری آنها جامعه را با مشکل مواجه می‌کند.

بیمار روانی

آنطور كه معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي مي‌گويد: 150هزار نفر از اين افراد به‌علت مشكلات رواني كه دارند ناتوان شده و اختلالات رفتاري پيدا كرده‌اند اما فقط يكصد هزار نفر از آنها در بهزيستي پرونده تشكيل داده‌اند و نيازمند خدمات نگهداري هستند.

حسين نحوي‌نژاد با اشاره به اينكه حدود 10هزار و 500تخت براي نگهداري از اين افراد در بهزيستي ايجاد شده است، به همشهري گفت: اكنون 70هزار بيمار رواني پشت‌نوبت دريافت خدمات بهزيستي هستند كه از اين تعداد 30هزار نفر بايد مستمري دريافت كنند، 30هزار نفر نيازمند مراقبت در منزل هستند و 10هزار نفر هم نيازمند اين هستند كه برايشان شغل ايجاد شود. با وجود اين اكنون 6هزار و 500بيمار رواني مزمن مجهول‌الهويه هم از بهزيستي خدمات دريافت مي‌كنند.

كمبود بودجه از گلايه‌هاي هميشگي نهادهاي حمايتي براي تحت پوشش قرار دادن افراد پشت‌نوبتي است. معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي با اشاره به اينكه بيماران رواني مزمن رديف بودجه جداگانه‌اي ندارند و از رديف كلي معلولان به آنها خدمات‌رساني مي‌شود، گفت: اگر بخواهيم براي 100هزار بيمار رواني مزمن خدمات كامل ارائه دهيم، نيازمند حداقل 200ميليارد تومان بودجه هستيم اما امسال براي كليه امور سازمان بهزيستي 900هزار ميليارد بودجه به ما داده شده است. به گفته نحوي‌نژاد اين كمبود بودجه در حالي است كه يك‌ميليون نفر فقط در بخش توانبخشي پشت‌نوبت دريافت انواع خدمات از مستمري گرفته تا دريافت تجهيزات هستند.

معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور با تأكيد بر اينكه تعداد افراد پشت‌نوبت براي دريافت خدمات بيماران رواني مزمن رو به ازدياد است، گفت: عده‌اي از اين بيماران متكدي يا معتاد هستند كه از سوي سامان‌سراهاي شهرداري يا قوه قضاييه به اين سازمان ارجاع داده مي‌شوند. حتي ممكن است تعدادي از آنان، ايدز يا هپاتيت داشته باشند اما چون اين بيماران با حكم قضايي به اين سازمان ارجاع داده مي‌شوند، اجازه غربال آنان را نداريم و نمي‌توانيم آنان را رها كنيم.

كمبود مراكز ارائه خدمات به اين بيماران از ديگر مشكلات سازمان بهزيستي در اين زمينه است. به گفته نحوي‌نژاد 66مركز روزانه بيماران روان مزمن با 2هزار و 600خدمت‌گيرنده، 162مركز شبانه‌روزي با 11هزار و 500خدمت‌گيرنده و 150مركز ارائه‌دهنده خدمت در منزل با 8هزار و 300 خدمت‌گيرنده اين سازمان در كشور فعاليت دارند. با وجود اين براي ارائه خدمات به اين افراد با مشكل مواجه هستيم و به‌دليل اينكه اعتبار كافي براي افزايش اين مراكز نداريم پشت‌نوبتي‌هاي داراي مشكل رواني تعدادشان زياد شده است. به گفته وي از 103هزار بيمار رواني مزمني كه در بهزيستي پرونده دارند، 11هزار نفر تحت پوشش دريافت «مستمري» بوده كه مشمول افزايش سه‌برابري مستمري نيز شده‌اند و از فروردين‌ماه امسال رقم مستمري آنها از 53هزار تومان به 148هزار تومان افزايش يافته است.

  • اعتبار بهزيستي افزايش پيدا كند

علي رستميان، عضو كميسيون اجتماعي مجلس نيز با گلايه از كمبود اعتبار لازم براي مددجويان سازمان‌هاي حمايتي گفت:‌ لازم است دولت در سال آينده اعتبارات و منابع مورد نياز براي سازمان بهزيستي را دراولويت افزايش قرار دهد.

نماينده مردم سلسله و دلفان در مجلس تأكيد كرد: نمي‌توان بدون افزايش اعتبار به خدمت‌رساني معلولان اميدوار بود؛ بنابراين عملكرد سازمان بهزيستي در برخي سرفصل‌ها ضعيف و قابل‌قبول نيست؛ ضمن اينكه كم‌كاري‌ها ناشي از تداخلات كاري ميان دستگاه‌هاي اجرايي و دولتي است؛ زيرا همه براي اخذ اعتبار پيش رو و پيشقدم هستند اما در انجام مسئوليت‌ها تنها سازمان بهزيستي سعي دارد كه به وظيفه خود به‌درستي عمل كند.

  • بيماران رواني در قانون برنامه ششم توسعه

در ماده 80قانون برنامه ششم توسعه دولت مكلف شده تا براساس قوانين مربوطه و مصوبات شوراي اجتماعي به‌منظور پيشگيري و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، نسبت به تهيه طرح جامع كنترل و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي با اولويت اعتياد، طلاق، حاشيه‌نشيني، كودكان كار و مفاسد اخلاقي اقدام كند؛ به‌گونه‌اي كه آسيب‌هاي اجتماعي در انتهاي برنامه به بيست و پنج درصد (25درصد) ميزان كنوني كاهش يابد. در بند «ج» اين ماده به حمايت از بيماران رواني مزمن و سالمندان اشاره شده و تأكيد شده كه اجراي طرح ساماندهي و توانبخشي بيماران رواني مزمن در پايان اجراي قانون برنامه بايد پوشش 75درصدي داشته باشد.

کد خبر 375431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha