همشهری آنلاین: نمایندگان کشورهای مخالف سلاح هسته‌ای از جمله ایران در پی سه هفته نشست و گفتگو، معاهده‌ای را در مقر سازمان ملل به تصویب رساندند که ساخت، آزمایش، تولید، اکتساب، تملک، انباشت، انتقال، استفاده و تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای تحت هر شرایطی را ممنوع می‌شمارد.

معاهده جدید ممنوعیت سلاح هسته‌ای به تصویب رسید

به گزارش ایرنا، طبق این معاهده کشوری که دارنده سلاح هسته ای است و به عضویت این معاهده در می آید، باید زرادخانه هسته ای و تمامی تاسیسات مرتبط با آن را طی یک مهلت زمانی مشخص منهدم کند.

هدف اصلی معاهده ممنوعیت سلاح هسته ای، ایجاد هنجار حقوقی برای بدنام کردن دارندگان سلاح هسته ای و اعمال فشار سیاسی برای اجرای تعهدات خلع سلاح هسته ای است.

مذاکره و تدوین این معاهده بیانگر نارضایتی عمیق و گسترده کشورهای غیر هسته ای عضو «ان.پی.تی» از وضعیت تبعیض آمیز حاکم آن به ویژه اجرای نکردن تعهدات خلع سلاح هسته ای است.

کشورهای دارنده سلاح هسته ای عضو ان پی تی که داشتن سلاح هسته ای و استفاده یا تهدید به استفاده از آن را حق قانونی خود می دانند، با هر گونه تلاش و حرکتی برای ممنوعیت عام و غیر تبعیض آمیز سلاح هسته ای یا خلع سلاح هسته ای مخالف هستند و به همین دلیل این دسته از کشورها حضور در این مذاکرات را تحریم کردند.

اکثر دول عضو ناتو و دیگر کشورهایی که تحت چتر هسته ای آمریکا هستند به خاطر فشار و دستور آمریکا، در این مذاکرات غایب بودند.

تصویب این معاهده جدید تحول بین المللی بسیار مهمی محسوب می شود، زیرا این معاهده نتیجه فرآیندی است که طی آن اکثریت کشورهای غیر هسته ای تصمیم گرفته اند به سازوکار و دستورکاری که قدرت های بزرگ هسته ای طی نیم قرن اخیر با هدف حفظ منافع و تسلیحات هسته ای شان در سطح بین المللی تعریف و پیاده کرده بودند، نه بگویند و هنجار سازی در مورد ممنوعیت سلاح هسته ای و استفاده از چنین تسلیحاتی را خود به دست بگیرند.

قرار است این معاهده در 29 شهریورماه سال جاری با آغاز نشست عالیرتبه مجمع عمومی سازمان ملل برای امضا در نیویورک مفتوح گردد.

دفتر ژنو سازمان ملل نیز در توئیتی اعلام کرد که پیش نویس سند پیمان منع سلاح هسته ای روز جمعه در مقر سازمان ملل در نیویورک به تصویب رسید. در توئیت سازمان ملل آمده است که این سند «در یک رای گیری تاریخی» به تصویب رسید.

همچنین روزنامه گاردین نوشت 122 کشور از این پیمان حمایت کرده و آن را تصویب کردند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، قرار است کشورهای عضو سازمان ملل 20 سپتامبر (29 شهریور) در جریان مجمع عمومی سالانه سازمان ملل به آن رای دهند. مذاکره کنندگان بیش از 130 کشور هفته جاری در مقر سازمان ملل در نیویورک این پیمان 10 صفحه ای را نهایی کردند.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت برای اولین بار در تلاش ها برای جلوگیری از جنگ هسته ای، یک پیمان جهانی تدوین شده که به گفته حامیان آن، اگر این معاهده موفقیت آمیز باشد به نابودی تمام تسلیحات هسته ای منجر خواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت همه کشورهای دارنده سلاح هسته ای از جمله آمریکا این نشست را تحریم کرده بودند.

'الاین وایت گومز' سفیر کاستاریکا در دفتر ژنو سازمان ملل که ریاست کنفرانس هسته ای نیویورک را بر عهده داشت در تماسی تلفنی به نیویورک تایمز گفت که وی 'به طرز خوشحال کننده ای غافلگیر' شده که پیش نویس این پیمان به این سرعت مورد توافق قرار گرفت.

این روزنامه آمریکایی نوشت منتقدان این پیمان از جمله آمریکا آن را اقدامی منحرف و ساده انگارانه می دانند؛ به ویژه هنگامی که کره شمالی آمریکا را تهدید به حمله هسته ای می کند.

نیکی هیلی سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل گفت: باید واقع بین باشیم. آیا کسی هست که فکر کند کره شمالی از سلاح های هسته ای دست بر می دارد؟

گروه های حامی خلع سلاح و سایر هواداران این پیمان می گویند که هرگز انتظار نداشتند که کشورهای دارای سلاح هسته ای در اولین گام این پیمان را امضا کنند.

'بئاتریس فیهن' مدیر 'کمپین بین المللی نابودی تسلیحات هسته ای' گفت: این پیمان تاکیدی بر ممنوعیت سلاح هسته ای است که خود ریشه در قوانین انساندوستانه دارد.

سلاح های بیولوژیک، شیمیایی، مین های زمینی و بمب های خوشه ای در ابتدا مقبولیت فراوانی داشت، اما بر اساس پیمان هایی منع شد.

طبق پیمان منع اشاعه سلاح هسته ای 1968 که تقریبا تمام کشورهای هسته ای آن را امضا کرده اند، همه کشورها موظف هستند 'پیگیر مذاکرات' برای پیشبرد خلع سلاح هسته ای باشند.

کد خبر 375536

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha