شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

سهراب سپهری که هنوز و همچنان از محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین شاعران ایران است، حدود یک دهه پیش از قالب همیشگی خارج شد و به‌عنوان نقاشی چیره‌دست به حراجی‌های داخلی و خارجی راه یافت.

نقاشی

او شامگاه جمعه با فروخته‌شدن يكي از تابلوهايش به قيمت 3ميليارد و 100ميليون تومان بالاتر از شهيرترين نقاشان تاريخ ايران ايستاد و «گران‌ترين» لقب گرفت. به گزارش همشهري، «گاهگاهي قفسي مي‌سازم با رنگ/ مي‌فروشم به شما/ تا به آواز شقايق كه در آن زنداني است/ دل تنهايي‌تان تازه شود...»

اين يكي از سروده‌هاي سهراب در گذشته‌هاي دور است كه مفهوم ضمني آن اين روزها با قيمت‌هاي نجومي تابلوهايش تعبير مي‌شود. شاعري كه دستي در نقاشي داشت و از قضا بسيار پركار هم بود، 2سال پيش در حراج پنجم تهران ركورد 3ميليارد را زد و امسال ركورد خودش را 100ميليون تومان بالاتر برد.

  • محبوب در جهان، گران در ايران

سهراب گرچه گران‌ترين نقاش ايران است، اما در حراجي‌هاي مهم و معتبر دنيا به زحمت در ميان 5هنرمند برتر ايراني قرار مي‌گيرد. خيلي‌ها اينجا او را هنوز هم شاعر اهل كاشان مي‌شناسند كه خرده‌هوشي دارد و سر سوزن ذوقي. از صدقه سر همين شعرهاي ماندگار هم هست كه تابلوهاي نقاشي‌اش به فروش‌هاي ميلياردي مي‌رسند و هر بار ركوردي تازه خلق مي‌كنند. تابلويي كه روز جمعه در حراج تهران فروخته شد، يكي از مجموعه درختان بود با امضايي به خط انگليسي كه نشان مي‌دهد سهراب آن را در روزهاي اقامت در آمريكا خلق كرده است.

بيشترين پولي كه تا امروز خارجي‌ها براي خريدن تابلويي از شاعر نامدار ايراني هزينه كرده‌اند، حدود 450هزار دلار است كه با قيمت امروز ارز مي‌شود چيزي نزديك به يك ميليارد و 500ميليون تومان. نكته جالب اينكه نقاشي‌هاي سهراب را مي‌شد يك دهه پيش با كمتر از 10ميليون تومان خريد. همان تابلوها در بازار هنر امروز ايران ميلياردي خريد و فروش مي‌شوند و برخي معتقدند خريداران عمدتا ايراني نقاشي‌هاي سپهري در حراجي‌هاي بين‌المللي، شايد در آينده نزديك همان آثار را در بازار ايران به قيمتي بسيار بالاتر بفروشند.

  • تابلوهاي واقعي، تابلوهاي جعلي

همين حالا در سايت حراجي معتبر كريسيتز دست‌كم 4تابلو از مجموعه تنه درختان سهراب سپهري به چشم مي‌خورد كه با قيمت‌هاي 266تا 425هزار دلار چكش خورده‌اند. از آنجا كه سهراب هنرمندي نسبتا پركار و كمي بي‌نظم بوده، تعداد دقيق آثار و تابلوهاي نقاشي‌اش مشخص نيست و حتي نزديكان او هم نمي‌توانند آماري درست در اين زمينه ارائه بدهند. از اين رو، سخن گفتن از اصالت يا جعلي بودن آثار چندان دقيق و منطبق بر واقعيت نيست. در ايران معمولا 2نگارخانه‌دار برجسته و يك هنرمند نامدار (آيدين آغداشلو) رأي به اصالت تابلوهاي سهراب مي‌دهند و در خارج از مرزها هم آخرين فناوري‌ها و تجهيزات در كنار كارشناسان نخبه به ياري مديران حراجي‌هاي معتبر مي‌آيند.

  • برند برنده هنرمندان ايراني در دنيا

گران‌ترين هنرمند ايراني در جهان هم‌اكنون پرويز تناولي است كه يكي از مجسمه‌هايش به قيمت 2ميليون و 800هزار دلار (بيش از 10ميليارد تومان) به موزه هنر اسلامي قطر فروخته شد. در ايران اوضاع تا حدودي متفاوت است و قباي گران‌ترين را به قامت سهراب سهپري دوخته‌اند؛ هنرمندي كه نخستين حراج تهران را با 700ميليون تومان آغاز كرد، يك بانك خصوصي تابلوي او را در حراج چهارم 2ميليارد تومان خريد و يكي از معتبرترين برندهاي پوشاك ايتاليايي كه در ايران نمايندگي دارد،

در حراجي پنجم 3ميليارد تومان داد و صاحب تابلوي تنه درختان شد. اين همان شركتي است كه از چند سال پيش سرمايه‌گذاري روي آثار تناولي، محمد احصايي و ديگر هنرمندان ايراني را آغاز كرده و آوازه شهرت و محصول‌هايش در دنيا پيچيده است.

کد خبر 375542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha