مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۳
۰ نفر

در میان پرونده‌هایی که در سال ۹۵به سازمان پزشکی قانونی ارجاع شده ۷۲۱۴ پرونده به کمیسیون‌های قصور پزشکی فرستاده شده که از این تعداد ۳۱۲۶ پرونده منجر به محکومیت و ۴۰۸۸ پرونده منجر به تبرئه شده است.

اين يعني آنكه هنوز در كمتر از نيمي از شكاياتي كه از خطاي پزشكي كادر درمان صورت مي‌گيرد، حكم محكوميت صادر مي‌شود. به گفته رئيس سازمان پزشكي قانوني، مقايسه آمار سال‌95 با سال قبل از آن نشان مي‌دهد كه ميزان محكوميت و تبرئه در كميسيون‌هاي قصور پزشكي به‌ترتيب 24/2 و 6/29درصد افزايش داشته و مجموع تعداد شكايات نيز افزايشي 2/27درصدي داشته است.

به گزارش همشهري، پرونده‌هاي خطاي پزشكي كه منجر به فوت و يا نقص عضو و عوارض ديگر مي‌شود در حال قطور شدن است. البته برخي از اين پرونده‌ها خيلي بي‌سر و صدا به ورطه فراموشي سپرده مي‌شوند اما برخي ديگر مانند مرگ عباس كيارستمي، كارگردان نامدار ايراني، پس از گذشت حدود يك سال همچنان از خبرسازترين موضوعات در اين زمينه هستند؛

به‌طوري‌كه حتي وزير بهداشت نيز در مراسم سالگرد فوت عباس كيارستمي با انتقاد از طولاني شدن فرايند صدور رأي براي پرونده فوت وي گفت: ما بايد نهايتا رأي را صادر كنيم و اگر اشتباهي مرتكب شديم آن را بپذيريم؛ چراكه طولاني شدن اين فرايندها قابل پذيرش نيست.

مرگ اين كارگردان شهير از همان روزهاي نخست پرسش‌هاي زيادي در افكار عمومي ايجاد كرد. بسياري از مردم و هواداران كيارستمي معتقد هستند كه او قرباني خطاي پزشكي شده و خواستار پيگيري تخلف پزشكان خاطي هستند اما همچنان پاسخ روشني به اين پرسش‌ها و اعتراض‌ها داده نشد.

  • وقتي پرونده الكترونيك نداريم

اظهارات رئيس سازمان پزشكي قانوني مبني بر اينكه پرونده‌هاي ارجاعي به پزشكي قانوني درباره قصورپزشكي به ميزان 27درصد افزايش پيدا كرده است، سبب شد تا عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اينكه درصدي از قصورپزشكي كشف و ثبت نمي‌شود، بگويد: تك‌روي برخي پزشكان در طول مسير درماني بيمار موجب قصور پزشكي مي‌شود.

عابدي نيز با اشاره به اينكه به‌دليل مراجعات بسيار مردم به مراكز درماني و نبود سيستم‌هاي الكترونيكي درصدي از قصور پزشكي مشخص نمي‌شود، افزود: به‌دليل حجم وسيع مراجعه به بيمارستان‌ها و وجود نقص در سيستم‌ها و البته نبود فعاليت‌هاي تيمي قصورپزشكي وجود دارد اما اين آمار تنها مربوط به آن بخشي است كه مردم از مشكلات شكايت كرده و قصورات را گزارش دادند؛

بنابراين هرچه مردم به حقوق خود بيشتر آگاه شوند، به‌طور حتم آمار اعلامي براي پرونده‌هاي قصورپزشكي نيز افزايش پيدا مي‌كند. وي با اشاره به اينكه در گام اول براي كاهش ميزان قصورپزشكي بايد پرونده الكترونيكي را سريع اجرايي كرد، گفت: همه نيازهاي بيمار در پرونده به‌طور دقيق ثبت مي‌شود؛ ضمن اينكه بايد فعاليت‌ها تيمي باشد، يعني پزشك به تنهايي در روند درماني بيمار تصميمي را اتخاذ نكند؛ به‌عنوان مثال پزشكي كه به جاي جراحي دست راست دست چپ را عمل مي‌كند؛ مشخص است كه به گزارش‌هاي كادر پرستاري و تيم هيچ توجهي نداشته است؛ همچنين بايد با استفاده از سيستم‌هاي مدرن از تغيير در دستگاه‌ها توسط افراد جلوگيري كرد.

  • افزايش 27درصدي قصور پزشكي

دكتر احمد شجاعي، رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور طي چند روز گذشته با اذعان به افزايش تعداد قصور پزشكي گفت: تعداد پرونده‌هاي قصور پزشكي پارسال نسبت به سال قبل از آن با رشد ۲، ۲۷ درصدي مواجه بود. وي همچنين در پاسخ به سؤالي در مورد مشخص شدن دلايل مرگ مرحوم كيارستمي و محرز شدن خطاي پزشكي در مرگ وي يادآور شد:

پزشكي قانوني سازماني تخصصي و مرجعي كارشناسي است كه اظهارنظرهاي غيرتخصصي را در مورد هيچ پرونده‌اي نمي‌پذيرد. در مورد مرحوم كيارستمي نيز متأسفانه جسد ايشان به پزشكي قانوني فرستاده نشد و پزشكي قانوني بدون معاينه جسد و بررسي‌هاي كارشناسي نمي‌تواند علت دقيق مرگ را تعيين كند

کد خبر 375556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha