یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان کانادایی از مواد ژنتیکی موجود در بازار برای خلق دوباره ویروس آبله اسبی، از خانواده ویروس آبله که تا پیش از ریشه‌کن شدن جان میلیون‌ها انسان را گرفت،‌ استفاده کردند.

براساس گزارش ساينس، به گفته ديويد اوانز از دانشگاه آلبرتا،‌ بازخلق اين ويروس با هدف ساخت واكسن و درمان‌هاي ويژه سرطان انجام گرفته‌است و هيچ خطري از سوي اين ويروس متوجه انسان‌ها نيست.

به گفته سازمان جهاني بهداشت، اوانز براي انجام اينكار از مقامات مجوزهاي لازم را دريافت كرده‌است. اوانز براي خلق دوباره اين ويروس با يك شركت تجاري به نام شركت داروسازي تونيكس همكاري دارد، و اميدوار است با توليد دوباره آن بتواند واكسني جديد براي آبله ابداع كند،‌واكسني كه به نسبت نمونه موجود آن از ايمني بالاتري برخوردار است.

اوانز مي‌گويد هدف ديگرش اثبات ممكن بودن ايجاد يك ويروس از طريق تكنيك‌هاي آزمايشگاهي بوده‌است. آبله،‌مرگبارترين بيماري تاريخ بشر در سال 1980 به صورت رسمي ريشه‌كن شد. هنوز نمونه‌اي از ويروس اين بيماري در مراكزي در آمريكا و روسيه تحت تدابير شديد امنيتي نگهداري مي شوند و اوانز و گروهي ديگر از محققان تاكيد دارند از بين بردن اين نمونه‌ها لزوما به معني خلاصي از ويروس آبله نخواهد بود زيرا ممكن است مقادير ناشناخته‌اي از اين ويروس در جايي نهفته و پنهان باقي مانده باشند و در چنين شرايطي تكنيك‌هاي جديد مي‌توانند براساس توالي‌نويسي ژنتيكي اين ويروس را بررسي و تجزيه كنند.

ژنوم كامل ويروس آبله در دهه 1990 شناسايي شد و جنجال‌هاي فراواني برسر انتشار اطلاعات توالي ژنتيكي اين ويروس درگرفت، اما علم زيست‌شناسي در آن دوران به اندازه‌اي پيشرفته نبود كه كسي بتواند با استفاده از اين اطلاعات ويروسي را بازخلق كند. با اين‌همه دانش زيست‌شناسي امروزه با سرعتي بالا درحال تغيير است و به همين دليل محدوديت‌هاي شديدي براي جلوگيري از افتادن رمز دي‌ان‌اي ويروس‌هاي مرگباري مانند آبله به دست‌هاي نادرست وجود دارد.

سازمان بهداشت جهاني سال گذشته اعلام كرد هيچ سازماني اجازه دسترسي به بيش از 20 درصد ژنوم ويروس آبله را ندارد.

کد خبر 375593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha