یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران با تاکید بر اینکه امروز چالش مدیریتی، اصلی‌ترین چالش شهر تهران است، گفت: این چالش مدیریتی در همه حوزه‌ها از جمله محیط زیست، فرهنگی، سیاست خارجی و ... وجود دارد که امیدواریم هر چه زودتر حل شود.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که در محل مجموعه باغ کتاب تهران برگزار شد، گفت: واقعیت این است که یکی از موضوعات مهم هر جامعه‌ای که به عنوان وظیفه دولت‌ها نیز محسوب می‌شود آگاهی‌بخشی به مردم کشور است. بی‌تردید اگر آگهی‌بخشی به مردم کشور محقق شود با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان می‌توانیم به موفقیت‌های بزرگ در همه مشکلات مردم دست پیدا کنیم. قطعا زندگی خوب برای مردم فراهم شدن وضعیت مناسب در دو بعد مادی و معنوی زندگی آنهاست.

قالیباف با تاکید بر اینکه شوراها مردمی‌ترین نهاد در کشور هستند، افزود: متاسفانه در کشور ما رویکردی به شهرداری‌ها مبنی بر خدماتی بودن وجود دارد که صرفا به دنبال یک انزوا و خدمات‌بخشی در شهر از سر اضطرار هستیم. در دوره‌های گذشته شورا و مدیریت شهری همه حرکت‌ها مبتنی بر انسان‌محوری بوده است و در دوره اخیر این کار از پایین‌تـرین سطح یعنی محله‌محوری دنبال شده و این موضوع تنها مختص شهرداری تهران است و در هیچ یک از شهرداری‌های دیگر کشور مشاهده نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بخشنامه وزارت کشور مبنی بر عدم برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در دوره پنجم اشاره کرد و اظهار کرد: در حال حاضر در تهران 354 سرای محله ساخته شده و همه محلات، هیات امنا و شورای محله دارند. در چنین شرایطی متاسفانه بخشنامه عدم برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در دوره پنجم به دست ما می‌رسد.

شهردار تهران افزود: امروز در شرایطی مجلس شورای اسلامی مصوبه تهیه پیوست فرهنگی برای اقدامات عمرانی را ارائه می‌کند که ما در دوره اخیر برای شهر و اقدامات عمرانی پیوست‌های فرهنگی تهیه کرده‌ایم.

  • ما باالاجبار برای این حجم از ماشین‌ها راه می‌سازیم

وی خطاب به افرادی که از ساخت اتوبان‌ها انتقاد می‌کنند، گفت: اگر در شهر مدیریت یکپارچه شهری اعمال می‌شد بسیاری از این مشکلات حل می‌شد در حالیکه اجازه نمی‌دهند و بدون هیچ هزینه‌ای روزی هزار ماشین به این شهر اضافه می‌شود ما بالاجبار برای این حجم از ماشین‌ها راه می‌سازیم. چالش اساسی شهر تهران، چالش مدیریتی و عدم برقراری مدیریت یکپارچه شهری است.

قالیباف با اشاره به ساخت باغ کتاب، بیان کرد: امروز در سرای محله برای کودکان و نوجوانان، خانه کودک و خانه اسباب‌بازی ساخته شده و در همین مسیر در خانه‌های فرهنگ و فرهنگسراها و نهایتا باغ کتاب فضایی برای رشد علمی آنها در نظر گرفته شده است.

شهردار تهران تاکید کرد: باید برای پیشرفت کشور دست به دست هم دهیم تا کارها پیش بروند.

وی با اشاره به سخنان خود در افتتاح مراکز تئاتر خاوران، گفت: کسانی که سالیان سال در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند باید قضاوت کنند که آیا اقتصاد فرهنگ را شهرداری تهران در این شهر متحول کرده است یا خیر؟ امروز تهران 400 کتابخانه دارد که از این تعداد 75 کتابخانه به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند. تپه‌های عباس‌آباد به یک مرکز بزرگ فرهنگی و تفرجگاهی برای شهروندان تبدیل شده است.

شهردار تهران ادامه داد: بیشترین امکانات و پول را در کشور داریم اما بحران ما در حوزه مدیریت است. این مدیریت در همه حوزه‌ها به یک چالش تبدیل شده است. امروز در موضوع کتاب نیز باید تولید، توزیع، ترویج و مصرف را به صورت جدی مدنظر قرار دهیم. قطعا اگر به ابتدایی‌ترین موضوعات توجه کنیم بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد. امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که چرخش مالی در لوازم آرایشی در کشور 18 هزار میلیارد است ولی چرخش مالی در حوزه کتاب و انتشارات حدود هزار میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر اینکه در دوره چهارم مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر تهران برنامه‌ریزی دقیقی همراه با یک خرد جمعی در حوزه عدالت اجتماعی صورت پذیرفت، افزود: در این دوره عدالت اجتماعی و عدالت‌محوری مدنظر قرار گرفت به شکلی که به توسعه زیرساخت‌ها در جنوب شهر نیز توجه ویژه‌ای شد که از جمله آنها می‌توان به عدم اخذ پول برای صدور پروانه بافت‌های فرسوده اشاره کرد.

قالیباف با تاکید بر اینکه امروز چالش مدیریتی، اصلی‌ترین چالش شهر تهران است، گفت: این چالش مدیریتی در همه حوزه‌ها از جمله محیط زیست، فرهنگی، سیاست خارجی و ... وجود دارد که امیدواریم هر چه زودتر حل شود.

قالیباف افزود: چالش اصلی امروز تهران، چالش مدیریتی است و این چالش در همه حوزه‌ها وجود دارد که امیدواریم هر چه زودتر رفع شود. ادعا نداریم کارهای ما بدون عیب و ایراد بوده اما می‌توان با نگاهی به همین تپه‌های عباس‌آباد تغییرات آن را ظرف 15 سال گذشته مشاهده کرد. امروز به دلیل عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری چالش‌های بسیاری از جمله عدم وجود درآمدهای پایدار را شاهد هستیم. این در شرایطی است که همین دولت که دم از ایجاد درآمدهای پایدار می‌زد درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را نابود کرد. چگونه می‌شود شهری که در آن 12 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود و آلودگی‌های زیست محیطی را مردم آن متحمل می‌شوند عوارضش در جای دیگری هزینه شود.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به اعضای شورای پنجم و مدیریت شهری آینده، گفت: در خدمت همه دوستان در شورای پنجم و مدیریت شهری آینده هستیم و هر کاری که از دستمان بر بیاید و بخواهند حتما انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: افتخار این دوره مدیریت شهری این است که امورات شهر در همه حوزه‌ها با هم پیش برده شد به شکلی که شاهد پیشرفت در حوزه‌های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و ... به صورت همزمان بودیم و در این توسعه مناطق جنوبی شهر نیز مدنظر قرار گرفت.

قالیباف ادامه داد: آخرین حلقه پیشرفت در حوزه فرهنگی نیز که کتاب اساس آن است تکمیل همین مجموعه باغ کتاب بود که بحمدالله به پایان رسید.

کد خبر 375624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha