دست‌کم ۱۰ سال است که ایران گرفتار بحران تأمین انرژی شده و رویکرد اصلی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مسئول برای مدیریت مصرف انرژی محدود به ۲برنامه شده است؛

برق

افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي از آب، برق و گاز گرفته تا بنزين و فرآورده‌هاي سوختي و تكرار سخنراني‌ها، اظهارنظرها و درخواست‌ها از مردم براي مصرف كمتر بر عبور موقت از بحراني كه قابل پيش‌بيني است. به گزارش همشهري پس از عبور از بحران تأمين گاز در فصل سرما و آسودگي خيال موقت وزارت نفت، حالا در وزارت نيرو و شركت‌هاي تأمين‌كننده برق و آب همه نسبت به افزايش مصرف آب و برق مي‌نالند و درخواست‌شان تكراري است؛ مردم؛ كمتر مصرف كنيد!

ديروز پايگاه اطلاع‌رساني دولت با انتشار يك تصوير گرافيكي خبر داد كه هر مترمكعب آب براي روستاييان 1600تومان و براي شهرنشينان 1200تومان آب مي‌خورد؛ درحالي‌كه روستاييان به ازاي هر متر مكعب آب مصرف شده 22تومان و شهري‌ها 45تومان پرداخت مي‌كنند. تصويري كه شايد شمايلي از انگيزه دولت براي گران‌كردن قيمت آب داشته باشد.

روي ديگر سكه به مصرف برق برمي‌گردد كه ركوردشكني تهديد‌آميزي را به همراه داشته است. پيك مصرف برق با ثبت عدد ۵۳ هزار مگاوات در روز شنبه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل بيش از ۱۱‌هزار و ۵۰۰ مگاوات افزايش داشت. چنين اختلافي در روزهاي جاري نسبت به‌مدت مشابه سال قبل بي‌سابقه بوده؛ آن‌ هم در شرايطي كه ركورد مصرف برق در سال گذشته در بالاترين ميزان خود به ۵۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات رسيده بود.

  • صنعت برق در معرض ريسك كامل

ديروز هوشنگ فلاحتيان، معاون وزير نيرو هشدار داد: اگر ۱۰ درصد در مصرف صرفه‌جويي نشود شبكه برق در ريسك كامل قرار مي‌گيرد و ممكن است دچار آسيب شود و اگر مردم 10درصد كمتر مصرف كنند، ۲۰ هزار ميليارد تومان هزينه و سرمايه‌گذاري در صنعت برق كاهش خواهد يافت. وي از مردم خواست در ايام اوج مصرف بين ساعات ۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۲ از به‌كار‌گيري لوازم پرمصرف خودداري كنند تا وزارت نيرو مجبور به اعمال خاموشي در كشور نشود.

  • نگاه كوتاه‌مدت به مديريت مصرف

اين گزارش مي‌افزايد: با وجود گذشت حدود 7سال از اجرايي شدن قانون اصلاح الگوي مصرف انرژي با رويكرد مديريت تقاضا، همچنان رويكرد اصلي و غالب بر برنامه‌هاي وزارت نيرو و نفت بر افزايش عرضه حامل‌هاي انرژي متمركز شده و برنامه‌هاي مديريت مصرف به شعار و سخنراني و اقدامات پراكنده محدود شده است. سياستي شكست‌خورده درحالي‌كه كشورهاي ديگر جهان مسيري برخلاف ايران را در پيش گرفته‌اند. جهان به سمت مديريت پايدار مصرف انرژي حركت مي‌كند و ايران بر مدار تكراري افزايش هرچه بيشتر عرضه انرژي و اين دور باطل همچنان ادامه دارد.

کد خبر 375697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha