همشهری آنلاین: برنامه رایانه‌ای جدید با تصویربرداری از حرکات انسان و ایجاد یک مخزن اطلاعات از آنها قابلیت ساخت روبات‌هایی با ادراک بالا را فراهم می‌کند.

روبات‌ها حرکات انسان را درک می‌کنند

به گزارش مهر، یک برنامه رایانه‌ای جدید به روبات‌ها امکان می‌دهد انسان‌ها را بهتر درک کنند. این برنامه مسیر را برای ساخت ماشین‌هایی با ادارک بالا (از خودروهای خودران گرفته تا دستگاه‌های نظارتی) فراهم می‌کند.

این تکنیک جدید به رایانه اجازه می‌دهد حالات و حرکات افراد مختلف را درک کند و حتی هنگامی که فرد انگشت خود را حرکت می‌دهد، آن را ردیابی کند.

انسان‌ها به طور طبیعی با استفاده از زبان بدن با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، اما رایانه‌های کم و بیش نسبت به این گونه تقابل‌ها واکنشی نشان نمی‌دهند. به هر حال برنامه جدید با ردیابی دوبعدی فرم و حرکت بدن انسان می‌تواند قابلیت روبات‌ها در محیط‌های اجتماعی را تا حد زیادی ارتقا دهد.

محققان موسسه روباتیک دانشگاه کارنگی ملون این برنامه را با استفاده از استودیو Panoptic ساخته‌اند. این استودیو که در حقیقت گنبدی دو طبقه و مجهز به ۵۰۰ دوربین ویدئویی است از هر فعالیتی از نماهای مختلف فیلمبرداری می‌کند.

تصاویر این سیستم نشان می‌دهد فعالیت‌های انسان با استفاده از مدل ۲ بعدی چطور به نظر می‌رسند.

به هر حال با استفاده از تصاویر دوربین می‌توان به طور واقعی حتی کوچک‌ترین فعالیت‌های انسان را ردیابی کرد. همچنین این برنامه حتی می‌تواند همزمان فعالیت‌های چند نفر را رصد کند.

محققان در همین راستا مخزنی از فعالیت قسمت‌های مختلف بدن انسان فراهم کرده‌اند.

از این روش می‌توان به تدریج در حوزه‌های مختلفی استفاده کرد، مانند کمک به ارتقای توانای خودروهای خودران برای پیش‌بینی حرکت عابران. همچنین در تحلیل‌های ورزشی و تشخیص‌های رفتاری نیز کاربر دارد.

کد خبر 375730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha