همشهری آنلاین: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که تخریب‌های زیست محیطی باعث ایجاد صدمات جبران‌ناپذیر از جمله وجود ریزگردها شده است، گفت: ۱۵ درصد ریزگردها منشأ داخلی دارد.

ابوالفضل حسن بیگی

به گزارش مهر، ابوالفضل حسن بیگی درباره وضعیت محیط زیست کشور بیان کرد: تخریب‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی طی سال‌های اخیر باعث شد که زنگ خطر هشدار نه ‌تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز به صدا درآید لیکن باید عزم جدی برای احیای آن صورت گیرد.

وی ابراز داشت: بر اثر جنگ و خسارت‌هایی که در عربستان، سوریه و عراق به محیط زیست صورت گرفت هوای کشور به ‌شدت آلوده شده و علی‌رغم تبلیغات بیگانگان که می‌کوشند سهم ایران را از تولید ریزگردها افزون کنند، مجموعه متخصصان بین‌المللی اعلام کردند که فقط ۱۵ درصد منبع داخلی دارد بقیه از کشورهای همسایه است.

  • تخریب محیط زیست زنگ خطری برای ایران

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این که ایران از عرصه‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری بسیار غنی برخوردار است، افزود: مشاهده می‌کنیم در کشوری مانند قزاقستان از محل حفظ منابع ملی و جذب توریسم سالانه پنج میلیارد دلار درآمد ارزی دارند و این زنگ خطری برای ایران محسوب می‌شود.

حسن بیگی بیان کرد: نگاهی دقیق‌تر به محیط‌زیست نشان می‌دهد کم شدن عرصه‌های گیاهی به علت نبود جمعیت وحوش در مناطق حیات‌وحش است، لذا به دنبال این هستیم که آهو، کل و بز را پرورش و در محیط طبیعی که جمعیت آن‌ها کم شده، آزاد کنیم.

وی افزود: در مجلس سوم در پادگان شهید ساجدی حدود ۶۰ هکتار زمین را به‌عنوان پایلوت یک جفت کل و بز رهاسازی شدند و اکنون تعداد آن‌ها به حدود ۲۵۰ رأس رسیده است که نشان می‌دهد می‌توانیم حافظ محیط‌زیست باشیم.

  • نذر طبیعت اقدامی ارزشمند در راستای حفظ محیط‌زیست

این عضو خانه ملت بابیان این که نذر طبیعت اقدامی ارزشمند در راستای حفظ محیط‌زیست است، تصریح کرد: کاری که با کمک دوستداران محیط‌زیست در کوه آرسک دامغان انجام شد اقدامی نمادین بود و می‌تواند الگو باشد تا این صدا به گوش همه مردم برسد و بدانند عده‌ای هستند که علی‌رغم مشغله‌های کاری برای حفظ محیط‌زیست همت جهادی می‌کنند.

حسن بیگی افزود: احداث تلمبه بادی توسط شکارچیان قانونمند و دوستداران طبیعت نشان داد هر چه این اقدامات بیشتر شود در سطح ملی می‌تواند به یک فرهنگ تبدیل شود.

وی ضمن یادآوری این که درگذشته‌ای نه‌چندان دور آهو را می‌توانستیم در زمین‌های کشاورزی اطرافمان نیز ببینیم که زندگی مسالمت‌آمیز با انسان داشتند، بیان کرد: بالغ ‌بر ۲۵ هزار راس آهو در منطقه دامغان وجود داشت که باید پرسید چه شد این تعداد آهو به کم‌تر از هزار عدد در کل شهرستان رسید که صدور مجوزهای بی‌رویه شکار و چرای دام صدمه‌های جبران‌ناپذیری را به این عرصه‌های طبیعی وارد کرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این شهرستان قدمت هفت‌ هزار ساله دارد که در گوشه‌ کنار شهر هنوز هم می‌توان آثار برج و باروی تمدن قدیم را مشاهده کرد و در واقع باید گفت که حفظ محیط‌زیست در کنار تمدن به‌جای ‌مانده از پایتخت قدیم ایران می‌تواند به جذب توریست و ارزآوری کمک کند.

کد خبر 375873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha