سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

سومین تابلویی که از نام‌آورترین نقاش تاریخ معاصر ایران در حراجی تهران ارائه شد، با جهشی قابل توجه نسبت به ۲ اثر پیشین وارد باشگاه میلیاردی‌ها شد و به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران رفت.

نقاشی

به گزارش همشهري، «اردوگاه همايوني» آخرين تابلوي نقاشي بود كه محمد غفاري ملقب به كمال‌الملك پيش از رفتن به فرنگ كشيد و نخستين‌بار حدود دودهه پيش يعني در آوريل 1996در حراج كريستيز لندن با قيمتي معمولي فروخته شد. در حراجي‌هاي چهارم و پنجم 2تابلوي ديگر از كمال‌الملك چوب حراج خوردند و به‌ترتيب 260و 500ميليون تومان به‌فروش رفتند اما آنچه در حراجي امسال رقم خورد،

نتيجه آشناتر شدن دوستداران هنر با آثار اين هنرمند نامدار بود.اردوگاه همايوني كه تاريخ «28رمضان سنه 1299» قمري را با امضاي كمال‌الملك بر خود دارد، سال 1261هجري شمسي خلق شده و قدمت آن به 135سال پيش برمي‌گردد. معاونت هنري وزارت ارشاد امسال دست به جيب شد تا تابلويي را كه يك‌بار حدود 21سال پيش از ايران خارج شده بود، براي هميشه در سرزمين مادري مرحوم غفاري نگه دارد. آنچه شامگاه جمعه 16تيرماه روي نمايشگر كنار نام كمال‌الملك ثبت شد، يك ميليارد و 150ميليون تومان بود.

جهش بيش از دوبرابري قيمت تابلوي 67 در 100سانتي‌متري اردوگاه همايوني نسبت به تابلوي پيشين، ورود بيش از پيش نام كمال‌الملك به بازار هنر ايران است. درحالي‌كه برخي كارشناسان كيفيت آثار محمود سعيد مصري را در رده‌اي پايين‌تر از كمال‌الملك هنر ايران ارزيابي مي‌كنند اما آخرين قيمت يكي از تابلوهاي هنرمند عرب‌زبان در حراجي‌هاي بين‌المللي حدود 2ميليون و 700هزار دلار (تقريبا 10ميليارد تومان) است؛ رقمي كه از ارزشگذاري روزافزون اعراب روي هنرمندان خود حكايت مي‌كند.

به هرحال، به‌نظر مي‌رسد اگر در دوره‌هاي آينده تابلوهايي ديگر از محمد غفاري در حراجي‌هاي داخلي و بين‌المللي عرضه شود، به‌زودي ارزش آثار او به پاي چهره‌هايي چون سهراب سپهري و محمد احصايي مي‌رسد. هنردوستان آنقدر كه با نام كمال‌الملك آشنا هستند، با نقاشي‌هايش خو نگرفته‌اند. او عضو تازه باشگاه ميلياردي‌هاي هنر ايران‌زمين است.

کد خبر 375925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha