در روزی که رئیس‌جمهور از خدمات طرح تحول سلامت و دست‌اندرکاران آن تشکر کرد و قول تداوم آن را داد، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی ۲ خواسته بزرگ برای ادامه آن را مطرح کرد.

بهداشت

به گزارش همشهري، حجت‌الاسلام حسن روحاني در همايش عمران سلامت كه ديروز برگزار شد، به بيان دغدغه دولت در حوزه سلامت اشاره كرد و گفت كه «دولت توانست با وجود همه مشكلات طرح تحول سلامت را ادامه دهد و نگذاشت كه اين طرح متوقف شود.»
رئيس‌جمهور به نقش پزشكان، پرستاران، ‌مسئولان بيمارستاني و روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در طرح تحول نيز اشاره كرد و قاضي‌زاده هاشمي ‌را جزو پركارترين و پرسفرترين وزراي دولت محسوب كرد.

  • هر چه بافتيم؛ پنبه مي‌كنند

سخنران ديگر اين مراسم، وزير بهداشت بود كه سخنان خود را با خواسته‌اي بزرگ همراه كرد كه در 4سال گذشته نيز به‌دنبال آن بوده است. سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي «اختصاص منابع پايدار به حوزه سلامت» و «تجميع صندوق‌هاي بيمه درماني» را مطرح كرد و گفت: براي ادامه طرح تحول سلامت در مرحله اول بايد مديريت اين بخش يكپارچه باشد و درصورتي كه نتوانيم صندوق‌هاي بيمه را تجميع كنيم، ادامه طرح شدني نيست؛ چرا كه برخي با تلاش‌هايشان اقدامات ما را از بين مي‌برند و هر چه ما مي‌بافيم را پنبه مي‌كنند.

وي افزود: از طرفي منابع‌مان هم بايد پايدار باشد چرا كه گره زدن منابع سلامت به پول نفت مشكلاتي را براي مردم ايجاد مي‌كند زيرا همه مردم با اين حوزه سر و كار دارند.

  • بودجه كم است،شركا بايد حمايت كنند

وزير بهداشت در بخش ديگري از سخنان خود با مقايسه بودجه 11هزار ميلياردي طرح تحول سلامت با بودجه آموزش و پرورش و بودجه خودكفايي گندم گفت: رتبه ايران از نظر سرانه‌اي كه دولت براي سلامت پرداخت مي‌كند در بين كشورهاي سند چشم‌انداز، رتبه هشتم است.

وزير بهداشت با بيان اينكه نياز به توجه به اين حوزه همچنان وجود دارد گفت: همچنان در اين حوزه مشكلاتي داريم و اميدواريم با ادامه اين طرح آنها را حل كنيم. مهم اين نيست كه چه‌كسي اين حوزه را اداره مي‌كند، مهم اين است كه شركايمان حمايت‌شان را ادامه دهند كه شخص رئيس‌جمهور در راس هستند. البته از رئيس‌جمهور به‌دليل حمايت‌هايشان از حوزه سلامت تشكر مي‌كنم، اما بعد از رئيس‌جمهور سازمان برنامه و بودجه، تأمين اجتماعي، مجلس و ساير نهادها نيز بايد كمك كنند.

  • گمانه زني درباره انتخاب وزير بهداشت دولت دوازدهم

این روزها گمانه‌زنی درباره كابينه احتمالی دولت دوازدهم بیش از پیش به گوش می‌رسد. دكتر سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي چندين بار قبل از انتخابات اعلام كرده بود در دولت بعدي نخواهد ماند و به همین دلیل در روزهای اخير برخی نمایندگان مجلس از تلاش‌ها برای عوض كردن نظر او خبر دادند. از سوی دیگر برخی از فعالان حوزه پرستاری نیز اقدام به راه‌اندازی كمپینی تحت عنوان «نه به وزير پزشك» كردند و خواستار معرفی مدیری غیرپزشك به عنوان وزيربهداشت شدند.

با اين حال ابوالفضل سروش نماينده تهران و يكي از اعضاي كميسيون بهداشت مجلس در كانال تلگرامي‌اش با اشاره به جلسه برخي نمايندگان با قاضي‌زاده هاشمي نوشت: «وزير بهداشت علاقه‌اي به ماندن ندارد. قبلا نيز در اواسط همين دولت گفته بود در كابينه بعد نخواهد ماند، اما نمايندگان پزشك مجلس در جلسه‌اي از او خواستند كه كارش را ادامه دهد كه وزير بهداشت توضيح داد؛ رئيس‌جمهور براي سومين بار از او خواسته در كابينه بعدي باشد كه او نيز در نهايت گفت كه بعد از تعيين تيم سياسي و اقتصادي كابينه درصورتي كه آنها در حد انتظارات و خواست و مطالبه مردم باشند، مي‌ماند.» اين نقل قول البته از سوي وزير بهداشت رد شد و هرگونه شرط گذاري را رد كرد.

  • كشمكش در 4سال آينده؟

تجميع بيمه‌ها از جمله طرح‌هايي است كه در 4سال گذشته محل اختلاف وزارت بهداشت و وزارت رفاه بوده است. حتي پادرمياني نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه نيز نتوانست از اختلاف قاضي‌زاده هاشمي و علي ربيعي بكاهد و بارها اين دو وزير و برخي از معاونان وزير بر سر تجميع بيمه‌ها با يكديگر كشمكش داشتند. شرط‌گذاري قاضي‌زاده‌هاشمي نشان مي‌دهد كه درصورت انتخاب مجدد او به‌عنوان وزير بهداشت و همچنين باقي ماندن علي ربيعي در وزارت رفاه، كشمكش‌ها براي 4سال ديگر ادامه خواهد داشت.

کد خبر 375932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha