مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

بهاره جلالوند: قدیم که چندان خبری از مبل در خانه‌ها نبود، بازار فروش پشتی بسیار رونق داشت و یکی از وسایل ضروری خانه به‌حساب می‌آمد ولی کم‌کم با گذشت زمان، پشتی‌ها در بسیاری از خانه‌ها جای خود را به مبل دادند.

پشتی

البته اين بدين معنا نيست كه خريد پشتي ديگر طرفدار ندارد چون با وجود تمايل بسياري از افراد براي خريد مبل، در نقطه مقابل، افراد زيادي هم وجود دارند كه پشتي را به مبل ترجيح مي‌دهند يا حداقل در قسمتي از خانه خود پشتي مي‌گذارند. براي خريد پشتي بايد به برخي نكات توجه كنيد و خوب است قبل از رفتن به بازار اين نكات را بدانيد.

  • دستباف يا ماشيني؟

پشتي‌هاي دستباف به‌ويژه آن دسته از پشتي‌هايي كه از جنس فرش و از پشم بافته ‌مي‌شوند، وزن‌شان نسبت به ساير پشتي‌ها زيادتر است به همين دليل اگر جزو آن دسته از افرادي هستيد كه عادت داريد دائما دكوراسيون خانه را عوض كنيد، بهتر است سراغ چنين پشتي‌هايي نرويد. برخي از پشتي‌ها در بازار وجود دارند كه از پشم شتر بافته مي‌شوند. اين دسته از پشتي‌ها مسلما در زمان تكيه دادن به آنها، احساس گرماي بيشتري را براي بدن به‌وجود مي‌آورند به همين دليل اگر در مناطق سردسير كشور زندگي مي‌كنيد، بهتر است براي خريد، سراغ اين دسته از پشتي‌ها برويد.

پشتي‌هاي ماشيني ارزان قيمت‌تر از پشتي‌هاي دستباف هستند و تنوع رنگ و طرح آنها به نسبت پشتي‌هاي دستباف بيشتر است. پشتي‌هاي ماشيني وزن كمتري دارند و به راحتي مي‌توان آنها را جا‌به‌جا كرد ولي اين دسته از پشتي‌ها از دوام كمتري برخوردار هستند و عمر مفيد آنها به‌ويژه در شرايطي كه از آنها خوب نگهداري نشود، بسيار كم خواهد بود.


اندازه مناسب: پشتي‌هاي دستباف، فرشي با ابعاد 60×50، 60×80 و60×90 هستند كه گاهي با ابعاد ديگري هم بافته مي‌شوند؛ براي مثال، در همدان ممكن است پشتي‌اي با ابعاد37×78 هم پيدا كرد، همچنين در ميمه نيز پشتي‌هايي با ابعاد 70× 75 وجود دارند ولي به‌طور كلي ابعاد پشتي‌هاي دستباف به همين موارد محدود مي‌شود. پشتي‌هاي ماشيني‌ هم به ابعاد پشتي دستباف نزديك است. تنها، پشتي‌هاي ترمه‌دوزي از اين استاندارد پيروي نمي‌كنند و در اندازه‌هاي مختلفي دوخته مي‌شوند.

دوام و كيفيت: زمان خريد پشتي بايد از ثابت ماندن رنگ آن اطمينان حاصل كنيد و براي اين منظور بايد از فروشنده بخواهيد كه به شما در رابطه با ثابت ماندن رنگ پشتي، تضمين بدهد. اين نگراني را در رابطه با پشتي‌هاي دستباف نداشته باشيد چون معمولا رنگ اين دسته از پشتي‌ها تغييري ندارند. اگر خانه شما نور كافي ندارد، بهتر است در زمان خريد، سراغ پشتي‌هايي برويد كه رنگ‌ روشن‌تري دارند تا فضاي خانه‌تان تاريك‌تر به‌نظر نيايد.

  • كدام پشتي را بخريم؟

پشتي‌هاي دستباف تركمن، يكي از بهترين انواع پشتي‌هاي دستباف محسوب مي‌شوند اما تنوع رنگي آنها به‌طور كلي به قرمز محدود مي‌شود. پشتي دستباف گليم بافي شده هم يكي ديگر از گزينه‌هاست كه از دوام خوبي برخوردار است.

ماشيني‌هاي متنوع: پشتي‌هاي ماشيني، مانند فرش‌هاي ماشيني با تراكم‌هاي مختلفي مانند 500 شانه، 700شانه، هزار شانه و... به فروش مي‌رسند و مانند فرش هر چه شانه‌شان بيشتر باشد، ريزبافت‌تر خواهند بود و شباهت بيشتري به فرش دستباف پيدا مي‌كنند. هرچه تراكم بافت بيشتر باشد، پشتي سنگين‌تر و در عين حال سفت‌تر خواهد بود پس در زمان خريد پشتي، به تراكم و شانه پشتي كه معمولا روي آن درج مي‌شود دقت كنيد يا از فروشنده بخواهيد كه شما را در اين رابطه راهنمايي كند.

يونوليتي‌هاي سبك: برخي از پشتي‌هاي ماشيني‌اي كه در بازار وجود دارند، با عنوان پشتي يونوليتي به فروش مي‌رسند. اين دسته از پشتي‌ها با نوعي يونوليت خاص و فشرده پر مي‌شوند. پشتي‌هايي كه با يونوليت پر مي‌‌شوند معمولا شكل هندسي‌تر و منظم‌تري به نسبت ساير پشتي‌هايي دارند كه براي پر كردن آنها از مقوا يا چيزهاي ديگر استفاده شده است. پشتي‌هاي يونوليتي به نسبت ساير پشتي‌ها سبك‌تر هستند ولي به‌دليل خاصيتي كه يونوليت دارد، زودتر از بقيه پشتي‌ها ظاهر خود را از دست خواهند داد كه البته مي‌توان درصورت تمايل به‌راحتي آنها را تعمير كرد ولي از آنجا كه قيمت اين دسته از پشتي‌ها خيلي زياد نيست، براي تنوع هم كه شده مي‌توانيد يك مدل ديگر را بخريد.

ترمه‌دوزي‌هاي شيك: اگر دنبال يك پشتي مي‌گرديد كه بتوانيد با دكوراسيون جديد خانه هماهنگ كنيد، سراغ پشتي‌هاي ترمه‌دوزي برويد كه ‌معمولا با ابعاد كوچك‌تري دوخته مي‌شوند و تنوع و طرح و رنگ آنها بسيار زياد است ولي آن دسته از پشتي‌هايي كه پارچه آنها بته جقه دارد، بيش از ساير طرح‌ها پرطرفدار هستند.

پشتي‌هاي ترمه به‌طور كلي بيشتر در يزد توليد مي‌شوند. با وجود اينكه استان يزد يكي از مهم‌ترين توليد‌كنندگان پشتي ترمه محسوب مي‌شود، ولي اين مسئله بدين معنا نيست كه شما نمي‌توانيد اين نوع پشتي‌ها را به آساني در نقاط ديگر كشور پيدا كنيد. حتي اگر در شهري زندگي مي‌كنيد كه اين نوع پشتي‌ها براي فروش وجود ندارند، مي‌توانيد به آساني از خدمات اينترنتي فروشندگان اين نوع پشتي‌ها كمك بگيريد تا بعد از خريد، پشتي مورد‌نظرتان را براي‌تان بفرستند.

کد خبر 375958

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha