همشهری آنلاین: سرپرست دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: برای اجرای طرح‌های مالچ‌پاشی در عرصه‌های بیابانی کشور، چهار هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

هزار میلیارد ریال برای مالچ‌پاشی عرصه‌های بیابانی اختصاص یافت

به گزارش ايرنا، فرهاد سرداری روز سه‌شنبه گفت: امید می‌رود با تخصیص اعتبارات، گام‌های موثری برای مقابله با بیابان‌زایی انجام شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته برای خرید مالچ، با مشکل روبه رو بودیم اما اکنون اعتبار خوبی در این زمینه گذاشته شده است.

  • مالچ‌پاشی اثر بدی بر محیط زیست ندارد

سرداری درباره ادعاهای طرح شده در زمینه اثرات سوء زیست محیطی مالچ‌پاشی‌ها در عرصه‌های طبیعی گفت: درباره اثرات سوء مالچ‌پاشی، صحبت‌هایی مطرح شده که مبتنی بر تحقیق علمی نیست.

وی تصریح کرد: برای بررسی مضرات زیست محیطی، اقدام تحقیقی با مشارکت شرکت ملی نفت انجام شده و تمام مناطقی که در 30 سال اخیر در کشور مالچ‌پاشی شده بود مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و در آن، عرصه‌های بیابان به لحاظ شرایط خاک، آب زیرزمینی و پوشش گیاهی بررسی و آزمایش شده است.

سرپرست دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: نتایج این آزمایش نشان می‌دهد که مالچ‌پاشی‌های انجام شده در عرصه‌های طبیعی اثر بد زیست محیطی ندارد و این نتایج به صورت مستند موجود است.

وی درباره برنامه‌های ایران برای مقابله با بیابان‌زایی در کشور همسایه اظهار کرد: هفته گذشته اجماع جهانی با 33 کشور انجام شد تا برای همکاری منطقه‌ای برنامه تدوین شود.

وی خاطرنشان کرد: در این باره باید وزارت امور خارجه نیز کمک کار باشد و حمایت‌های دفتر یو.ان.دی.پی سازمان ملل هم جذب شود.

سرداری در بخش دیگر سخنان خود درباره پیشروی بیابان‌ها و افزایش میزان سطح این عرصه‌ها گفت: زمانی که توان تولید اکولوژیک در یک منطقه کاهش پیدا می‌کند، بیابان‌زایی اتفاق می‌افتد و مناطق به سمت بیابانی شدن پیش می‌روند و این وضعیت اکنون به علت شرایط خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌ها در برخی استان‌های غربی، استان اصفهان و استان سیستان و بلوچستان مشاهده می‌شود.

بر اساس این گزارش 32.6 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور، عرصه‌های بیابان است.

کد خبر 376003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha