همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: هیچگاه نگفتیم که کارمان عاری از نقداست اما انصاف حکم می‌کند که اگر عیبی وجود دارد آن را از مسیر قانونی پیگیری کنیم.

جلسه معاونان غذا و دارو با وزیر بهداشت

به گزارش ایسنا، دکترسیدحسن هاشمی در همایش معاونین سازمان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ضمن تشکر از تلاش‌های دست‌اندرکاران این حوزه، گفت: اقدامات انجام شده در این حوزه باعث آرامش و امیدواری مردم و به ویژه بیماران شده است؛ چرا که در این چهار سال کمبودی احساس نشد. البته نه اینکه مشکلی نبوده اما عذاب و رنجی که مردم قبل از آغاز دولت یازدهم در حوزه دارو می‌کشیدند، حل شد.

وی افزود: حداقل کار انجام شده این بود که کمبود اقلام دارویی بسیار کاهش یافت و اقلام دارویی به دو برابر افزایش پیدا کردند. ما در شروع کار حتی در زمینه واکسن‌های معمولی هم دچار مشکل شده بودیم که خوشبختانه با حمایت‌های مالی که از افراد نیازمند شد، کمبودها تامین شد و همه این اقدامات در سراسر کشور در 100 روز اول دولت یازدهم اتفاق افتاد. همچنین در جهت کاهش واردات و توسعه صادرات حرکت‌های خوبی انجام شد و در زمینه توجه به اقتصاد مقاومتی و تولید داروهای جدید گام‌های موثری برداشته شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حوزه دارو و تجهیزات پزشکی همواره پر از حاشیه بوده است، گفت: شاید کم حاشیه‌ترین دوره در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در دولت یازدهم بوده است. در گذشته روسای سازمان‌ها و وزرا آسیب‌های زیادی را به دلیل حاشیه‌های این حوزه می‌دیدند، اما در این دوره با مدیریت آقای دکتر دیناروند کمتر دچار حاشیه بودیم هر چند که بی‌حاشیه هم نبودیم.

هاشمی ادامه داد: دلیل برخی حاشیه‌ها هم نقل و انتقالاتی است که در حوزه مالی، ‌سرمایه‌گذاری و صدور مجوزها صورت می‌گیرد و گروه‌ها و جریانات مختلفی در آن تاثیرگذارند. در عین حال خوشحالیم که این دوره به سلامت به سرانجام می‌رسد.

وی با بیان اینکه هیچگاه نگفته‌ام که ما عاری از نقد هستیم، گفت: آنهایی هم که معصوم بودند در دولت‌شان مشکل وجود داشت، اما ما معصوم نیستیم و قطعا اشکالاتی در انجام کارها وجود دارد، اما انصاف حکم می‌کند اگر عیبی وجود داشت از مسیر قانونی عمل کنیم؛ حال اگر خیلی بزرگوار باشیم اول به خود فرد اشکال را منتقل می‌کنیم و اگر نه، به سازمان‌های نظارتی بالا دستی می‌گوییم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: گویی برخی خودشان را فوق این موارد می‌دانند. متاسفانه روال زشتی در کشورمان رایج شده که نه با دین، نه با انصاف، نه با اخلاق و حتی نه با انسانیت سازگار نیست و آن روال این است که هر چه را تشخیص می‌دهیم، سریعا اعلام می‌کنیم. در دستگاه عدالتخانه ما هم برخوردی با این موضوع نمی‌شود؛ به طوریکه وقتی در مناسبتی در خیابان به فردی که مسئولیت هم دارد بد و بیراه می‌گویند، باید به فکر این باشیم که چگونه آن را ثابت کنیم. این موضوعات کار را برای مجریان کشور سخت می‌کند.

هاشمی ادامه داد: این روزها صحبت از ماندن، رفتن یا آمدن است اما وقتی مسئولی با خودش می‌گوید من در این مسئولیت از اعتبار و آبروی خودم می‌گذرم، اما از آبروی خانواده‌ام که نمی‌توانم بگذرم و با خودش می‌گوید برای چه مسئولیت قبول کنم. او می‌تواند خودش را وقف کند، اما نمی‌تواند از خانواده‌اش بگذرد. بنابراین این کارها روال خوبی نیست و باعث می‌شود که افراد کم توان کارهای کشور را به دست بگیرند و تمامش ضرر است. متاسفانه این اتفاقات را چندین بار تجربه کردیم و فکر می‌کنم که دیگر کافی است.

وی با بیان اینکه حوزه غذا و دارو در طرح تحول نظام سلامت کم حاشیه بود،‌ گفت: خوشحالیم که در این روزهای پایانی کمبود دارو و تجهیزات مردم را آزار نداده، هر چند برخی شیطنت‌هایی انجام دادند و تلاش کردند که این اتفاق بیفتد و ما از چند لایه پشت پرده آن باخبریم، اما این کارها خیلی اثرگذار نبود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با توجه به شناختی که در این حوزه پیدا شده، در دولت دوم آقای روحانی باید تصمیم‌های استراتژیک‌تری در حوزه دارو بگیریم،‌ گفت: باید در دولت دوازدهم به داروهای ژنریک، نوسازی صنعت دارو، تولید داخلی دارو، شرکت‌های دانش‌بنیان و ... توجه بیشتری شود و تولیدکنندگان و سندیکای دارو بازارهای بیشتری را مورد هدف قرار دهند. از طرف دیگر هم خریداران خدمت اعم از وزارت بهداشت و بیمه باید استراتژی‌های مناسبی داشته باشند و علاوه بر کنترل قیمت‌ها به موضوع کیفیت هم بپردازند و به مرغوبیت آنها توجه کنند.

هاشمی با بیان اینکه انصافا صنایع دارویی همکاری خوبی با ما داشته‌اند،‌ گفت: اگر در دولت بعد صنعت دارویی کشور مورد بی‌توجهی قرار گیرد، نمی‌شود آن را اداره کرد؛ در حالیکه خریدار عمده خدمت به طور مستقیم و غیرمستقیم دولت است، اما برای پرداخت هزینه‌ها تضمینی وجود ندارد و صنایع داروسازی نمی‌دانند قرار است پول‌شان را به چه شکلی و چه زمانی دریافت کنند،‌ بعد هم که بعد از یک سال که می‌خواهیم پول‌شان را پرداخت کنیم به آنها اوراق می‌دهیم و نهایتا دودش در چشم مردم می‌رود. اگر این اوضاع ادامه یابد ممکن است در کیفیت هم اثر بگذارد و درمان مردم با داروهای مرغوب انجام نشود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تغییر اوضاع، گفت: کارکنان حوزه سلامت با چشم بازتر و با سعه صدر بیشتر کار را ادامه دهند. البته بد و بیراه شنیدن هم پوستی کلفت می‌خواهد، مهم این است که انسان به تکلیفش عمل کند. انسان باید در هنگام پذیرفتن مسئولیت فکر کند که دچار حاشیه نمی‌شود و حضورش اثرگذار و حلال مشکلات است. امیدوارم همه شما کمر همت را محکم ببندید و با تلاش بیشتری حرکت کنید و اشکالات را هم رفع کنید.

وزیر بهداشت تاکید کرد: انتظارمان این است که همه در این حوزه کمک کنند و کمی مهربان باشند. اگر هم اشکالی وجود دارد آن را به ما بگویند تا آن را اصلاح کنیم. در عین حال اگر می‌خواهند کارمان را درست انجام دهیم، نباید ما را اذیت کرده و به ما بی‌احترامی کنند و اگر اشکالی وجود دارد به طور قانونی عمل کنند. درست نیست که با سلامت مردم بازی کنیم؛ چرا که حوزه سلامت با جان، روح و روان مردم سر کار دارد و ایجاد یک شایعه یا یک جو نادرست برای آن می‌تواند اثرات نامناسبی داشته باشد.

در این مراسم معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از وزیر بهداشت خواستند که دکتر رسول دیناروند برای دوره بعد هم به عنوان رییس سازمان غذا و دارو ابقا شوند.

کد خبر 376012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha