چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از بزرگ‌ترین یخکوه‌های (آیسبرگ‌ها) ثبت‌شده تابه‌حال از سکوی یخی بخش غربی قطب جنوب جدا شده است.

ice shelf

به گزارش یاهونیوز دانشمندانی که ماه‌ها ترک‌خوردگی فزاینده در این سکوی یخی را زیر نظر داشتند، چهارشنبه ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) اعلام کردند که جدا شدن یخکوه از سکوی یخی «لارسن سی» که مورد انتظار بود، اکنون رخ داده است.

پژوهشگران دانشگاه سوانسی در ویلز بریتانیا گفتند:‌«جدا شدن این یخکوه عظیم از سکوی یخی لارسن سی مساحت آن را بیش از ۱۲ درصد کاهش داده و چشم‌انداز شبه‌جزیره قطب جنوب به‌کلی تغییر داده است.»

دانشمندان پس از بررسی تصاویر ماهواره «رصد کره زمین» ناسا گفتند تصور می‌رود این یخکوه در مساحتی حدود ۵۷۰۰ کیلومترمربع داشته باشد. این مساحت تقریباً به‌اندازه شهر لندن است.

Larsenc

یخکوه‌های بزرگ به‌طور طبیعی از سکوهای یخی قطب جنوب جدا می‌شوند، بنابراین دانشمندان جدان شدن این یخکوه را لزوماً به تغییرات آب‌وهوایی دست‌ساز انسان در کره زمین نسبت نمی‌دهند. اما این ناحیه که بخشی از شبه‌جزیره قطب جنوب است که در دهه‌های اخیر دستخوش سریع‌ترین گرم شدن بوده است.

پروفسور آدریان لاکمن پژوهشگر ارشد از دانشگاه سوانسی که سال‌هاست این سکوی یخی را زیر نظر دارد، گفت: «این یخکوه یکی از بزرگ‌ترین یخکوه‌های ثبت‌شده است و مشکل بتوان پیشرفت آینده آن را پیش‌بینی کرد. این یخکوه ممکن است به‌صورت یک قطعه باقی بماند و با احتمال بیشتر به چند قطعه تقسیم خواهد شد.»

این یخکوه قبل از جدا شدن کامل از سکوی یخی روی آب شناور بوده است، بنابراین تأثیری فوری بر سطح آب دریا نخواهد گذاشت، اما قطعات یخ ممکن است به خطرات کشتیرانی در این ناحیه بیفزایند.

کد خبر 376038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha