چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

۶‌ ماه از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید می‌گذرد و موضوع ارتباط میان او و اطرافیانش با روسیه گاه و بی‌گاه با افشای یک ماجرای جدید در صدر خبرها قرار می‌گیرد و جدی‌تر از قبل می‌شود؛ این بار اما پای یکی از اعضای خانواده او در میان است.

ترامپ

طي اين مدت پليس فدرال آمريكا (اف‌بي‌آي)، سازمان سيا، كنگره و البته رسانه‌هاي آمريكايي در يك سوي ميدان قرار داشته‌اند و دونالد ترامپ و تيمش در سوي ديگر. نهادهاي اطلاعاتي آمريكا از پيش از برگزاري انتخابات اطلاعاتي در اين زمينه به‌دست آورده و مشغول تحقيق بودند. اين اطلاعات خيلي زود پس از پيروزي دونالد ترامپ به رسانه‌ها درز پيدا كرد و جنجالي شد. اكنون با انتشار اطلاعات جديدي در مورد ارتباط فرزند دونالد ترامپ با مسكو، حلقه اين پرونده كامل‌تر شده است؛

ارتباطي كه از سوي روزنامه نيويورك‌تايمز منتشر شد و ديروز رئيس‌جمهور آمريكا در واكنش، آن را «غيرمهم» و حاصل «سياسي‌كاري» رسانه‌ها خواند.روزنامه نيويورك تايمز در اطلاعاتي كه بار ديگر زلزله‌اي در آمريكا به راه انداخت، فاش كرد كه «دونالد ترامپ جونيور»، پسر بزرگ دونالد ترامپ، يك سال پيش ايميلي از فردي به نام راب گلدستون، از مديران موسيقي در انگليس كه به‌عنوان واسطه عمل كرده، دريافت مي‌كند كه به او مي‌گويد مي‌تواند ترتيبي دهد تا از سوي روس‌ها اطلاعاتي عليه هيلاري كلينتون در اختيار او قرار گيرد كه «فوق‌العاده حساس و مهم» است.

به نوشته نيويورك تايمز، اين پيشنهاد ابتدا از سوي يكي از مقام‌هاي عالي‌رتبه دولت روسيه به يكي از شركاي تجاري دونالد ترامپ در مسكو براي انتقال به تيم ترامپ مطرح شده بود. در ايميل گلدستون آمده كه اين اطلاعات «بخشي از حمايت دولت روسيه از آقاي ترامپ است.» ترامپ جونيور در پاسخ مي‌نويسد:

«اگر اطلاعات همين است كه مي‌گويي من خيلي مشتاقم.» اين براي نخستين‌بار است كه در ماجراي ارتباط احتمالي ترامپ و اطرافيانش با مسكو، پاي يكي از اعضاي خانواده او به ميان كشيده مي‌شود. پيش از اين ارتباطات مشكوك مايكل فلين، مشاور امنيت ملي ترامپ، با روسيه به استعفاي او منجر شده بود.

افشاگري اول هفته نيويورك‌تايمز باعث شد تا فرزند ترامپ روز سه‌شنبه ‌خود 4صفحه ايميل‌ رد و بدل‌شده ميان او و واسطه‌ها را منتشر كند؛ اقدامي كه همه را بهت‌زده كرد و بسياري آن‌را به دام افتادن ترامپ جونيور تلقي كردند. نيويورك‌تايمز در واكنش به اين اقدام نوشت كه ترامپ جونيور پس از آنكه متوجه شد اين روزنامه متن ايميل‌هايش را به‌دست آورده و قصد انتشار آنها را دارد، دست به انتشار ايميل‌هايش زده است.

ايميل‌هاي رد و بدل شده به ملاقات ناتاليا وسلنيتسكايا، يك وكيل روس در نيويورك، با ترامپ جونيور در برج پدرش منجر مي‌شود. ترامپ جونيور ديروز در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني فاكس نيوز در مورد اين ملاقات گفت:‌ «در عمل چيزي بيش از ۲۰ دقيقه اتلاف وقت نبود. براي من اين فقط تحقيق درباره حريف بود؛ فكر كردم شايد شواهد مهمي درباره همه‌‌چيزهايي كه شنيده بودم، درباره كلينتون داشته باشند، اما وقت‌تلف‌كردن بود.»

ترامپ جونيور در پاسخ به مجري فاكس نيوز مي‌گويد كه پدرش از اين ديدار خبر نداشته است.
دونالد ترامپ هم ديروز فرصت را غنيمت شمرد و پسرش را فردي «لايق» خواند كه «بي‌گناه» است. او مثل هميشه در رسانه‌ مورد علاقه‌اش يعني توييتر با انتشار پستي به مصاحبه فاكس نيوز با پسرش اشاره كرد و گفت كه كار ترامپ جونيور در پاسخ به سؤال‌هاي اين شبكه در مورد ايميل‌ها «خيلي خوب» و «شفاف» بوده و او قرباني رسانه‌ها شده است.

  • ترامپ جونيور در دام روس‌ها

بسياري از رسانه‌هاي آمريكايي 2روز گذشته مشغول كنكاش در مورد ارتباطات بيشتر ميان فرزند ترامپ و ناتاليا وسلنيتسكايا، وكيل روس بوده‌اند. رولف مووات لارسن، يكي از مأموران سابق سازمان سيا اما ديروز در مقاله‌اي ايده‌اي ديگر را مطرح كرد. او كه 23سال به‌عنوان مأمور سيا فعاليت داشته، ملاقات وسلنيتسكايا با ترامپ جونيور را درواقع تله سرويس‌هاي اطلاعاتي روسيه براي او دانست. به نوشته مووات لارسن، ممكن است در اين جلسه اطلاعاتي رد و بدل شده باشد اما روس‌ها بيشتر قصد داشته‌اند فرزند ترامپ و اعضاي تيم او را محك بزنند تا ببينند واكنش آنها به موضوع دريافت اطلاعات عليه كلينتون چگونه است.

ماجراي ايميل‌ها به ترامپ جونيور و ملاقات بعدي درست 2هفته پس از تعيين ترامپ به‌عنوان نامزد نهايي حزب جمهوريخواه و مشخص‌شدن رقيب اصلي او در انتخابات يعني هيلاري كلينتون اتفاق افتاده است. به اعتقاد رولف مووات لارسن، اين اتفاق‌ها، نقطه آغاز نزديك‌تر شدن مأموران اطلاعاتي روسيه به اطرافيان ترامپ با هدف تأثيرگذاري بر روند انتخابات در آمريكا بوده است.

کد خبر 376046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha