همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که ابتکار این کشور، ایران و ترکیه در مذاکرات سوری آستانه نتایج مهمی دارد و توافق ها و دستاوردها، تحولات مثبتی در سوریه داشته است.

لاوروف

به گزارش ایرنا، لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دیدیه ریندرز وزیر امور خارجه بلژیک به توافق و آغاز برنامه کاری ایجاد چهار محدوده امن در سوریه به عنوان دستاورد مهم مذاکرات سوری-سوری که ماه جاری در آستانه پایتخت قزاقستان با حضور هیات های ایرانی، روسی و ترکیه ای برگزار شد، اشاره کرد.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه 22 تیر ماه به نقل از سخنان وی نوشت: مذاکرات برای ایجاد سه منطقه امن در سوریه ادامه دارد و نشست اخیر آستانه هم به این امر اختصاص داشت.

لاوروف افزود: در این مذاکرات، پیشرفت های معینی حاصل شد، اما به تلاش بیشتری نیاز داریم و امیدواریم در دور بعدی که برای ماه اوت پیش بینی شده است به نتیجه برسد.

برگزاری اجلاس آتی کارشناسی آستانه 10 و 11 مرداد و دور ششم کنفرانس هم هفته اول شهریور 96 در پایتخت قزاقستان برنامه ریزی شده است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه نشست خبری همچنین گفت: یک منطقه امن دیگر جنوب غرب سوریه (نزدیک فلسطین اشغالی) با شرکت نظامیان روسی، آمریکایی و اردنی ایجاد و موجب کاهش شدید خشونت ها در محدوده طرح شده است.

لاوروف با بیان اینکه توافق آتش بس در این منطقه از روز یکشنبه رعایت می شود، اظهار کرد: امیدواریم این روند تقویت شود.

وی همچنین گفت: امیدواریم در مذاکرات آغاز شده صلح سوریه در ژنو، دولت سوریه و گروههای مخالف برای دستیابی به توافق های سازنده تلاش کنند.

وزیر خارجه روسیه در پایان تاکید کرد: مخالفان دولت باید از زبان اولتیماتوم صرف نظر و مطابق خواسته های قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل برای توافق با دمشق رفتار کنند و بر تغییر حکومت سوریه اصرار نورزند.

روند مذاکرات چندجانبه سوری آستانه که به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه بهمن ماه سال گذشته آغاز شد، برای نخستین بار مذاکره مستقیم نمایندگان دولت قانونی سوریه و معارضان مسلح را در پی داشت و همچنین سبب برقراری آتش بس تقریبا فراگیر و پایدار مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل در این کشور شده است.

ایران، روسیه و ترکیه 14 اردیبهشت در چهارمین دور مذاکرات آستانه، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش خشونت ها است.

توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساکنان به کمک های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه کمک های پزشکی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

ایجاد کمربند امنیتی برای جلوگیری از بروز وقایع و حوادث از جمله برخوردهای جنگی بین طرف های مناقشه در امتداد مرزهای مناطق کاهش تنش، فعالیت ایستگاههای بازرسی و گذرگاهها همراه مقرهای ویژه نظارت بر آتش بس از دیگر تدابیر پیش بینی شده است.

بنا به این تفاهم نامه، همه تدابیر لازم در چارچوب تامین شرایط ایجاد مناطق امن برای تمامی طرف های مناقشه بکار گرفته می شود و همزمان مبارزه با داعش، جبهه النصره و همه گروههای مرتبط با آنها اعمال می شود و تلاش ها برای پیوستن گروههای معارض به آتش بس نیز ادامه می یابد.

کد خبر 376058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha