همشهری آنلاین: در حالی که وزارت امور خارجه امارات در پیامی به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به سخنان مقامات این سازمان درخصوص شبکه الجزیره پاسخ داد،‌ روزنامه انگلیسی نوشت: امارات از درخواست بستن شبکه الجزیره کوتاه آمده است.

الجزیره

به گزارش ایسنا، روزنامه انگلیسی تایمز امروز (پنجشنبه 22 تیر ماه) نوشت: امارات از درخواست بستن شبکه الجزیره عقب‌نشینی کرده در حالی که یک منبع آگاه نیز پیش‌بینی کرد، ریاض با این درخواست موافقت کند.

این روزنامه در گزارشی نوشت: کشورهای حوزه خلیج فارس که قطر را تحریم کرده‌اند درخواست بستن شبکه الجزیره را از بین خواسته‌هایشان حذف خواهند کرد.

این گزارش به اظهارات نوره الکعبی، وزیر مشاور در امور شورای ملی امارات استناد کرده که گفته کشورش خواهان تغییرات ریشه‌ای و احیای ساختار این شبکه به جای تعطیلی آن است.

این گزارش همچنین به نقل از یک مقام سعودی که خواست نامش فاش نشود، آورده است، پیش‌بینی می‌شود ریاض نیز با این درخواست موافقت کند.

این گزارش اشاره می‌کند، درخواست تعطیلی شبکه و شبکه‌های وابسته به آن از جمله شبکه الجزیره انگلیسی یکی از درخواست‌های اصلی چهار کشور تحریم‌کننده بود اما شاهزاده زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل درخواست این کشورها در این زمینه را محکوم کرده و آن را هجمه‌ای بی‌سابقه خواند.

در این راستا سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد، پیامی را از سوی وزارت خارجه امارات درباره شبکه الجزیره دریافت کرده است.

این سخنگو به الجزیره گفت: زید رعد الحسین از بحث این موضوع و مسائل مربوط به آزادی بیان با دولت امارات در نزدیک‌ترین فرصت استقبال می‌کند.

انور قرقاش، مشاور دولت امارات در امور خارجه در واکنش به اظهارات مطرح شده از سوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ۳۰ ژوئن و اظهارات مخبر ویژه در حمایت از حق آزادی بیان در ۲۸ همین ماه درباره شبکه الجزیره، در پیامی نوشت: با وجود اهمیت حفظ حق آزادی بیان اما آزادی بیان مطلق نیست و محدودیت‌هایی دارد که قانون بین المللی برای حفظ امنیت ملی و نظام عادلانه آن را جایز می‌داند و اینکه آزادی بیان نباید در توجیه و حمایت از رواج افراط گرایی باشد.

پیام وی به قطعنامه ۱۶۲۴ شورای امنیت سال ۲۰۰۵ اشاره دارد که کشورها را از تحریک به اقدامات تروریستی باز می‌دارد. در این پیام آمده است: گزارش‌های الجزیره بارها مرز تحریک به دشمنی، خشونت و تبعیض را پشت سر گذاشته است.

قرقاش در این پیام مدعی شده الجزیره با باز نشر کاریکاتور توهین آمیز از پیامبر (ص) و تحریک به سوزاندن دفاتر مطبوعاتی توهین کننده و ترور کاریکاتوریست‌ها، در نهایت در حمله علیه دفتر شارلی ابدو دست داشته است.

وی در این پیام دست به دامان بهانه‌ها و ادعاهای مختلف شده و به پخش یک سخنرانی هیتلر اشاره می‌کند و می‌گوید الجزیره این سخنرانی را ستوده و هولوکاست را مجازات الهی می‌داند.

پیام قرقاش افزوده است: چنین اقداماتی به گروه‌های تروریستی فرصت تهدید و تحریک را بدون هیچ نیروی بازدارنده‌ای می‌دهد.

مشاور وزیر امور خارجه امارات، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل را به گفتگو در خصوص موارد بیشتری از اشاعه افراط گرایی و مذاکره در خصوص راه‌های حمایت از حق آزادی بیان فراخواند.

کد خبر 376065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha