دوشنبه 2 مرداد 1396 | به روز شده: 23 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
شنبه 24 تیر 1396 - 05:41:00 | کد مطلب: 376134 چاپ

بازگشت به روزهای خوش گذشته

سینما و تلویزیون > رادیو و تلویزیون - بازیگری که با حضور در بخش نمایشی «سعید و خان‌دایی» در مجموعه خاطره‌انگیز «ساعت خوش» به چهره محبوب تماشاگران تلویزیون تبدیل شده بود، این روزها در تدارک تولید یک سریال و یک فیلم سینمایی است که در عنوان هر دو پروژه نشان «خوش» به چشم می‌خورد.

به گزارش همشهري، همين چند روز پيش بود كه برخي رسانه‌ها از آغاز پيش‌توليد «روزهاي خوش» در پاييز خبر دادند؛ سريالي 30قسمتي به كارگرداني سعيد آقاخاني كه براي شبكه5توليد مي‌شود. ديگر خبر مربوط به اين بازيگر طناز، گرد هم آمدن ستاره‌هاي ساعت خوش در پروژه‌اي سينمايي به نام «دوران خوش» است. مهراب قاسمخاني فيلمنامه را براساس خاطره‌هاي اين بازيگران نوشته و قرار است آقاخاني آن را با حضور برخي اهالي ساعت خوش بسازد.

آقاخاني كار در تلويزيون را سال 72با مجموعه «پرواز 57» به كارگرداني مهران مديري آغاز كرد؛ پروژه بعدي اين گروه ساعت خوش بود كه مدت‌ها روي آنتن ماند و به «سال خوش» ختم شد. موفقيت خيره‌كننده اين دو مجموعه نام بازيگرانش را سر زبان‌ها انداخت و جايگاه آنها را تا حد ستاره‌هاي سرشناس سينما بالا برد. گرچه اين شهرت ابتدا جذاب به‌نظر مي‌رسيد اما باعث شد بسياري از بازيگران محبوب ساعت خوش مدت‌ها طعم بيكاري را بچشند.

از ميان تمام آن ستاره‌هاي نوظهور، دست تقدير براي برخي از آنها سرنوشت‌هايي متفاوت رقم زد كه مديري، عطاران و البته آقاخاني جزوشان بودند. او پس از پشت سر گذاشتن دوران تحريم، بازي در سريال‌هاي عمدتا طنز را از ميانه‌هاي دهه 70از سر گرفت و در پروژه‌هايي چون «داستان يك شهر»، «پشت كنكوري‌ها»، «كمربندها را ببنديم»، «من يك مستأجرم»، «متهم گريخت»، «پيامك از ديار باقي»، «چارديواري» و... نقش‌هايي نه‌چندان مهم ايفا كرد.

بازيگر 46ساله‌زاده بيجار در استان كردستان كه دستي هم در نوشتن داشت، از اواخر دهه 80به جمع كارگردانان تلويزيون پيوست و «عيد امسال» را براي نوروز 88ساخت. او خيلي زود به گزينه مطمئن مديران تلويزيون براي ساختن مجموعه‌هاي مناسبتي به‌ويژه نوروزي تبديل شد و «زن‌بابا»، «راه دررو»، «خوش‌نشين‌ها»، «نقطه سرخط»، «خروس»، «روزهاي بد به‌در» و «بيمار استاندارد» را در يك بازه زماني 6ساله روانه آنتن كرد.

موفق‌ترين سريال كارنامه آقاخاني بي‌ترديد «دزد و پليس» است كه هنوز و همچنان در بازپخش‌هاي پياپي تماشاگر جدي و پيگير دارد. او كه بازيگري را همزمان در تلويزيون و سينما پي مي‌گرفت، در سي و سومين جشنواره فيلم فجر براي بازي در «خداحافظي طولاني» فرزاد موتمن سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد را برد. آقاخاني در نخستين تجربه كارگرداني خود در سينما «لامپ صد» را ساخت كه گرچه در جشنواره سي و دوم مورد توجه قرار گرفت اما حاشيه‌ها باعث شد دوران اكران عمومي را به بدترين شكل ممكن پشت سر بگذارد.